۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷

نمایندگان کنگره ایالات متحده باراک اوباما را بابت خیره سری هایش توبیخ کردند

ریچارد لوگر*
مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه باراک اوباما را به واسطه حمله به لیبی بدون اخذ مجوز از نمایندگان مورد شدید ترین انتقادها و توبیخ ها قرار داد. مهم است که دولت باراک اوباما متوجه اهمیت این رای گیری مخالفان علیه خود در کنگره باشد و طرح خویش برای تصویب قطعنامه ای غیر الزام آور را در مجلس سنا رها کرده و به فکر کسب مجوز برای افزایش حملات نظامی باشد.
کاخ سفید در پاسخ به این عملکرد نمایندگان کنگره تاکید کرد که این رای گیری غیرضروری و بی فایده است اما آنچه که مشخص است این است که کاخ سفید نشین ها فقط و فقط خود را برای مقصر دانستن دارند. این دولت با جریان مخالف در کنگره مواجه شده است چرا که از دو ماه پیش تاکنون قانون را زیر پا گذاشته و برای حمله به لیبی از کنگره مجوز دریافت نکرده است.


بر اساس قانون اساسی ایالات متحده ،رئیس جمهور باید برای آغاز هر نبردی در خارج از مرزهای این کشور برگ عبور کنگره را در اختیار داشته باشد. باراک اوباما در زمان حمله به لیبی از اخذ این مجوز سرباز زد و حتی پس از آغاز این جنگ هم باز برای طلب بخشش و دریافت مجوز به کنگره مراجعه نکرد . در همان زمان آقای رئیس جمهور وعده داد که طبق قطعنامه زمان جنگ عمل خواهد کرد. بر اساس این قانون دولت باید برای عملیات های نظامی بیش از 60 روز از کنگره اجازه گرفته و البته در تمام طول این مدت هم با نمایندگان در تماس نزدیک باشد. این وعده ها هیچ کدام عملی نشد. دولت حتی مقام های وزارت دفاع را از توضیح در این خصوص منع کرد و تنها جلسه پرسش و پاسخی خصوصی با برخی ژنرال های نیروی دریایی را مجاز اعلام کرد. این بی توجهی به کنگره و اصول قانون اساسی در نهایت منجر به قطعنامه کنگره در روز جمعه شد .


دولت و برخی متحدان او در کنگره و سنا تلاش داشتند از طریق تصویب قطعنامه ای در سنا مجوز مورد نیاز برای حمله به لیبی را دریافت کنند اما در نهایت ترس نمایندگان مجلس از تک خوری رئیس جمهور در این حوزه کار دست وی داد . در تاریخ مجلس سنای آمریکا ، این قبیل قطعنامه های صادر شده از سوی سنا برای مواردی نه چندان جنجالی مانند تصویب روز راه آهن در تقویم مورد استناد قرار می گیرد و نه صدور مجوز برای جنگ.


این قطعنامه ها ضمانت قانونی برای اجرا نداشته و نیازی به تصویب در کنگره هم ندارند. با تمام این نقصان ها و نشانه های فرمالیته بودن ،همین حکم می تواند دهان انتقاد کنگره نشین ها را بر کاخ سفید ببندد. تصویب اینچنین قطعنامه ای در سنا می توانست بزرگترین اشتباه باشد چرا که عملا به معنای کاهش قدرت کنگره در تصمیم گیری های کلان مملکتی است . رویه قرار گرفتن این الگو هم می تواند سنتی نسنجیده را در میان روسای جمهور باب کند که بدون مراجعه به کنگره با اخذ مجوز از سنا هرگونه عملیات نظامی را در خارج از مرزهای آمریکا مشروع جلوه دهند. نمایندگان کنگره ادعا می کنند که دلیل فقدان آگاهی مردم آمریکا از منافع این کشور در جنگ لیبی و چالش های پیش روی در لیبی همین عدم مراجعه اوباما به کنگره و ارائه توضیحات کافی در خصوص این جنگ است. هیچ کس در آمریکا حتی تعریف مشخصی از هدف در لیبی هم ندارد . شورای امنیت دلیل حمله به لیبی را حمایت از شهروندان غیرنظامی خواند و در ماه مارس رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که گسترده تر کردن حملات برای تغییر رژیم در لیبی اشتباهی مرگ بار است . با این همه در حاشیه نشست گروه هشت در پاریس ، اوباما تاکید کرد که هدف اصلی از این نبرد این است که مردم بدانند از شر دیکتاتوری چهل ساله خلاص شده اند.


در قطعنامه کنگره بیست پرسش نمایندگان در خصوص حمله به لیبی مطرح شده و تاکید شده است که اگر دولت بتواند به این پزسش ها پاسخ دهد به معنای شور و مشورتی است که کنگره مدتهاست بر انجام آن اصرار دارد.
جنگ افروزی اصلی ترین تجارت امریکایی ها است . کسب مجوز از سوی کنگره هم برای آغاز این جنگ ها آسان نیست.اما از آنجا که خروج از جنگ کار بسیار سختی است سیاستمداران تاکید دارند که روند ورود به آن هم چندان آسان نباشد. توبیخ این بار اوباما توسط کنگره درس عبرتی شد برای اوباما تا به حاکمیت قانون تن دهد. گام برداشتن در مسیر قانون توسط باراک اوباما به معنای دخیل کردن کنگره در جنگ لیبی است و نقطه آغاز تحقیقات جدی در این خصوص .
واشنگتن پست ششم ژوئن / ترجمه: سارا معصومی
*سناتور جمهوری خواه از ایالت ایندیانا

5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =