فارس:

 شهردار تهران گفت: مسئول ایمنی تونل توحید بنده هستم و اگر ایمنی نداشته باشد اجازه عبور نمی‌دهم. همچنین گزارش‌ مالی تونل توحید را به شورای شهر ارائه کرده‌ایم و باید بگویم که هزینه تمام شده تونل رسالت 10 برابر برآورد اولیه بوده است.

محمدباقر قالیباف در سومین نشست خبری خود از ابتدای حضور در شهرداری تهران تاکنون در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پروژه صدر-نیایش در جمع خبرنگاران گفت: یک فرهنگ غلط در کشور در حوزه فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز وجود دارد که اگر پروژه‌ای زود اجرا شودآن را شتاب‌زده می‌دانند.

فرد بازنشسته می‌شود ولی هنوز پروژه به اتمام نرسیده است

وی ادامه داد: خدای ناکرده قصد متهم کردن جایی را ندارم اما پروژه‌هایی وجود دارد که فرد در آن پروژه بازنشسته می‌شود ولی هنوز کار به اتمام نرسیده است. یا بیمارستانی می‌سازند و 24 تا 25 سال زمان برای آن صرف می‌کنند و وقتی کار آماده بهره برداری می‌شود بخشی از تأسیسات به کار رفته در پروژه فرسوده شده و نیازمند جابه‌جایی است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در افکار عمومی این طور رخنه شده است که کارهای طولانی عاقلانه‌تر است، گفت: اما باید بگویم در پروژه‌هایی که ما با سرعت، دقت و صحت انجام می‌دهیم باز هم از شاخص‌های پروژه‌های جهانی در زمان‌بندی عقب‌تر هستیم.

عده‌ای کارهای سریع شهرداری را غیرمنطقی می‌دانند

به گفته قالیباف، عده‌ای کارهای سریع شهرداری را غیرمنطقی می‌دانند اما باید گفت این موضوع غیرمنطقی نیست وقتی پروژه‌ای چندین سال طول بکشید غیرمنطقی است.

قالیباف با بیان اینکه برای ساخت تونل رسالت 11 سال زمان صرف کرده‌ایم، گفت: آیا این کار منطقی بود این در حالی است که تونل توحید که دو و نیم برابر تونل رسالت بود 30 ماهه به اتمام رسید بعد می‌گویند کارهایی در سبک تونل توحید غیرمنطقی است.

شهردار تهران ادامه داد: کدام یک غیرمنطقی است ساخت تونل رسالت در 11 سال یا تونل توحید در 30 ماه؟

13 ماه در تونل توحید پرتی زمان داشتیم

به اعتقاد شهردار تهران در ساخت تونل توحید با شاخص‌های زمانی فاصله داشتیم و 30 ماه زمان زیادی برای این کار است و باید این پروژه ظرف مدت 17 ماه به اتمام می‌رسید و 13 ماه در پروژه پرتی زمان داشته‌ایم.

قالیباف ادامه داد:‌امروز در تونل صدر-نیایش و پل صدر متعهد می‌شویم که پرتی زمان نداشته باشیم و در 22 بهمن سال 91 پروژه آماده بهره‌برداری شود.

2ساعت هم موضوعیت دارد؛ نه اینکه 2 سال پرتی زمان داشته و ککمان هم نگزد

به اعتقاد قالیباف به گونه‌ای در تونل صدر-نیایش مدیریت شده که دو ساعت هم موضوعیت دارد نه اینکه دوسال پرتی زمان داشته باشیم و ککمان هم نگزد.

قالیباف به نصایح مولا علی به فرزندانش و شیعیان اشاره کرد و گفت: ایشان در طول تاریخ افراد را به تقوا و نظم در امور نصیحت می‌کردند.

وی ادامه داد: نظم و مدیریت درست در تراز تقوا مهمترین عنصر در زندگی تمام انسان‌هاست.

 

برخی مواقع موضوعات کارشناسی جنبه سیاسی پیدا می‌کند

وی با تأکید بر اینکه در پروژه‌های بزرگ شهرداری سرعت و دقت دیده می‌شود، گفت: صحت یعنی اینکه کار بدون فساد مالی و اداری انجام دهیم.

به گفته قالیباف قیمت تمام شده پروژه‌ها نیز موضوعیت دارد ولی این نگاه‌ها را باید کارشناسی انجام دهیم. برخی اوقات این موضوعات به جای کارشناسی جنبه‌های سیاسی پیدا می‌کند.

کار بدون عیب نیست

وی با تأکید بر این موضوع که کار بدون عیب نیست، گفت: اشکالاتی هم ممکن است در طول پروژه وجود داشته باشد که باید مرتفع کنیم ولی مهم این است که خطاها منطقی باشد و بتوانیم آن را برطرف کنیم.

قالیباف با بیان اینکه پروژه صدر-نیایش تجهیز کارگاه شد و جبهه‌های کاری در آن فعال هستند، گفت: یکی از ویژگی های مهم این پروژه این است که حرکت‌های غرب به شرق در آن دیده شده تا مشکلات ترافیکی را برطرف کند.

