ایسنا نوشت:

مصطفی رحماندوست گفت: تیراژ کتاب‌های کودک پاسخگوی مخاطبان نیست، حتی در اغلب شهرهای بزرگ در کتاب‌فروشی‌ها کتاب خوب کودک پیدا نمی‌شود که این امر در پایین آمدن سطح مطالعه بی‌تاثیر نیست. در حالی که 30 میلیون کودک و نوجوان در کشور زندگی می‌کند، اما فقط تیراژ کتاب‌های کودک و نوجوان 15 میلیون نسخه است که به بیانی روشن‌تر باید عنوان کرد که در هر سال به هر دو کودک ایرانی فقط یک جلد کتاب تعلق می‌گیرد.

وی، مهم‌ترین چالش‌ پیش‌روی ادبیات کودک را پایین بودن سطح مطالعه عنوان کرد و گفت: مطالعه در کشور هنوز به‌صورت صنعتی و حرفه‌یی در نیامده است و نه نویسنده از این راه می‌تواند امرار معاش کند و نه ناشر امیدی به سرانجام کار خود دارد و نه خانواده‌ها استقبالی از کتاب‌های منتشره می‌کنند.

رحماندوست، قصه‌گویی را عاملی مهم در پرورش علاقه‌مندی به مطالعه در کودکان عنوان کرد و یادآور شد: ترویج قصه‌گویی باید از نهاد خانواده آغاز شود و پس از آن نهادهایی همچون کانون پرورش فکری کودکان و آموزش و پرورش این امر را باید ترویج دهند.

رییس بخش کودکان و نوجوانان کتابخانه ملی کشور همچنین با انتقاد از سیاست آموزش و پرورش در زمینه اصول تربیتی کودکان و نوجوانان، گفت: اگر آموزش و پرورش نظام پرورشی صحیحی داشت این قشر از جامعه، روز به روز دین‌دارتر می‌شدند، نه دین‌گریز.

وی با ابراز تاسف از این که مسئولان آن‌چنان که باید در زمینه ادبیات کودک کار نکرده‌اند، گفت: اصلا مایل نیستم در این مورد چیزی بگویم، چون کاری صورت نگرفته است و در واقع چند سالی است که در رکود به‌سر می‌بریم.

این شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان تاکید کرد: مشکل دیگر در این حوزه، کم‌سوادی برخی شاعران است. در حالی که ذوق ادبی بالایی دارند ولی اشعار آن‌ها به‌دلیل این که ریشه عمیقی ندارند ماندگار نمی‌شود. حافظ اگر حافظ شد یک دنیا ادب عرفانی و قرآنی داشت و همه آن‌را در یک غزل جای می‌داد. یک اثر وقتی خوب است که بتواند با مخاطب احساس هم‌دردی کند و وقتی این حس به‌وجود آمد ماندگار می‌شود. شعر باید پشتوانه فکری داشته باشد تا جاودانه شود.

رحماندوست در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان وارد دنیای کودکان شد؟ گفت: مگر در شرایطی که شاعرانی همچون ما وارد این حوزه از شعر و ادبیات شدیم، کسی به ما گفت که چه کنیم و چه راهی درست است یا نه؟ و معتقدم در هر زمینه‌ای که انسان علاقه‌مند به آن باشد و جهد و کوشش داشته باشد موفق خواهد شد، به بیان دیگر راه خود پرورش‌دهنده استعداد است و انسان را هدایت می‌کند، ولی باید توجه داشت که مهم‌ترین اصل در هر زمینه‌ای پشتکار است.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
    0 0
    آقای دوست شما حرص تعداد کتاب رو نخور.بهتر حرص هین رو بخوریم که قراره یکسری مطالب مفید از اجداد مون مثل داریوش و کوروش رو از کتابها حذف کنن