۰ نفر
۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۷

ایسنا نوشت:

یک جلد قرآن مجید که چندی پیش به ابتکار یک ایرانی مقیم روسیه توسط یکی از فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل شده و پس از شش ماه به زمین بازگردانده شده بود در نمایشگاهی فضایی در جمهوری باشقیرستان روسیه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

سیروس برزو، تحلیلگر فضانوردی این ابتکار را حرکتی در پاسخ به اقدام زشت صورت گرفته در اهانت به ساحت مقدس قرآن مجید در امریکا عنوان کرد.

برزو که چند سال پیش با انتقال مجموعه‌ای از کارت پستال‌های منقش به مینیاتورهای استاد فرشچیان توسط یک فضانورد روسیه، مبتکر برپایی نخستین نمایشگاه هنری در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز بوده، درباره چگونگی ارسال قرآن مجید به ایستگاه فضایی بین‌المللی به ایسنا گفت: چند سال پیش نخستین محموله ایرانی را که شامل کارت پستال هایی از کارهای استاد فرشچیان و کتاب تالیفی‌ام بود، از طریق پاول وینوگرادوف، کیهان‌نورد سایوزتی.ام.آ-8 به فضا فرستادم. با توجه به نگاه الکساندر کالری، کیهان‌نورد نامدار روسیه به ایران و مردم ما و همچنین احترامی که وی به عقاید دینی‌مان دارد، پس از آن که مشخص شد، او فرماندهی ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ-01 ام را بر عهده گرفته است، تصمیم گرفتم بار دیگر محموله‌ای ایرانی را توسط او راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کنم.

وی گفت: در پاسخ به اهانتی که در امریکا به قرآن مجید صورت گرفت به این نتیجه رسیدم که فرستادن قرآن مجید، می‌تواند عکس‌العمل مناسب و پاسخ شایسته‌ای به این حرکت زشت باشد. به همین دلیل پیشنهاد خود را با الکساندر کالری مطرح کردم. وی نیز که بارها با ارسال نامه‌های تبریک به مناسبت موفقیت‌های علمی ایران، احترام خود را به ایران و ایرانیان نشان داده با کمال میل پذیرفت و قرار بر این شد که قرآن مجید را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده و در پایان ماموریت به زمین بازگرداند.

برزو خاطرنشان کرد: این قرآن به همت الکساندر کالری فرمانده ناو سایوز تی.ام.آ-01 ام به ایستگاه فضایی منتقل و پس از سفری 159 روزه در 16 مارس 2011 به زمین بازگردانده شد.

این قرآن که چندی پیش توسط فضانورد روس به برزو برگردانده شده در نمایشگاهی که از مجموعه یادبودهای فضایی گردآوری شده توسط این ایرانی مقیم جمهوری باشقیرستان در دانشگاه دولتی تربیت معلم اوفا در مرکز این جمهوری مسلمان نشین روسیه برپا شده به نمایش درآمده است.

سرگئی پلیوخوف، نماینده فدراسیون فضانوردی روسیه در باشقیرستان طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور جمعی از مسوولان علمی، فرهنگی و دانشگاهی جمهوری باشقیرستان، رئیس و تنی چند از استادان و دانشجویان دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: بدون شک امروزه فضانوردی نقش مهم خود را در زندگی بشر نشان داده است. 50 سال پیش که یوری گاگارین این راه را با پرواز 108 دقیقه ای خود باز کرد، کمتر کسی می توانست حدس بزند سفر کوتاه او، دروازه های چه خیر و برکت هایی را برای بشریت باز می کند و چگونه این علم جوان خواهد توانست در زمینه های مختلف به جامعه بشری کمک کند.