20کیلومتر تونل و پل ظرف 20 ماه آماده بهره‌برداری می‌شود

قالیباف با بیان اینکه در پروژه صدر-نیایش ده کیلومتر تونل داریم گفت: همچنین در این پروژه ده کیلومتر پل نیز وجود دارد.

به گفته شهردار تهران پروژه صدر-نیایش بیست و دوم بهمن سال 91 افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود.

بخشی از کار دمش و مکش تونل توحید هنوززیر بارر نرفته است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا برای رفع آلودگی‌های تونل توحید تدابیری صورت گرفته و اینکه پیش بینی کرده‌اید مشکلات موجود در تونل توحید در این تونل وجود نداشته باشد، گفت: در تونل توحید هنوز بخشی از ظرفیت‌ها زیر بار نرفته است.

مشکلات تونل توحید 40 روز دیگر برطرف می‌شود

شهردار تهران تصریح کرد: بخشی از کار دمش و مکش تونل توحید زیربار نرفته و حدوداً دو مگابات برق این تونل نیاز دارد و همچنین باید حوضچه آبی برای رفع آلودگی هوا در داخل تونل ایجاد کنیم که ظرف 40روز آینده این مشکلات برطرف می‌شود.

قالیباف اضافه کرد: ای کاش صدا و سیما فرصتی پیدا می‌کرد و خطاهایی که در تونل توحید رخ می‌دهد را به نمایش بگذارد و نشان دهد که چگونه در داخل این تونل رانندگی می‌شود؟

قالیباف اضافه کرد: برخی سؤال می‌کنند که بهتر بود تونل توحید را بعد از رفع مشکلات افتتاح می‌کردید این حرف منطقی نیست. یک سال و نیم از بهره‌برداری تونل می‌گذرد و ما توانسته‌ایم بخشی از مشکلات ترافیک را برطرف کنیم و در حین اجرا نیز مشکلات را رفع خواهیم کرد.

 

به گفته شهردار تهران برای رفع آلودگی هوا در داخل تونل توحید باید مباحث ترافیکی ایجاد کنیم.

 

 

اگر تونل توحید ایمن نباشد اجازه عبور نمی‌دهم

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخی اعضای شورای شهر اعلام کردند که 20 درصد از تونل توحید مشکل دارد و همچنین ایمنی در داخل تونل ضعیف است، گفت: تونل توحید حتما ایمن است و هیچ مشکلی در این تونل وجود ندارد.

وی ادامه داد: دوستان در شورای شهر حرف‌هایی دارند باید یک تیم کارشناسی و صاحبنظر گذاشته و در این زمینه قضاوت کند.

درباره ایمنی تونل توحید من مسئول هستم

وی با تأکید بر این موضوع که در تونل توحید بنده مسئول هستم، گفت: با توجه به اینکه بنده شهردار هستم اگر این تونل ایمن نباشد اجازه نمی‌دهم خودرویی از آن عبور کند.

قالیباف با بیان اینکه تونل توحید در برابر زلزله ایمن است گفت: صریح و روشن عرض می‌کنم که این تونل ایمن است.

رفع مشکلات زمان بر است نه هزینه بر

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که اعلام شده رفع مشکلات تونل توحید هزینه بر است، اضافه کرد: رفع این مشکلات هزینه‌بر نیست بلکه زمان‌بر است. به عنوان مثال باید یک سیستم پست برق در آنجا نصب و همچنین بحث دمش و مکش‌های تونل را انجام دهیم.

هزینه‌های تونل توحید قابل بحث است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه درباره هزینه‌های تونل توحید مباحث مختلفی از سوی اعضای شورای شهر مطرح است گفت: درباره هزینه‌های تونل توحید گزارشاتی به شورای شهر ارائه دادیم و هزینه‌ها قابل بحث است.

*اعلام می‌کنند چرا برآورد اولیه با برآورد نهایی همخوانی ندارد

قالیباف ادامه داد: اعلام می‌کنم چرا در برآورد اولیه عددی که اعلام شده با عدد نهایی متفاوت است. در برآورد اولیه سیمان تنی 35 هزار تومان بوده و در انتهای کار سیمان را تنی 150 هزار تومان خریداری می‌کردیم. فقط درباره سیمان هزینه‌های ما 4 تا 5 برابر شده است.

به گفته قالیباف در ابتدای کار میلگرد را کیلویی 570 تومان خریداری کرده این در حالی است که در انتهای کار هر کیلو میلگرد 1270 تومان خریداری می‌شد. پیمانکار که از جیب خود هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند بلکه باید افزایش قیمتها را بپردازیم.

 

*هزینه تمام شده تونل رسالت 10 برابر هزینه اولیه بود

وی با بیان اینکه برآورد اولیه در تونل رسالت 6.3 میلیارد تومان بوده است گفت: وقتی تونل رسالت به اتمام رسید و 11 سال زمان برای آن زمان صرف کردیم 74 تا 75 میلیارد تومان هزینه نهایی آن شد و 10 برابر قیمت اولیه برای آن هزینه کرده بودیم.

