+ A - شنبه 25 تیر 1390 - 09:35:00 چاپ
امتیاز به مطلب 17 نفر

زیرخاکی سه هزار ساله در میدان انقلاب، 10 هزار تومان/عکس

جامعه > شهری - فرمانده پلیس راه آهن کشور از کشف دو عدد مجسمه زیر خاکی با قدمت سه هزار و دویست ساله در ایستگاه راه آهن تهران خبر داد.

سردار رحمت اللهی دراین باره گفت: یکی از ماموران ایست و بازرسی پلیس راه آهن حین بازدید وسایل همراه مسافران از طریق دستگاه ایکس ری به محتویات داخل کیف دستی یکی از مسافران مشکوک و در بازرسی از آن دو عدد مجسمه شبیه زیر خاکی، یکی بصورت پیکره نیم تنه انسان و دیگری انسان ایستاده بدون پا کشف کرد.

زیرخاکی 3 هزار ساله

فرمانده پلیس راه آهن ادامه داد: مسافر مزبور با مشاهده کشف اشیای عتیقه با ایجاد سر و صدا و تهدید مأموران مبنی بر شکایت از آنها از طریق 197 قصد رد گم کردن را داشت اما مامور پلیس با ظن اینکه اشیای مزبور عتیقه است، وی را به اداره آگاهی پلیس راه آهن معرفی کرد. این مسافر در تحقیقات اولیه پلیسی اقرار کرد مجسمه ها را بدلیل شباهت به زیر خاکی بودن آنها از شخصی ناشناس در میدان انقلاب به مبلغ ده هزار تومان خریداری کرده و هیچگونه سابقه کیفری ندارم.

به گفته او با عنایت به احتمال قدیمی بودن مجسمه ها مراتب به اطلاع مقام قضایی رسید، گفت: بنا به دستور مقام قضایی استعلام از اداره میراث فرهنگی جهت تشخیص قدمت مجسمه ها صادر و اموال مکشوفه به اداره مربوطه ارسال شد.

فرمانده پلیس راه آهن با بیان اینکه برابر ماده 562 قانونی مجازات اسلامی خرید یا فروش اشیای عتیقه و یا حفاری جهت استحصال ممنوع است، ادامه داد: برابر نظریه کتبی کارشناسان مجسمه های مزبور جزو الهه های مورد پرستش عیلامیان بوده و در حوالی تپه های باستانی خوزستان یافت می شود و قدمت آن بالغ بر سه هزار سال است. جوابیه میراث فرهنگی به نظر مقام قضایی رسیده و پرونده مربوطه تحت رسیدگی است.

