تهران امروز نوشت:

طبق آمار در ایام رجب و شعبان بیشترین تعداد ازدواج‌ها در کشور صورت می‌گیرد و زوجهای بسیاری، یکی از این روزهای مبارک را به عنوان روز پیوندشان در نظر می‌گیرند. این روزها کار و بار فروشندگان لوازم خانگی و جهیزیه و... حسابی سکه است اما در کنار این فروشندگان موسسات خیریه‌ای نیز هستند که سعی می‌کنند با کمترین هزینه زوج‌های جوان را سر و سامان دهند. این موسسات در قالب طرح ازدواج آسان فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

این طرح از یک دهه گذشته بر سر زبان‌ها افتاد و در ابتدا قرار بر این بود که با این طرح راهی پیش پای جوانان و خانواده‌هایشان گذاشته شود که هر چه بیشتر از هزینه‌های ازدواج کاسته شود اما سازمان ملی جوانان که پیشروی این اقدام بود چند ماهی است که دیگر وجود خارجی ندارد و جوانان مانده‌اند و تعدادی موسسه ازدواج که در نبود سازمان ملی جوانان قرار است به تنهایی بار این سازمان در خصوص ازدواج جوانان را بر دوش بکشند.

سازمان بهزیستی نیز یکی دیگر از سازمان‌هایی است که در زمینه ازدواج آسان با این موسسات همکاری می‌کندو افرادی را جهت استفاده از امکانات این موسسات به آنها معرفی می‌کند اما فعالیت و گسترش موسسات خیریه از بارزترین مصادیق مشارکت اجتماعی مردمی در قالب یک رقابت سالم و خداپسندانه برای خدمت به مردم به منظور رفع مشکلات جامعه است.

موسسات خیریه از دو دهه قبل پا به عرصه وجود گذاشتند و هر یک از آنها وظیفه‌ای را بر عهده گرفته‌اند تا بتوانند از این راه مقداری از مشکلات جامعه را کم کنند. موسسات خیریه‌ای که با عنوان ازدواج آسان راه اندازی شده‌اند جوانان را از نظر مادی پوشش می‌دهند تا بدین وسیله بتوانند فرهنگ ازدواج آسان و با کمترین هزینه را در جامعه گسترش دهند. به گفته کارشناسان بیش از 3 میلیون و 500 هزار جوان در آستانه ازدواج در کلانشهر پایتخت زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها قادر به تامین هزینه زندگی مشترک نیستند. شهرداری تهران نیز چند سالی است که برای تشویق جوانان به ازدواج‌های کم هزینه اقدام به ساخت تالارهای یاس در مناطق مختلف تهران کرده است که قرار است تعداد آنها به 110 تالار افزایش پیدا کند.

 ماه عسل رایگان

موسسه پیوند سبز جوانان برای زوجینی که نمی‌توانند هزینه‌های عقد کنان را پرداخت کنند نیز اقدام به برگزاری مراسم عقد رایگان در منزل یا محل موسسه می‌کند. از سوی دیگر زوج‌های جوان بی‌بضاعت می‌توانند به سفر رایگان ماه عسل مشهد مقدس که از طرف این موسسه به آنها اهدا می‌شود بروند. هزینه این سفر و اقامت در هتل به عهده موسسه و هزینه سفر به عهده زوجین است. عروس و دامادهایی نیز که تمایل به گذراندن اولین سفر زندگی مشترک خود به سوریه را دارند می‌توانند از امکانات این موسسه برای این سفر زیارتی استفاده کنند. مدت این سفر زیارتی یک هفته است که هزینه آن در 12‌قسط 45 هزار تومانی تعیین شده است.

عقد کنید، جهیزیه بگیرید

از سال 87 تا کنون 1200 نفر از خدمات این موسسه استفاده کرده‌اند. افرادی که به این موسسه مراجعه می‌کنند با پرداخت مبلغ 750 هزار تومان می‌توانند 11 قلم کالای اساسی جهیزیه شامل: یخچال 13 فوت، گاز 5 شعله صادراتی، ماشین لباسشویی دو قلو،‌ سرویس چینی و سرویس قاشق و چنگال، سرویس ‌کامل رختخواب، اتو بخار، آسیاب و مخلوط کن،‌ فرش،‌چرخ خیاطی، یک جفت پشتی و سرویس قابلمه تفلون را بلافاصله و بدون هیچ تاخیری دریافت کنند اما افرادی که قادر به پرداخت این هزینه نیستند نیز دست خالی از این موسسه بیرون نمی‌روند.

به گفته یاوریان اگر فردی قادر به پرداخت مبلغ جهیزیه نباشد بعد از انجام تحقیقات محلی که معمولا کمتر از دو ماه طول می‌کشد می‌تواند از خدمات این موسسه استفاده کند. معرفی تالار عروسی، کارت دعوت، لباس و آرایش عروس،‌تزئین ماشین عروس، تهیه میوه و شیرینی تالار عروسی و عقد محضری زوج‌های جوان فقط با مبلغ 300 هزار تومان در این موسسه انجام می‌شود.

