خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) نوشت:

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی صبح امروز در جمع مبلغان طرح بشیران جوان با ارائه‌ی راهکارهای عملی تبلیغ و توصیه‌های اخلاقی، تربیتی و تبلیغی خاطرنشان کرد: تبلیغ دو رقم دارد تبلیغ ساده و تبلیغ فنی. و تبلیغ شما مبلغان جوان از نوع اول است. اگر یک کلمه بلد هستید باید آن را تبلیغ کنید. البته هر چه باسواد شدید تبلیغ فنی و قوی خواهید داشت.

نجات غریق واجب است

وی با طرح این سوال که آیا به نظر شما نسل جدید در دنیای کنونی در معرض غرق شدن در دریای تهاجم فرهنگی است، گفت: اگر جواب شما مثبت باشد پس باید بدانید که نجات غریق واجب است و مقام معظم رهبری، دفتر تبلیغات و حوزه‌ی علمیه برای تبلیغ به شما کمک می‌کنند، وگرنه باید کار خودتان را انجام دهید و منتظر کسی نباشید.

این استاد قرآن و معارف اسلامی یادآور شد: کسی که کار فرهنگی می‌کند نیازش به صراط مستقیم از دیگران بیشتر است اگر در این راه خدا دست ما را نگیرد گمراه می‌شویم.

راه های عملی تبلیغ خوب و موثر

قرائتی همچنین به راه های عملی تبلیغ خوب و موثر اشاره کرد و گفت: 20 دقیقه حرف بزنید، یک مساله بگویید، از احکام جوانان صحبت کنید، داستان راستان شهید مطهری را بگویید، خواب و شعر نگویید، از قرآن برای مخاطب صحبت کنید. احادیث را نیز بر اساس حال مخاطب انتخاب کنید. حدیث مانند شکر است اما نباید شکر را به هر کسی داد.

اشعاری که صد در صد مخالف قرآن هستند

وی با انتقاد از برخی اشعار که صد در صد مخالف قرآن هستند اما در کتب آموزشی ما وجود دارد به ذکر نمونه‌ای از شعر موسی و شعبان مثنوی معنوی اشاره کرد و گفت: این شعر صد در صد ضد قرآن است که متاسفانه در کتابهای آموزش و پرورش فراوان وجود دارد، اگر کسی گفت خدا فرزند دارد، اگر زمین و آسمان شکاف بردارد جا دارد. موسی طبق رسالتش باید به این چوپان بگوید که چنین حرفهایی را نگوید و خدا باید از آن تشکر کند. اما در این شعر برعکس آن گفته شده است. این شعر مبنای وحی و قرآن ندارد. لذا شما مبلغان باید شعرهای خوب که برگرفته از قرآن و معارف اسلامی است استفاده کنید.

مبلغان خانم لباس های رنگ روشن بپوشند

رئیس ستاد اقامه‌ی نماز کشور ادامه داد: مکان جلسه برای تبلیغ در دسترس باشد، از تعطیلات استفاده کنید، محل کلاس در جای خوب باشد، مبلغان خانم لباس های رنگ روشن بپوشند، در جایی که بلد نیستید به راحتی به مخاطب بگویید نمی‌دانم، قدر فهم و دانشتان حرف بزنید و هر چه هستید آن باشید، از کلمات و جملات روان استفاده کنید، سوالات را در همان جلسه جواب ندهید، برای شما که در ابتدای کار هستید نسل مقطع راهنمایی برای تبلیغتان مخاطبان خوبی هستند، لذا کارتان را از این مقطع شروع کنید و از ابزار ساده استفاده کنید.

قرائتی اضافه کرد: مشکل ما نداشتن جوهر است. حاج احمد آقا می‌گفت کتابهای امام از 20 تا بیشتر نشد. اما باید ببینیم امام هم مرجع شد و هم رهبر. کارهایتان فقط برای خدا باشد و خالصانه عمل کنید. آغاز برنامه‌ی تبلیغتان از میهمانی باشد، هر چند کوچک و ساده باشد. با مخاطب دوست باشید و با او گپ بزنید. او را نصیحت نکنید و به مخاطب نگویید که آمده‌ام تو را نجات دهم.

معنای اخلاص این نیست که پول نگیرید

وی درادامه توصیه‌های عملی خود به مبلغان افزود: معنای اخلاص این نیست که پول نگیرید، بلکه اول نیت پول نکنید و دوم اینکه حرف پول هم نزنید. زیرا قرآن نمی‌گوید اگر در مقابل کارتان پول دادند نگیرید، البته منتظر رسیدن پول و بانی نباشید، کار خودتان را انجام دهید. رزق همه‌ی ما اندازه‌گیری شده است، ما مسئول برنامه‌ریزی هستیم. همیشه قلم و کاغذ داشته باشید و هر چه دیدید و شنیدید بنویسید. اگر به عنوان مثال تاکنون حرفهای خوب و خنده‌دار را می‌نوشتید اکنون یک دایره‌المعارف خنده‌ی حلال داشتیم و سایت خنده‌ی حلال راه می‌انداختیم تا مردم برای خندیدن به سراغ ما بیایند نه سراغ گفتن جوکهای بی‌اساس.

