۰ نفر
۲۳ تیر ۱۳۹۰ - ۰۳:۳۳

تهران امروز نوشت:

این روزها اگر گذرتان به مطب‌های پزشکان پوست ومو بیفتد، ممکن است در بین بیماران چشم‌تان به افرادی بیفتد که فریب این تبلیغات را خورده‌اند و با مصرف انواع کرم‌ها و مواد بهداشتی تبلیغ شده در شبکه‌های ماهواره‌ای، به جای زیبا شدن با عوارض شدید وگاهی جبران ناپذیر پوستی مواجه شده‌اند.

نمونه این افراد، دختر 27 ساله‌ای به نام پروانه است که بعداز مصرف یک‌ماه از یکی از کرم‌های تبلیغاتی به جای چهره زیبای وعده داده شده در تبلیغ، با چهره‌ای پراز تاول روبه رو شده! پروانه در مورد این تاول‌ها می‌گوید: «یک‌ماه ونیم قبل، بعدا ز دیدن تبلیغات این کرم با شماره‌ای که در شبکه زیرنویس شده بود تماس گرفتم. فردی که پشت خط به سوالات من جواب می‌داد تضمین کرده بود که این ماده صددرصد طبق یک دستورالعمل متخصص زیبایی ساخته شده و بعداز اتمام مصرف، پوستی شفاف خواهم داشت اما هنوز دوره مصرف گفته شده به اتمام نرسیده بود که پوستم شروع به خارش کرد

ازطرف دیگر دکتر سهیلا اسدی متخصص پوست وزیبایی در این باره می‌گوید: «تمامی این داروها از راه‌های غیرقانونی وارد کشور می‌شوند وبه هیچ عنوان درتولید آنها از مواد مورد ادعا استفاده نمی‌شود.» اسدی می‌افزاید: «کسانی که به عنوان پخش کننده این داروها فعالیت می‌کنند، به هیچ عنوان آدرس معینی ندارند و داروی مورد درخواست مشتری را توسط پیک‌های موتوری ارسال می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود این افراد بدون اینکه تحت پیگرد قرارگیرند به پخش داروهایی که حتی دربعضی مواقع خطرات و لطمات جبران ناپذیری برای مصرف کننده دارند، بپردازند.

لاغری شیشه‌ای

ازبحث کرم‌ها وداروهایی که سلامت پوست را به خطرمی اندازند که بگذریم، یکی دیگراز اقلام پرطرفدار اینگونه داروها، داروهای افزایش یا کاهش وزن‌اند. داروهایی که به گفته بسیاری از متخصصان در آنها از مخدرهایی مانند شیشه استفاده شده است. به گفته یک متخصص تغذیه داروهای کاهش وزن، اگرچه درابتدا به سرعت مصرف کننده را به وزن ایده آل می‌رساند اما پس از مدتی بدن به آن‌ها عادت می‌کند و وزن دوباره به سرعت بالا می‌رود.

الهه عدالت خواه در ادامه می افزاید: «زمانی که فرد دوباره به وزن سابق خود برمی گردد، دچار نوعی حالت افسردگی می‌شود که اورا نسبت به ظاهرش حساس وحتی بدبین می‌کند.» عدالت خواه در ادامه به تهران امروز می‌گوید: «اما جدا از همه این‌ها، مواد به کاررفته در این به اصطلاح داروهای لاغری، ازانواع مخدر‌ها بخصوص شیشه و هم خانواده‌هایش است. آن هم به خاطر خاصیت کم کردن اشتها که زیاد هم دوام ندارد.»

 شلیک به مخاطبان

اما چرا برخی افراد آنقدر ناآگاهانه با مسئله تبلیغات دارویی درماهواره برخورد می‌کنند و با اعتماد نابجای خود سلامت شان را به خطر می‌اندازند؟ به نظر یک پ‍‍‍ژوهشگرحوزه ارتباطات، اگر رسانه‌ها بتوانند برنامه‌هایی در جهت بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای مخاطبان تولید وپخش کنند، تا حدزیادی می‌توان از پذیرش اینگونه تبلیغات در جامعه جلوگیری کرد. به گفته امین مهاجری زمانی که مخاطب درسطح قابل قبولی به شیوه‌های اغوا کننده تبلیغ کنندگان آگاهی پیداکند در واقع نوعی مصونیت در او ایجاد می‌شود که باعث عدم اعتماد راحت در فرد می‌شود.

مهاجری از تبلیغات در عصرجدید با واژه «شلیک به مخاطب» تعبیر می‌کند ومی افزاید: «اغلب مخاطبان برنامه‌های ماهواره‌ای که به سادگی جذب تبلیغات گوناگون می‌شوند، درواقع اهداف بی‌دفاع و قابل دستیابی‌‌ای هستند که اگر این مصونیت درآنها ایجاد شده بود دچار عواقب بعدی وزیان‌های مالی و جانی نمی‌شدند.»

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =