«آموزش فلسفه مشائی و اشراقی»، «چیستی دانش تجربی»، «خانواده قرآنی (ویژگی‌ها و وظایف اعضای آن)»، «سرچشمه محبت»، «اصول عقاید در نگاه قرآن» و «در خانه علما» از چاپ اولی‌های موسسه بوستان کتاب در سال ۹۰ هستند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «آموزش فلسفه مشائی و اشراقی» نوشته غلام رضا رحمانی در ۶۴۴ صفحه با قیمت ۱۲ هزار تومان را برای اولین بار از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر کرد. کتاب در ۲ مرحله و هر مرحله شامل چندین فصل، فلسفه مشائی و اشراقی را تبیین می‌کند. ارسطو در جهت مخالف فلسفه افلاطونی، فلسفه مشایی را بنیان نهاد. وی به متفکران بعد از خود تأثیر عمیقی نهاد به طوری که بسیاری از فیلسوفان و اندیشمندان در جهان شرق اسلامی و غرب مسیحیت، پیرو سنت فلسفه مشایی هستند. سنت مشایی در جهان اسلام توسط ابن‌سینا تأسیس شد، اما سرانجام سهروردی آن را مورد نقد قرار داد و سنت اشراقی را در برابر سنت مشایی ابداع نمود. حکمت مشایی بر عقل و منطق تأکید می‌کرد، اما حکمت اشراقی علاوه بر عقل، بر تهذیب نفس نیز پای می‌فشرد.

 «چیستی دانش تجربی» نوشته حسین فلسفی عنوان کتاب دیگری است که موسسه بوستان کتاب در ۲۶۰ صفحه با قیمت ۴۵۰۰ تومان برای نخستین بار منتشر کرد. در این کتاب به این نکته اشاره شده است که در روزگار نو، دانش تجربی را بسیار ارج نهاده‌اند؛ گویا همگان بر این باورند که در دانش تجربی و روش‌هایش چیز ویژه‌ای هست. برخی از سخنان یا پاره‌ای از استدلال‌ها و پژوهش‌ها چنان «دانش تجربی» خوانده می‌شوند که گویا شایستگی‌ها یا استواری‌های ویژ‌ه‌ای دارند. نویسنده در تلاش است با مطالب این کتاب به این پرسش پاسخ دهد که چه چیز ویژه‌ای در دانش تجربی نهفته است که برخی توهم کرده‌اند به دست‌آوردهای استوار و ارجمند می‌انجامد.

 

خانواده قرآنی

عیسی عیسی‌زاده در کتاب «خانواده قرآنی (ویژگی‌ها و وظایف اعضای آن)» خانواده قرآنی را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده است و به این نکته اشاره دارد که خانواده، نخستین و پر اهمیت‌ترین نهاد اجتماعی است که افراد آن در یک تعاملِ نزدیک می‌کوشند تا یکدیگر را یاری رسانند. قرآن کریم دربارة این نهاد بنیادین، رهنمودهای ارزشمندی دارد که در صورت اجرای آن‌ها هر یک از اعضای خانواده به صورت صمیمی و سازنده به رشد و تکامل یکدیگر کمک می‌کنند. کتاب در ۲۵۲ صفحه و با قیمت ۴۶۰۰ تومان از سوی موسسه بوستان کتاب برای اولین بار منتشر شد.

کتاب «سرچشمه محبت» نوشته مصطفی علی‌خانی در ۱۸۰ صفحه به این امر تاکید دارد که محبت بسان قطب و محور آسیاب، سامانگر دیگر عوامل تربیت است، زیرا هر مؤلفه‌ای که بخواهد در فرآیند تربیت انسان تأثیرگذار باشد ناچار است نیرو و رمق خود را از علاقه و عشق به «هدایت و سعادت انسان» بگیرد. در نگاره کتاب «سرچشمه محبت» که با قیمت ۲۹۰۰ تومان از سوی موسسه بوستان کتاب برای نخستین بار منتشر شده؛ نویسنده ابتدا به اهمیت نعمت الهی محبت در تربیت متربی و نگاه اسلام به آن می‌پردازد سپس عواملی را که باعث جوشیدن این لطف الهی بین مربی و متربی می‌شود در بین آیات و روایات تتبع می‌کند و در ادامه موانع آن را بررسی می‌کند. و در پایان به آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی که در سایه این ارتباط عاطفی برای متربی حاصل می‌گردد اشاره می‌کند.

فریده مصطفوی و فاطمه جعفری نویسندگان کتاب «اصول عقاید در نگاه قرآن» هستند که موسسه بوستان کتاب آن را با قیمت ۲۷۰۰ تومان برای اولین بار و در ۱۷۲ صفحه منتشر کرده است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «اصول عقاید، آموزه‌های بنیادین اندیشه ‌ماست که همه رفتار‌ها و کردار‌هایمان را در مسیر سعادت و رستگاری، جهت می‌دهد و به حیات بشر، معنا و مفهوم می‌بخشد. به دلیل همین اهمیت در این‌باره، کتاب‌های مختلفی نوشته شده و دانش «کلام» از همین رهگذر پدید آمده است اما مطالعه و بررسیِ اصول عقاید از نگاه قرآن را حلاوت دیگری است.» 