4747

نظرات 14
  • بدون نام شنبه 25 تیر 1390 - 10:19:54
    6 1 پاسخ به این نظر
    آن وقت چرا باید وضع میراث فرهنگی ما این طور باشد اصلا هیچ می دانید که یک شغل بسیار پول ساز کشور اکنون همین شغل کشف زیر خاکی است شما بروید در کردستان بگردید عده ایی اصلا شغل شان همین است و همه میراث فرهنگی مردم ما را گورکن کرده و به خارج رسانده است پول خوبی هم عایدشان شده است ( لابد) اگر نبود که ادامه نمی دادند.
  • اهورا شنبه 25 تیر 1390 - 11:14:13
    5 0 پاسخ به این نظر
    تیر را خواندم تعجب کردم... با خودم گفتم مگر تهران قدمت سه هزار ساله دادر؟؟ بعد دیدم حدسم درست بوده زیر خاکی ها مربوط به تهران نبوده.!!!
  • میثم شنبه 25 تیر 1390 - 11:27:40
    10 0 پاسخ به این نظر
    همین غیر مجاز بودن زیر خاکی باعث شده میراث ما در موزه های خارج پیدا شود
  • بدون نام شنبه 25 تیر 1390 - 11:29:38
    8 5 پاسخ به این نظر
    خوب طرف از یک دست فروش تهیه کرده
  • بدون نام شنبه 25 تیر 1390 - 15:42:22
    2 6 پاسخ به این نظر
    تا اونجا که من میدونم ایلامیان درسته نه عیلامیان!!!!!!!!!!!
    • پیمان پنجشنبه 12 بهمن 1391 - 16:58:38
      4 2
      نه داداش همون عیلامیان درسته اون ایلامی که شما میگی اسم یه استانه ولی این عیلامیها یه تمدن بودن با قدمت سه هزار ساله و یا بیشتر که در دشت های خوزستان و اطراف شوش زندگی می کردن از اپار به جا مونده ازشون میشه به معبد چغا زنبیل اشاره کرد اگه هنوز قانع نشدی برو خودت یه سر ببین هم سیر هم سفر موفق باشی
  • رضایی شنبه 25 تیر 1390 - 15:47:49
    2 1 پاسخ به این نظر
    دوستان عزیز خبرنگار ! آخر ترابه خدا تیتر نوشتن رو یاد بگیرید !زیر خاکی یعنی چه ؟اگر خبرنگاران شما از اندک سواد بهره ای داشته باشند می دانند که این اثر تاریخی به سرقته رفته دیگر با چنین عنوان سخیف عتیقه پسندانه ای خطاب نمی شود.مگر درعصر قاجار بسر می بریم؟ بکارگیری چنین ادبیاتی در مورد آثار ملی چندین هزارساله ما نشان دهنده اهمیت و رویکردمان به میراث ملی است....
  • گروه جامعه شنبه 25 تیر 1390 - 15:52:00
    1 2 پاسخ به این نظر
    جناب آقای رضایی، با تشکر از حسن توجه شما. اما استفاده از عنوان زیرخاکی، برای اشیاء باستانی کشف شده از محوطه های غیررسمی باستانی، معمول است، هرچند رسانه ای نیست.
  • Thug یکشنبه 26 تیر 1390 - 20:29:23
    8 3 پاسخ به این نظر
    آقا یا خانم "بی نام"! یه کم اگه تاریخ مملکت خودتو میخوندی میفهمیدی که "عیلامیان" یه سلسله بودن که 2560 سال تو ایران حکمرانی کردن و با استان "ایلام" فعلی قرابتی نداشتن...
  • فرزند ایلام ایران سه شنبه 11 مرداد 1390 - 22:03:15
    5 0 پاسخ به این نظر
    دوست عزیز(thug ) ایلام کنونی تا قسمتی از کرمانشاه و کردستان جز حکومت عیلامیان بوده همچنین اولین نقاشی مینیاتور با قدمت 3 هزار ساله تو موسیان ایلام پیدا شده لطفا برو تاریخ را تاریخی مطالعه کن
  • سعید چهارشنبه 12 مرداد 1390 - 16:49:55
    16 1 پاسخ به این نظر
    به نظرم میراث فرهنگی باید خودش اعلام خرید زیر خاکی از مردم کنه البته با پول خوب ،رکب نزنه ها ،والا دیگه زیرخاکی های ما نمیره اونور آب
  • سعید دانشجوی دکترای باستان شناسی دوشنبه 3 بهمن 1390 - 02:37:45
    4 2 پاسخ به این نظر
    استان ایلام فعلی بهمراه استان خوزستان لرستان کرمانشاه جزو قلمرو عیلامیان با مرکزیت شوش فعلی در خوزستان بوده است . همچنین حدود 50سال پیش منطقه ایلام فعلی که عیلام نوشته می شد به تصویب مجلس به اشتباه از عیلام به ایلام تغییر نام داده شد که جناب استاد دکتر محمد معین بعنوان اولین استاد دکترای زبان فارسی با نوشتن نامه ها و مقالات زیادی مخالفت خود را با تغییر نام عیلام به ایلام اعلام کردند که فایده ای برای جلوگیری از تغییر نام نداشت .جناب استاد معین حتی در نامه های خود به مجلس فرمودند که زین پس با این تصمیم مجلس دستمان ازاد است که علی را الی هم میتوانیم بدلخواه خود تغییر دهیم!!!! یک اشتباه تاریخی بدلیل نامشخص باعث شد که قبل از انقلاب عیلام به ایلام تغییر اسم بدهد
  • کورش جمعه 22 دی 1391 - 04:42:52
    0 2 پاسخ به این نظر
    دوستان اینقد بحث نکنید همون عیلام درسته هرکی میخواد از دیدن آثار دوره عیلامی لذت ببره و سیر بشه بیاد شهر ما ایذه اینجا یه زمانی پایتخت عیلامیا بوده جایی هستش که تخت جمشید تو کارش از آثار تاریخی و سنگ نگاره های کول فرح ( منطقه ای در ایذه ) الهام گرفته
  • پلنگ یکشنبه 14 مهر 1392 - 12:37:49
    2 1 پاسخ به این نظر
    خوده دولت باکارشناسی رسمی به قیمت عادلانه بایدخریدکنه نه آقازاده ها اونم باخطرمرگ یا بزخری!!!!!!
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.