این استاد قرآن و معارف اسلامی همچنین به برکات کار تبلیغ اشاره کرد و افزود: این کار شما خیلی برکت دارد؛ اول خودتان باسواد می‌شوید و بعد ایام فراغتتان پر می‌شود و از سویی دیگر در آخوندی خود ثابت قدم می‌شوید.
وی همچنین با انتقاد از انجام برخی پژوهشها و چاپ برخی از کتابها گفت: گاها یک سری پژوهشها انجام می‌شود و برخی کتابهایی چاپ می‌شود که واقعا ارزش ندارند.

روحانی خوب کیست؟

قرائتی با بیان اینکه روحانی خوب روحانی است که اگر بمیرد جای خالی‌اش احساس می‌شود، افزود: باید در تبلیغمان دقت کنیم که ما چند نوع مخاطب داریم. یکسری مثل توت هستند که با کوچکترین حرکت می‌ریزند و با یک دعوت می‌آیند. برخی مثل انار هستند باید آنها را دانه دانه چید. برخی مانند گل هستند که در میان خار قرار دارند. باید آنها را با مراقبت بیرون آورد و برخی مثل نارگیل هستند که باید برای به دست آوردن آن زحمت بکشیم و بالا برویم و برخی مثل گردو هستند.

تبلیغ چهره به چهره یادتان نرود

وی یادآور شد: تبلیغ چهره به چهره یادتان نرود و بدانید که سخنرانی عمومی فایده‌ای ندارد و این دلیل قرآنی دارد. باید مثل مادر باشیم. مردم و مخاطب خود را زجر ندهیم. روان حرف بزنیم و با لباس شاد بگوییم. مواظب باشید ظاهرتان مساله دار نباشد و در این مورد حواستان بسیار جمع باشد. در تبلیغ حجابتان معمولی باشد و از الفاظ طبیعی استفاده کنید. شیرینی‌هایی که دارید را به رخ بکشید. خاطرات شیرین و تلختان را بنویسید تا هر سال یک کتاب خاطره‌ی تلخ و شیرین چاپ شود. مواظب چشم‌هایتان باشید. گاهی اعمالی انجام می‌دهیم که اثر منفی آن همه‌ی تلاشهایمان را از بین می‌برد.

برخی آیات مثل اکسیژن هستند

رئیس ستاد اقامه‌ی نماز با تاکید بر اینکه محور کارها در تبلیغ باید قرآن باشد، افزود: برخی آیات مثل اکسیژن هستند که هر روز به آنها نیاز داریم. آنها را برای مخاطبان خود به طرز صحیح و شیرین بیان کنیم که این کار در قالب کتاب دقایقی با قرآن گردآوری شده است می‌توانید از آن استفاده کنید.

در اصلاح و ارشاد سن شرط نیست

قرائتی با قرائت چند آیه از قرآن کریم در ارتباط با شرایط اصلاح و ارشاد و با تاکید بر نحوه‌ی بیان مهندسی آیات قرآن و نماز، افزود: با نگاه به این آیات می‌توان این نکات را به دست آورد که در اصلاح و ارشاد سن شرط نیست، باید ابتدا از خودی‌ها شروع کنیم. مساله‌ی مهم مساله‌ی شرک باشد، چراکه شرک ظلم بزرگی است. از مخاطب سوال کنید. آمرانه حرف نزنید به اولویتها دقت کنید. برای یادگیری و یاددادن در حرکت باشید. در تبلیغ به نماز اهمیت دهید. به مهندسی آیات، روایات و دعاها دقت کنید.

وی درپایان یادآور شد: آخر تابستان هنرتان این باشد که حداقل 10 نفر را نمازخوان کرده باشید. اسرار نماز را بیان کنید، مسائل ضد عقل را نگویید و از بلند پروازی پرهیز کنید و مانند یک مادر به مخاطب خود غذای ناب بدهید.

/6262 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    1 0
    شاید بهتر باشه مولانا جلال الدین رومی رو به دادگاه احضار کنید!!!
  • رستی .مشهد IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 1
    باسلام.اساتیدفرهیخته خبرانلاین مطالب خوبی دارید.بخصوص مطالب مرتبط با آقای قرائتی. در جوار امام رضا برای شما دوستان خوب و قرآنی آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. مدبر وبلاگ حیدریون مشهدالرضا(ع)ماشااله رستیwww.heydariyoun.tk