* پاسخ قالیباف به تجهیز کارگاه 3 سال پیش و کلنگ‌زنی امروز

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه 3 سال پیش تجهیز کارگاه تونل صدر-نیایش انجام شده اما امروز کلنگ‌زنی آن انجام شده است، گفت: کاری در مدل تونل صدر-نیایش در شهرداری تاکنون انجام نشده است از سال 85 تصمیم گرفتیم این پروژه را اجرا کنیم سه تا چهار سال قبل جرقه اجرای این کار زده شد و به عنوان ایده مطرح شده است.

شهردار تهران ادامه داد: حتماکار زمان می‌برد ما با افتخار اعلام می کنیم 5 سال برای طراحی تونل صدر-نیایش زمان صرف کردیم و همچنین گمانه‌زنی‌ها و دسترسی‌های این پروژه را انجام دادیم تا معضل ترافیکی برای این کار انجام نشود.

قالیباف اضافه کرد: قرار بود در هفته اول اردیبهشت کلنگ پروژه زده شود که با یک ماه تأخیر امروز این کار انجام شد.

تنها با بزرگراه‌ سازی مشکل ترافیک تهران حل نمی‌شود

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه تنها با بزرگراه‌ سازی مشکل ترافیک تهران حل نمی‌شود، گفت: سالانه هزاران خودرو به تهران اضافه می‌شود هرچقدر بزرگراه بسازیم باز هم عقب هستیم. در هیچ جای دنیا با چنین منطقی بزرگراه سازی نمی‌کنند. چندین عامل برای مشکل ترافیک وجود دارد. قالیباف اضافه کرد: ابتدا باید تقاضای سفر را کاهش دهیم. البته این اقدامات صورت گرفته است.

*تهران هنوز به پارکینگ تبدیل نشده است

وی با بیان اینکه کارشناسان ده سال قبل اعلام می‌کردند که 4 تا 5 سال تهران تبدیل به پارکینگ می‌شود گفت:‌الان این گونه نشده است کار می‌چرخد اما به زحمت و سختی و غیرقابل قبول.

وی با تأکید بر این موضوع که رینگ های داخلی بر اساس طرح جامع انجام می‌شود گفت: زمانی که بزرگراه امام علی و یادگار امام را به اتمام برسانیم و از طرف دیگر بزرگراه آزادگان را به اتمام برسانیم رینگ داخلی به اتمام می‌رسد.

*اتمام اتوبان‌سازی در تهران در سال 91

به گفته شهردار تهران تا پایان سال 91 ساخت اتوبان سازی در تهران تکمیل می‌شود.

قالیباف تأکید کرد: باید برای پلاک کردن خودروها در تهران یک راه منطقی پیدا کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه از اعضای شورای شهر به عنوان مشاور در این پروژه استفاده می‌کنید، گفت: آنها نیز مثل ما مسئولیت دارند. 40 روز پیش با حمزه شکیب رئیس کمیسیون شورای شهر صحبت کرده و از وی خواستم که در جلساتی که هر چهارشنبه در خصوص این تونل برگزار می شود شرکت کند.

قالیباف اضافه کرد: آقای شکیب نیز این موضوع را پذیرفته اند. البته در بازدید اخیری که وی از این تونل داشتند از نحوه عملکرد راضی بودند.

*هنوز به شهرداریها هیچ مبلغی داده نشده است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه با هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های شهرداری افزایش می‌یابد گفت: هزینه‌ها افزایش می‌یابد. در قانون هدفمندی یارانه‌ها برای شهرداریها پیش‌بینی‌هایی شده تا بخشی از هزینه‌های آنها جبران شود که در بند «ج» قانون این موضوع دیده شده است.

شهردار تهران اضافه کرد: 50دصد یارانه به مردم و از 50درصد مابقی 30درصد به کارهای تولیدی و 20درصد به دستگاه‌های اجرایی داده می شود. به گفته قالیباف، هنوز به شهرداریها هیچ مبلغی داده نشده است.

وی با تأکید بر این موضوع که هزینه‌های ما افزایش یافته است گفت: حتما هزینه‌ها در تونل صدر با هزینه‌ها در تونل توحید متفاوت است.

وی در خصوص نرخ کرایه‌ها گفت: امیدواریم برای این موضوع بین شورای شهر و دولت تفاهمی صورت گیرد و وضعیت نرخها مشخص شود.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ کرایه‌ها قانونی است و باید اجرا شود اما اگر دولت سهم خود را نپردازد شهرداری در توانش نیست که این هزینه‌ها را بپردازد.

به گفته قالیباف هنوز در کشورهای پیشرفته دولتها در سیستم حمل و نقل عمومی شهرداریها را کمک می‌کند.

 4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    1 1
    آقای شهردار که نسبت به زمان وسواس دارند چرا در مورد پل انتهای اتوبان شهید باکری توضیح نمی دهند که الان نزدیک به دو سال است که به اتمام نرسیده است