رائیل اسدولین، رئیس دانشگاه دولتی تربیت معلم یوفا هم ضمن سخنانی در مورد سالگرد پرواز گاگارین به فضا به نقش سیروس برزو، استاد ایرانی این دانشگاه در توسعه روابط بین ایران و باشقیرستان اشاره کرد و گفت: با حضور این استاد ایرانی طی دو سال گذشته نه تنها با فرهنگ و تمدن سرزمین کهنسال ایران آشنا شدیم بلکه وی با امکانات استثنایی خود توانسته این افتخار را به دانشگاه ما ببخشد که سال گذشته همزمان با گشایش مرکز فرهنگی ایران، مهماندار گئورگی گرچکو ، کیهان نورد نامدار روسیه باشیم. گرچکو، خود به ایران سفر داشته و درباره این سرزمین شگفت انگیز برای ما صحبت کرد. امسال نیز با استفاده از مجموعه فضایی بی نظیر برزو نمایشگاهی ترتیب دادیم و مفتخر هستیم قرآنی را در این نمایشگاه رونمایی کنیم که علاوه بر آن که کتاب مقدس ما مسلمانان است و حرمت عظیمی دارد، منحصر به فرد است زیرا توسط یک کیهان نورد شهروند کشورمان به فضا برده و بازگردانده شده است. به این ترتیب می توان گفت نماد پیوند علم و دین و همچنین سمبل روابط خوب بین ملت های ماست.

سیروس برزو نیز طی سخنان کوتاهی خطاب به دانشجویان گفت: من نوجوانی سیزده ساله بودم که به عنوان سرگرمی، جمع آوری عکس و اطلاعات درباره فضانوردی را انتخاب کردم و اینک بعد از 45 سال، این سرگرمی به زندگی من تبدیل شده است و بیش از 30 سال است در این زمینه مقاله می نویسم. شما نیز برای زندگی تان هدفی انتخاب کنید که هم روحتان را غنا ببخشد و هم به جامعه سود برساند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمل قرآن به فضا گفت: باید به سخنان اسدولین یک نکته دیگر را اضافه کنم و آن این است که حمل این قرآن به فضا، نشانه ای از وحدت معتقدین به ادیان الهی نیز هست. کالری به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با بردن این قرآن به فضا نشان داد که به اعتقادات ما مسلمانان احترام می گذارد.

در این مراسم همچنین پیام تلفنی الکساندر کالری، فضانوردی که قرآن مجید را با خود به فضا برده بود پخش شد.

در بخشی از صحبت های وی آمده است: «دادن قرآن توسط آقای سیروس برزو برای کمک به من بود در این پرواز دشوار و خطرناک و کار سختی که در پیش داشتیم. به عنوان سپاس از ایشان که این کتاب مقدس را به من دادند تا آن را با خودم ببرم و پرواز با موفقیت و خوبی انجام شود، تصمیم گرفتم آنرا به زمین برگردانم و به صاحب اصلی اش بدهم. با تشکر بسیار از ایشان که با دادن آن در انجام کار سختی که در پیش رو داشتم به من کمک کردند...»

وی در قسمتی دیگر از پیامش گفت: «من فکر می کنم ما انسان ها که بر روی زمین زندگی می کنیم باید با هم دوست باشیم به هم یاری کنیم و در لحظات سخت با هم باشیم. در این صورت مشکلات را از پیش رو بر می داریم و همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.»

به گزارش ایسنا، نمایشگاه انسان و فضا به مناسبت پنجاهمین سالگرد پرواز یوری گاگارین در سالن نمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم اوفا، مرکز جمهوری باشقیرستان روسیه برگزار شد و در آن بخشی از مجموعه شخصی سیروس برزو شامل یادمان ها و یادگار های تاریخ کیهان نوردی از قبیل ماکت ناوهای کیهانی، مجسمه فضانوردان، غذاهای مورد استفاده در مدار زمین، روزنامه های منتشر شده طی نزدیک به 60 سال گذشته، عکس های امضا شده توسط شخصیت های نامدار تاریخ کیهان نوردی و ... که فضانوردان مختلف به وی هدیه داده‌اند به نمایش گذاشته شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملت هميشه در صحنه IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
    2 1
    اگه مسيحي ها نبودن هم اين امكان غرور آفرين وجود داشت؟