مجموعه‌داران ثروتمند برای خرید آثار هنری در نمایشگاه هنر بازل در سوییس رقابت شدیدی دارند.

به گزارش خبرآنلاین، نمایشگاه هنر بازل که بزرگترین نمایشگاه آثار هنری مدرن و معاصر است درحالی پذیرای بازدیدکنندگان است که متخصصان معتقد هستند بازار آثار هنری به روزهای اوج خود بازگشته است.

در روزهایی که نرخ سود پایین است و بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه دارند در زمینه‌های مختلف پول خرج کنند شاهکارهای هنرمندان بزرگ قرن بیستم از پیکاسو گرفته تا خوان میرو یا هنرمندان معاصری چون آنیش کاپور و آنتونی گورملی در بازل به نمایش درمی‌آیند.

در اولین روز این نمایشگاه حدود 300 هواپیمای جِت شخصی در فرودگاه بازل فرود آمدند، روز چهارشنبه و پنجشنبه در میان استقبال گسترده مردم این نمایشگاه برای عموم افتتاح شد.

دوستداران هنر و دلالان آثار هنری با موبایل‌های خود از این آثار عکس می‌گرفتند و آن را برای موکلین خود ارسال می‌کردند و مرتب در دفترهای یادداشت خود نکاتی را یادداشت می‌کردند. سوکانایا راجاراتنام، مدیر گالری «L&M» در نیویورک گفت: «نسبت به پارسال افراد بیشتری آمده‌اند. بازار شاید دیوانه‌وار نباشد اما بازار مطمئنی است.»

او افزود در همین چند روز نمایشگاه برخی از بهترین آثارش را به فروش رسانده است. مثلا یکی از آثار مارک روتکو به قیمتی حدود پنج میلیون دلار به فروش رفته است و تابلویی سه‌تکه اثر پل مکارتی هم به قیمت 2.5 میلیون دلار به فروش رفت.

جنون مجموعه‌داران
فیلیپ هافمن، مدیر «گروه سرمایه‌گذاری هنرهای زیبا» که آثار هنری به ارزش 100 میلیون دلار را در انبار خود دارد گفت در روز اول چندین اثر هنری به ارزش هشت میلیون دلار فروخته است.

او گفت: «با توجه به نوسان ارز، درآمد نقدی نزدیک به صفر و تورم 4.5 درصد در لندن بسیاری آثار هنری را بهشت امن پول و سرمایه خود می‌دانند.»

او افزود: «ما جنون خریداران را دیده‌ایم و بسیاری از آثار خوب هنری رکورد شکسته‌اند. سطح فروش بالاتر از سال‌های 2007 و 2008 بوده است. آثاری که قیمت منصفانه و مناسب دارند در عرض یکی دو ساعت به فروش می‌روند.»

با توجه به فروش خوب آثار هنری چند گالری مهم مجبور شدند دیوار نمایش آثار هنری خود را دوباره با آثار جدید تزئین کنند. بسیاری از خریداران اروپایی هستند و برخی از صاحب‌نظران متعقد هستند تعداد خریداران آمریکایی به دلیل ضعیف شدن دلار پایین آمده است.

بازار آثار هنری سال 2009 اوضاع بدی داشت، زمانیکه حراجی‌های کریستی و سوتبی و دیگر رقبای کوچک آنها با افت خریدارن مواجه شدند.

اما سال 2010 همه چیز به حالت عادی بازگشت، حراجی کریستی، بزرگترین حراجی دنیا اعلام کرد در این سال پنج میلیارد دلار فروش کل داشته که نسبت به سال 2009 حدود 53 درصد بیشتر بوده. سوتبی هم اعلام کرد در سال 2009 فروش حراجی معادل 2.3 میلیارد دلار بود که سال 2010 این رقم به 4.3 میلیارد دلار رسید.

این رشد تا حدودی مدیون به عرصه آمدن ثروتمندان چینی است که علاقه بسیاری به آثار هنری غرب (برای مثال آثار پیکاسو) دارند.

میلیاردها دلار
در نمایشگاه هنر بازل 300 گالری از سراسر دنیا حضور دارند و آثار دو هزار و 500 هنرمند به نمایش درمی‌آید. آثار هنری شامل عکس، نقاشی، مجسمه، طراحی، چیدمان و آثار ویدیویی در این نمایشگاه عرضه شده‌اند.

طبق آمار موسسه مالی هیس‌کاکس، در این نمایشگاه که چهل و دومین نمایشگاه هنر بازل است ارزش آثار هنری عرضه شده بالغ بر 1.75 میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته.

این درحالی است که این روزها بازار آثار هنری هنرمندان تازه‌ظهور قوی‌تر از سالهای پیش است. برای نمونه مجسمه‌ای از ران موئک به قیمت 450 هزار پوند در این نمایشگاه به فروش رفت. با اینکه بازار آثار هنری رشد کرده اما صاحبان گالری معتقد هستند خریداران در خرید خود دقت بیشتری می‌کنند.

البته اشتیاق بالای خریدران از طرفی مخالفانی هم دارد. برخی از مجموعه‌داران معتقد هستند برخی آثار بدون دلیل گران هستند، حتی برخی از آثار به قیمتی دو برابر ارزش خود عرضه شده‌اند. در این بین آثار هنرمندانی چون دمین هرست و جف کونز بیش از بقیه رشد کاذب داشته‌اند.

نمایشگاه هنر بازل از 15 ژوئن کار خود را شروع کرده و تا 19 ژوئن پذیرای بازدیدکنندگان است.

رویترز / 17 ژوئن / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    0 0
    خیلی جالبه .