داوود میرباقری کارگردان سریال «مختارنامه» معتقد است که روند مذاکرات برای پخش تصاویر حضرت ابوالفضل(ع) نا امید کننده​است.

به گزارش خبر آنلاین ، داوود میرباقری در مراسم تقدیر از عوامل سریال «مختارنامه» با بیان این مطلب که سینماگران نمی​توانند به ائمه نزدیک شوند، گفت: «عمده کار سینما و تلویزیون تصویر است و اگر چهره و شمایل ائمه (ع) را در فیلم های سینمایی و تلویزیونی نتوان نشان داد، قصه روی هواست. سینما باید بتواند برخی از چهره های قدسی و ملکوتی را نشان دهد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.»

این مراسم با حضور جمعی از بازیگران سریال در فرهنگسرای رسانه برگزار شد و کارگردان سریال مختار نامه در بخشی از مراسم به پرسش​های فرزاد جمشیدی مجری و حاضران پاسخ گفت.

کارگردان سریال امام علی (ع) با یادآوری این نکته که امروزه سینما موثرترین زبان ارتباطی بشر است، افزود:« دوره ما دوره این هنر است و اگر نتوانیم شرایطی به وجود بیاوریم که شخصیت​های ارزشی​مان را به تصویر بکشیم، نمی​توانیم با جهان ارتباط برقرار کرده و پیام خود را به آنها برسانیم.»

نویسنده نمایشنامه «معرکه در معرکه» ، به پخش نشدن بخش​های مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) در سریال اشاره کرد و گفت: « هنوز به آرزویم نرسیده‌ام. اوج قصه کربلا داستان حضرت ابوالفضل (ع) است و ما در این زمینه مشکل داریم؛ این مشکل در زمان ساخت سریال به من گفته نشد تا دکوپاژها را به صورت قابل نمایش تنظیم کنیم و گرفتار این مشکلات نشویم.»

او افزود:«مذاکراتی در حال انجام است که تا به حال نتیجه نرسیده، من هنوز ناامید نشده‌ام و به تلاشم ادامه می‌دهم چون در قسمت آخر «مختارنامه» دست ما باز است و می‌توانیم به کربلا گریزی داشته باشیم. با این حال روند مذاکرات تا به حال امیدوارکننده نبوده و اگر همین طور پیش برود باید قطع امید کنیم. »

مختار جاذبه​های زیادی داشت
میرباقری دلیل علاقه​مندی​اش به ساخت این سریال را شباهت بسیارزیاد رویداد​ها به زمان حاضر دانست و در مورد شخصیت مختار گفت:« شخصیت مختار جاذبه زیادی داشت. مختار به عنوان یک عالم، سیاستمدار، جنگجو و انسانی به تمام عیار همه فاکتورهای تعیین کننده برای شکل دهی به یک موضوع را داشت.»

این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: «مختارنامه 10 سال مرا درگیر خود کرد و به نظرم آنقدر ارزش داشت که با حوصله این وقت را صرف کنیم و یک کار آبرومند تحویل مخاطبان بدهیم.»

به گفته کارگردان سریال امام علی (ع)، در آثار تاریخی اطلاعات بیننده از فیلمساز بیشتر است و در این​گونه آثار  به سختی می​شود مخاطب را غافلگیر کرد. او ابرازامیدواری کرد که قسمت​های پخش شده «مختارنامه» مخاطب خود را پیدا کرده باشد.

میرباقری با این اشاره که تولید سریال مختارنامه به لحاظ موضوع، شخصیت​های کار و لوکیشن​های متعدد، به اندازه تولید 20 فیلم سینمایی کار برده است، افزود:« این ساختار کا​رهاست که باعث می​شود یک سریال متفاوت دیده شود.  شما در مختارنامه میأ​توانید برخی از صحنه​ها را با فیلم​های هالیوود مقایسه کنید. اما باید بدانید که مختارنامه با امکانات جهان سومی ساخته شده و داشتن حوصله در تصویربرداری این سکانس​ها موجب شده که خصلت بین المللی پیدا کنند.»

مختارنامه اوج می​گیرد
وی افزود:« این مجموعه تلویزیونی از قسمت 32به بعد اوج بیشتری پیدا می کند و ابعاد گسترده تری از واقعه کربلا و قیام مختار را نشان می​دهد.»

کارگردان فیلم «آدم برفی»ادامه داد:«مختارنامه  تلنگری به واقعه کربلا می​زند و چون مردم ما علاقه زیادی به بازخوانی واقعه کربلا دارند ، این سریال برای​شان جذاب است.»

تلخ​ترین خاطره میرباقری
وی در بخش دیگری از سخنان خود تلخ ترین خاطره از ساخت این مجموعه را از دست دادن برخی از عوامل و بازیگران این مجموعه در حین ساخت و بعد از نمایش آن عنوان کرد و اظهار داشت: «خاطره​های شیرین هم کم نیست و تعداد زیادی از هنرمندان سینمای کشور به مدت 6تا 7 سال، هر روز با انرژی حضور پیدا می​کردند و به من نیز نیرو می​دادند.»

میرباقری تاکید کرد: «اگر برخی از صحنه​های مختارنامه مردم را متاثر می کند از انسجام گروهی، انرژی و انگیزه​های عوامل سازنده این مجموعه تلویزیونی است.» به گفته این کارگردان سینما و تلویزیون، در قسمت اخیر«مختارنامه»  پرچم قیام مختار بر قبر همسر و فرزند کیان قرار گرفت، همچنین در قسمت​های دیگر این مجموعه چون ورود مختار به کاخ کوفه نیز شاهد برافراشتگی پرچم سه رنگ سبز، سفید و قرمز هستیم.

وی ادامه داد: «براساس اسنادی که از محققین معتبر به­دست آوردم این احتمال وجود دارد که پرچم ایران متاثر از پرچم قیام مختار باشد، چون همسر و فرزند کیان ایرانی در قیام مختار شهید شدند.»

در این مراسم که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام عیسی زاده نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب، مصطفی محقق، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور داشتند.

خوراکیان در این مراسم گفت: « مجموعه​های تاریخی باعث ماندگار شدن واقعیت های تاریخی می​شود و کارهای عظیمی مثل  مختارنامه می​تواند پرده از واقعیت​ها بردارد.»

وی افزود: «چنین کارهایی خاصیت این را دارد که تاریخ را برای همه از خواص تا عوام رمزگشایی ‌کند. امیدوارم که در این مسیرخطیر همواره موفق باشیم و بتوانیم تولیدات موثری در این زمینه داشته باشیم.»

محقق همم گفت: «سریال‌های مذهبی که ساخته‌ شده‌اند ماندگاری بیشتری در اذهان و تأثیری بیشتر در فکر مردم داشته‌اند .»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
    3 0
    کارگردان فقط داوود میر باقری
  • رضا IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
    0 1
    آقای میرباقری در این زمینه باید تابع مراجع باشید و این قدر بر مخالفت با فتوای مرجعیت اصرار نکنید
  • سید محمد DK ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
    0 1
    در این زمینه، با آقا رضا موافقم
  • قزوین IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    1 0
    کاش پخش بشه