۱ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۷

روزنامه ایران نوشت:

شناخت ویژگی‌های ذاتی و شخصیتی کودکان به اعمال روش‌های تربیتی مناسب کمک می‌کند، تحقیقات نشان می‌دهد، والدین با شناخت شخصیت کودک خود، قادر خواهند بود بر نحوه غذاخوردن، خوابیدن و واکنش او به مسائل جدید، نظارت داشته باشند و همچنین شناختن ویژگی‌های برجسته وی برای قراردادنش در مسیر مناسب زندگی، بسیار مفید خواهد بود و به والدین کمک می‌کند تا بهترین و ساده‌ترین راه را برای ایجاد آرامش، راحتی و رضایت خود و کودکانشان برگزینند.

کودکان آنگونه که هستند رفتار می کنند و حتی قبل از تولد نیز نیازمند توجه و حمایت عاطفی والدین خود هستند. محققان معتقدند از روی سطح فعالیت کودک در رحم مادر می‌توان یک نتیجه اجمالی از طبیعت و شخصیت فرزند به‌دست آورد. شخصیت کودکان تا حد زیادی موروثی است و تا حدی شخصیت وی تحت تأثیر عوامل محیطی و رفتار پدر و مادر است.

والدین با آگاهی از ویژگی‌های ذاتی و شخصیتی کودک خود و چگونگی بیان آنها توسط کودک و نیازها و توانمندی‌هایش، روابط خود و کودک‌شان را مستحکم کرده و زندگی سرشار از آرامش را به خود و او هدیه خواهند داد.

کودکان بیش‌فعال

این کودکان رفتارهای هیجانی از خود بروز می‌دهند، آرام و قرار ندارند، هنگام خواب نیز آرام نبوده و وقتی که برمی‌خیزند سرشار از انرژی هستند.

بیش‌فعالی به‌طور مستقیم به میزان فعالیت و انرژی زیاد و نداشتن تمرکز یک کودک اطلاق می‌شود. همچنین به نیروی ماهیچه‌ها و تمایل آنها به انجام فعالیت نیز بیش‌فعالی گفته می‌شود به‌طوری که کودکان بیش‌فعال عضلاتی سفت و منبسط و آماده حرکت دارند. ماهیچه‌ها و ذهن یک کودک بیش‌فعال آرام و قرار بسیار کمتری نسبت به همسالانش دارد.

برخلاف دیگر کودکان که دوست دارند در آغوش والدین خود باشند، اکثر کودکان بیش‌فعال از این کار اجتناب می‌ورزند. هنگامی که نوزاد هستند موقع شیر خوردن آرام و قرار ندارند و هنگامی که والدین می‌خواهند دست آنها را بگیرند ممانعت کرده و دستشان را از دست والدین خود خارج می‌کنند.

اما والدین باید به خاطر داشته باشند بیش‌فعالی نباید به عنوان یک ویژگی منفی تلقی شود و این صفت همیشه با کودک نخواهد بود. والدین باید در نظر داشته باشند بیش‌فعالی یک صفت است برای شرح چگونگی رفتار یک کودک نه یک قضاوت برای خوب یا بد بودن او زیرا بیش‌فعالی کودک یک اختلال جسمی و حتی ذهنی محسوب نمی شود. چه بسیار افراد موفق و باهوشی هستند که در کودکی خود بیش‌فعال به‌شمار می‌رفتند.

ویژگی‌های کودک بیش‌فعال

کودکان بیش‌فعال به جست‌وجو، کاوش و کشف چیزهای جدید تمایل زیادی دارند و والدین می‌توانند در تقویت و رشد این ویژگی برجسته به کودک خود کمک کنند.

انتخاب وسایل بازی که خلاقیت وی را برانگیخته و یا بازی‌های فکری که او را تشویق به تفکر کند، همراه بردن کودک هنگام بیرون رفتن از منزل و یا حتی هنگام مسافرت‌های شغلی، تشویق به شرکت کردن در گردش‌های علمی و تفریحی و بازی‌های گروهی و فعالیت‌های ورزشی، همگی از جمله راهکارهایی هستند که قوه تخیل و تفکر وی را فعال کرده، استعدادهای درونی‌اش را شکوفا و نیروهای بالقوه درونش را تبدیل به انسجام و خلق مسائل جدید می‌کند.

این نوع کودکان همیشه در حال تلاش و تکاپو و جست‌وجو هستند، حتی جست‌وجوی راه‌هایی که برای سلامتی‌شان خطر آفرینند، بنابراین والدین باید نسبت به آنها هوشیار باشند و مراقبت ویژه‌ای از آنها به عمل آورند، به‌گونه‌ای که کودک احساس نکند که از جانب والدین خود تحت مراقبت است زیرا همانگونه که گفته شد کودک بیش‌فعال از پذیرش هرگونه کمک و مراقبت از جانب دیگران اجتناب می‌ورزد.

والدین حتی اگر تمام پریزهای برق را بپوشانند، تمام پنجره‌ها را ببندند و خانه را از همه خطرات آشکار و پنهان پاک کنند باز هم این کاشف کوچک مسئله‌ای را برای خلق کردن و جست‌وجو کردن پیدا می‌کند.

مانند هر کودک دیگری، کودکان بیش‌فعال نیز زمانی را برای استراحت نیاز دارند و باید از طرف والدین در پایان روز، زمانی برای آرامش و استراحت برایشان در نظر گرفته شود.

پخش یک موزیک ملایم و تسکین‌دهنده، خواندن داستان مورد علاقه‌اش و یا دادن آرامش و صحبت با لحن ملایم از راه‌هایی هستند که کودک بیش‌فعال را آرام می‌کند.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • zahra IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    2 0
    سلام خودم بیش فعالی دارم 27 سامله دوست دارم سر کار برم چه شغلی خوبه برای من خانم هستم