«در خانه علما»

«در خانه علما» نیز از دیگر کتاب‌های چاپ اولی موسسه بوستان کتاب است که به قلم بیژن شهرامی در ۸۴ صفحه و با قیمت ۱۴۰۰ تومان منتشر شده است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «خانه «آقا» نزدیک خانه ماست؛ دری دارد که به یک حیاط پردرخت و غرق در آواز گنجشک‌ها باز می‌شود. وسط حیاط هم یک حوض بزرگ آبی‌رنگ است که چند گلدان شمعدانی دور آن چیده شده است. خانه اگر چه قدیمی است، اما بوی تازگی می‌دهد؛ بوی بهار و مهربانی! از وقتی که یادم می‌آید، همراه پدرم به این‌جا رفت و آمد داشته‌ام. دیده‌ها و شنیده‌هایم از این خانه و علمای مهربانی که در آن زندگی می‌کرده‌اند، دل‌نشین است، مثلاً یک روز بارانی که به این‌جا آمده بودیم...»

انسان به گونه‏اى آفریده شده که با تعلیم و تربیت، استعدادهاى خود را بروز مى‏دهد و مسیر کمال و هدایت را مى‏پیماید. از همین روست که پیامبران الهى برانگیخته شدند تا مکارم اخلاق را بیاموزانند و انسان را با تعلیم و تربیت از تاریکى به سوى نور، هدایت کنند و گنج‏هاى درونى‏اش را استخراج نمایند. پیشوایان معصوم نیز همگى در همین خط سیر، وظیفه مهم آموزش و پرورش را بر عهده گرفتند. اینک رهنمودهاى تربیتى قرآن و احادیث که دست به دست به ما رسیده مجموعه نفیسى است که عمل به آن‌ها باعث سعادت و بهروزى ماست. کتاب «مبانى تعلیم و تربیت در قرآن و حدیث» نوشته رضا فرهادیان با کاوش در این میراث، مبانى تعلیم و تربیت را از دیدگاه قرآن در شش فصل شناخت انسان، روش‏هاى رفتارى و اصول کاربردى، محتواى تعلیم و تربیت، اهداف تعلیم و تربیت، میوه تربیت بررسى کرده است. این کتاب با قیمت ۹۵۰۰ تومان و در ۶۰۴ صفحه از سوی موسسه بوستان کتاب برای چهارمین بار منتشر شده است.

مجموعه «حیات پاکان» نوشته مهدی محدثی که در ۴۲۰ صفحه و با قیمت ۸۲۰۰ تومان از سوی موسسه بوستان کتاب برای چهارمین بار تجدید چاپ شده است؛ دربردارنده فرازهایى از سیره چهارده معصوم (ع) است که به شکل داستان براى نوجوانان نوشته شده است. در این کتاب نویسنده به این نکته اشاره دارد که مهم‌ترین عامل سعادت‌مندى در مسیر پر فرازونشیب زندگى، شناخت «راه‌صحیح» است؛ و گام نهادن در بیراهه سبب گمراهى و تباهى است. اما شناخت «راه» از «بیراهه» چگونه ممکن است؟ گفتار و کردار پیشوایان معصوم ما، پرفروغ‌ترین چراغى است که فرا راه انسان‌ها برافروخته شده و با پیروى از آنان رسیدن به سرمنزل مقصود حتمى است.

موسسه بوستان کتاب چاپ ششم کتاب «تربیت کودک در جهان امروز» نوشته آیت الله دکتر احمد بهشتى را در ۳۱۲ صفحه با قیمت ۴۶۰۰ تومان روانه بازارب نشر کرده است. «تربیت کودک» نگارش یافته در سال‏هاى پیش از انقلاب است که با عنایت به شرایط و اوضاع و احوال اجتماعى آن زمان نوشته شده و با استناد به آیات و روایات و نظریه‏هاى علمى، مسائل اخلاقى و تربیتىِ کودک را مورد بررسى و تحقیق قرار داده است. «نقش معلم»، «تشویق و پاداش»، «سرمایه‏هاى مادى و معنوى»، «ترس»، «اعتماد به نفس»، «رهبرىِ نیرو‌ها در پرتو عقل»، «مدرسه یا خشتى که از اول کج نهاده‏اند»، «عقل و عاطفه» و «از مادرى تا وزارت» از مباحث این کتاب است.

 «درسنامه علوم قرآنی»

کتاب «درسنامه علوم قرآنی» نوشته حسین جوان آراسته برای نوزدهمین بار از سوی موسسه بوستان کتاب در ۳۸۸ صفحه و با قیمت ۳۳۰۰ تومان منتشر شده است. این اثر (در دو سطح) گامى است در راه انتقال مفاهیم و داده‏هاى علوم قرآنى به قرآن‏پژوهانى که در این وادى نورانى قدم مى‏گذارند. پرداختن به موضوعات مهم و اساسى در علوم قرآنى، پرهیز از اطناب و درازگویى، معرفى منابع مهمّ در بخش‏هاى گوناگون و مراعات قواعد آموزشى از ویژگى‏هاى این کتاب است که مى‏تواند خلأ متن مناسب آموزشى در مراکز حوزوى و دانشگاهى را جبران نماید.

۲۹۱/۶۰

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    0 0
    ای کلک!! تو هم مارو گذاشته ای سرکار؟؟