۰ نفر
۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۰

ستارگان سرگردان آبی را که با برخورد به ستارگان قربانی، هیدروژن آنها را می‌بلعند تا جوان‌تر به نظر برسند، می‌توان خون‌آشام‌های کیهانی دانست. آنها در قلب کهکشان ما نیز رصد شده‌اند.

محبوبه عمیدی: این اولین‌ بار نیست که ستارگان سرگردان آبی یا مدل ستاره‌ای خون‌آشام‌ها در کهکشان راه‌شیری رصد می‌شوند. این ستارگان که حیات ستاره‌های پیرامون را می‌بلعند و به همین دلیل همیشه جوان‌تر و داغ‌تر از مجموعه ستاره‌ای اطرافشان به نظر می‌رسند، تاکنون تنها در خوشه‌های ستاره‌ای متراکم کشف شده بودند و این اولین بار است که در مرکز کهکشان راه‌شیری شناسایی می‌شوند.

اخترشناسان احتمال می‌دهند علت جوانی غیرعادی ستارگان سرگردان آبی بلعیدن سوخت هیدروژنی ستاره‌های قربانی پس از برخورد با آنها باشد. این فرضیه برای ستارگان موجود در برآمدگی مرکزی کهکشان ما چندان قابل قبول نیست.

به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، این ستارگان مرگبار اغلب در خوشه‌های ستاره‌ای چگال دیده می‌شوند که شانس برخورد ستاره‌ها با یکدیگر در آنها به مراتب بیشتر است اما این‌بار آنها در هسته مرکزی کهکشان راه‌شیری که ناحیه‌ای متراکم متشکل از ستارگان و گازها است، رصد شده‌اند.

رصد برآمدگی مرکزی کهکشان راه‌‌شیری توسط تلسکوپ فضایی هابل و بررسی 180هزار ستاره موجود در آن و اطرافش نشان می‌دهد 42 ستاره به شکل قابل‌توجهی درخشان‌تر و جوان‌تر از ستارگان پیرامون خود هستند.

اخترشناسان احتمال می‌دهند از میان این 42 ستاره، بین 18 تا 37 عدد از آنها جزو ستارگان سرگردان آبی باشند که حدود 10 تا 11میلیارد سال از حیات آنها می‌گذرد. چند ستاره باقیمانده می‌توانند ستارگان جوان باشند یا خارج از برآمدگی مرکزی این کهکشان قرار گرفته باشند.

نکته جالب اینجاست که احتمالا در مرکز کهکشان راه‌شیری بر خلاف دیگر نقاط کیهان برخوردی وجود نخواهد داشت. در عوض آوارگان آبی از ذخیره هیدروژنی ستاره‌های اطراف خود تغذیه می‌کنند. مانند این نمونه را می‌توان در ستاره‌های همدم یا سیستم‌هایی متشکل از سه ستاره که تحت اثر گرانشی یکدیگر قرار دارند، مشاهده کرد.

محققان هنوز اطلاعات قابل‌توجهی در مورد نحوه شکل‌گیری ستارگان آبی ندارند، شاید کشف آنها در منطقه‌ای دور از انتظار بتواند به حل این معمای کیهانی کمک کند.