 موسسه‌ای برای تشویق جوانان به ازدواج

سال 83، 5 نفر از کسبه بازار که دستی در کار خیر داشتند تصمیم به تاسیس موسسه‌ای خیریه به منظور تشویق جوانان به ازدواج کم خرج و رفع موانع پیش روی جوانان در امر ازدواج گرفتند. اقدامات این موسسه که به نام پیوند دو گل ثبت شده در راستای تامین جهیزیه برای نوعروسان و برگزاری مراسم عروسی و نامزدی است. حسن ادیب زاده به همراه 4 نفر از خیرین بازار در سال 83 این موسسه را با مجوز سازمان بهزیستی کشور تاسیس کرده است.

هدف از راه اندازی این موسسه تشویق جوانان به ازدواج و رفع موانع پیش روی جوانان در امر ازدواج است. به گفته ادیب زاده مراجعه کنندگان با پرداخت 300 هزار تومان می‌توانند تالار،‌ خنچه عقد، آرایشگاه، فیلمبردار و عکاس، کارت دعوت و ‌پذیرایی از 100 نفر با میوه و شیرینی در تالار را صرفا در استان‌های تهران و البرز برگزار کنند. ادیب‌زاده مسئول موسسه پیوند دوگل، در خصوص تامین جهیزیه برای زوج‌های جوان گفت:‌ستاد تامین جهیزیه این موسسه که زوجین جوان کل کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد نیز 15 قلم کالای اساسی را در اختیار زوجین با هزینه یک میلیون تومان و در مدت 2روز قرار می‌دهد.

ماه عسل قسطی

طی دو سال گذشته موسسه پیوند دو گل سفر زوجین به کربلا، سوریه، مشهد، قشم و کیش را برای مدت 2 تا 5 روز در دستور کار خود قرار داده است. هزینه سفر سوریه و کربلا برای متقاضیان به صورت 20 درصد نقد و الباقی در اقساط 12 تا 24 ماهه دریافت می‌شود. تور کیش و قشم برای زوجین با هزینه حدود 150 هزار تومان برای هر نفر برگزار می‌شود. به گفته ادیب زاده تور مشهد مقدس برای زوجین نیز به صورت رایگان با هواپیما یا قطار در آینده‌ای نزدیک اجرایی می‌شود. این موسسه با 7 آرایشگاه در چهار نقطه تهران و 50 تالار عروسی برای میزبانی 100 مهمان قرار داد امضا کرده است و تاکنون 4 هزار و 500 نفر از خدمات این موسسه استفاده کرده‌اند.

 دولت به موسسات خیریه کمک کند

طرح ازدواج آسان اگر چه طرح جامع و کاملی در خصوص ازدواج جوانان نیست اما تا حدودی توانسته است جای خالی نهادهای دولتی را در این میان پر کند. در روزهایی که شاهد گسترش مهریه‌های سنگین در بین جوانان هستیم بی‌شک کمک‌های دولت به سازمان‌های مردم نهادی که در این گونه فعالیت‌ها شرکت می‌کند می‌توانند کمک قابل توجهی به ترویج فرهنگ ازدواج جوانان و کم کردن هزینه ازدواج باشد.

30145

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    5 0
    آقاجون سازمان ملی جوانان اون موقعی که هم بود تو ازدواج جوانان هیچکاره بود همین موسسات قبلا هم یک تک مضراب هایی میزدند برو اطلاعاتتو راجع به سازمان ملی جوانان کامل کن بعد مطلب بنویس سازمانی که بود و نبودش تاثیری در برنامه ریزی و سیاستگذاری جوانان نداشته باشه همون بهتر که نباشه
  • امیرحسین US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    6 0
    واقعا واسه جامعه ی اسلامی خیلی افت داره که بدانند از کجا جووناشون ضربه می خورن اونوقت 1 جهاد کلی نکنن .آقااااااااا مشکل ازدواج خیلی جدییه به خدا.آهای بزرگترا به خدا اگه بتونید کمک کنیدو این کارو نکنید اون دنیا باید جواب بدید.
  • مهدی IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    10 1
    اقا منی ک الان عقد کردم و ماهی حدود300هزار تومان درامد دارم و واسه مراسم عروسیم موندم چه کمکی ب من میکنن این موسسات و در عوضش چی میخوان.راستییش تو این دورو زمونه مثل افسانه میمونه این جرو کمکا.تشکر
  • مهناز RU ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    13 0
    اقا مهدی با خانمتون توافق کنین که عروسی نگیرین یا خیلی خودمونی باشه. مگه بدون عروسی دختر و پسر خوشبخت نمیشن. برید سر خونه و زندگیتون. پولتونو جمع کنین که واسه خودتون خونه بخرین. عروسی که واجب نیست
  • دل آرام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    1 2
    خدارا شکر