۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۹

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که کدام فناوری‌ها بیشترین تاثیر را بر دهه آینده خواهند داشت؟ در سلسله گزارش‌های این هفته نگاهی خواهیم داشت به ایده‌ها، مفاهیم و ابزارهایی که قرار است دهه آینده را دگرگون کنند.

محمود حاج‌زمان: وقتی شما در یک جلسه با دیگر همکاران‌تان هستید، هرگز پای خود را روی میز دراز نمی‌کنید. اما اگر شریک کاری شما روباتی باشد که از کیلومترها دورتر توسط همکارتان کنترل می‌شود، آیا باز هم این کار بی‌ادبی است؟

به گزارش نیوساینتیست، این یکی از سوالات جدید در زمینه آداب معاشرت است که با ظهور روبات‌های حضور از راه دور ایجاد شده؛ روبات‌هایی که به شما امکان می‌دهند تا خودتان را به هر کجای دنیا منتقل کنید تا نگاهی به اطراف بیاندازید. این روبات‌ها که نسخه‌ای سرگردان از شما محسوب می‌شوند، می‌توانند نحوه مسافرت و تعامل ما با دیگران را به کلی تغییر دهند.

روبات‌های حضور از راه دور امروزی، مانند روبات VGo و روبات‌های QB صفحات نمایشی ساده‌ای هستند که روی یک سری چرخ قرار دارند. این روبات‌ها مجهز به یک دوربین و میکروفون هستند که به کنترل‌کننده آنها امکان می‌دهد آنها را در محیط اطرافشان حرکت دهد و با دیگران صحبت کند. این روبات‌ها را می‌توان با استفاده از یک مرورگر وب به راحتی کنترل کرد.

اگرچه ممکن است باورنکردنی به نظر برسد، اما این حقیقت که روبات‌های حضور از راه دور به کاربران آنها اجازه می‌دهند که حضور فیزیکی متحرک در مکان‌های دیگر داشته باشند، تاثیر قدرتمندی بر روی ارتباطات اجتماعی دارد. کاترین سوی، محقق روباتیک از دانشگاه ماساچوست می‌گوید: «این روبات‌ها کمک می‌کنند که ارتباط نزدیک‌تری را ایجاد کنیم.» در حال حاضر ویدئو-کنفرانس عملکرد دنیای تجارت و مفهوم نزدیکی را در ارتباطات از راه دور تغییر داده است. حضور از راه دور، قدم بعدی در این زمینه محسوب می‌شود. 

این روبات‌ها می‌توانند به نحو چشمگیری زندگی افرادی را که به دلایلی همچون بیماری یا کهولت سن در خانه محبوسند، بهبود بخشد. لیلا تاکایاما از شرکت روباتیک Willow Garage در کالیفرنیا، نحوه واکنش افراد سالخورده را در برابر این فناوری مورد مطالعه قرار داده است. به گفته وی آنها با آغوش باز از این ایده استقبال کرده‌اند، چرا که به این ترتیب می‌توانند از خانه خارج شوند و در پارک یا موزه قدم بزنند.

ربات حضور از راه دور

اگر فناوری حضور از راه دور موفق شود، می‌تواند قوانین اجتماعی جدیدی را خلق کند. برای مثال شما نمی‌توانید به بهانه اینکه یک تماس تلفنی دارید از صحبت با روبات طفره بروید، چرا که صورت کنترل کننده روبات از روی صفحه نمایش آن به شما نگاه می‌کند. سوی می‌گوید: «برای بسیاری از افراد جواب ندادن به ای‌میل یا تلفن شما یک چیز است، اما نادیده گرفتن شما در حالی‌که به عنوان یک روبات مشغول قدم زدن با آنها هستید و یک گفت‌وگو را آغاز کرده‌اید، چیز کاملا متفاوتی است.»

ما همچنین عادت داریم که در مقایسه با انسان‌ها، با ماشین‌ها با احترام کمتری رفتار کنیم. اما این فناوری چه تغییراتی را در مفاهیمی مانند حریم خصوصی، احترام و آزار دیگران ایجاد خواهد کرد؟ اگر شما صدای روبات یک نفر را کم کنید یا روبات وی را به گوشه‌ای هل بدهید، آیا این کار نقض هنجارهای اجتماعی به شمار می‌رود؟

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =