۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۰

«داستان‌هایی برای فکرکردن» یکی از مجموعه طرح‌هایی است که برای رشد تفکر و یادگیری تدوین شده است؛ این کتاب مجموعه‌ای از ۳۰ داستان از فرهنگ‌های مختلف برای کودکان ۷ تا ۱۱ سال است تا هم از آنها لذت ببرند و هم درباره آنها فکر کنند.

به گزارش خبرآنلاین، از سری کتاب‌های فلسفه برای کودکان و نوجوانان، کتاب «داستان‌هایی برای فکرکردن» نوشته رابرت فیشر با ترجمه سیدجلیل شاهرودی لنگرودی در قطع رقعی در ۲۰۴ صفحه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای سومین بار منتشر شده است. این کتاب حاوی ۳۰ داستان است. هر داستان براساس یک مضمون خاص مثل خشم، زیبایی، زورگویی، جرأت و ترس، مرگ و... تنظیم شده است. بعضی داستان‌ها مشابه قرآنی دارد، مثل داستان شماره ۲۶ (ریپ رن وینکل) که مشابه قصه قرآنی اصحاب کهف است. داستان‌ها از ملیت‌های مختلف است. بعد از هر داستان، دو مجموعه سؤال و یک مجموعه با عنوان فعالیت‌های دیگر وجود دارد.

نخستین مجموعه سؤال‌ها درباره خود داستان است که با یک پرسش کلیدی شروع می‌شود: مفهوم و منظور داستان چیست؟ بچه‌ها می‌توانند در کلاس درس درباره آن بحث کنند و درصورتی که به جواب نرسیدند، با طرح ۱۰ سؤال، مرحله به مرحله و به تدریج به جواب پرسش کلیدی سوق داده می‌شوند.

داستان‌هایی برای فکرکردن

مجموعه سؤال‌های دوم درباره مضمون داستان است که آن هم با یک پرسش کلیدی شروع می‌شود که در آن، مفهوم آن مضمون پرسیده می‌شود. مانند مجموعه سؤال‌های اول، چنانچه بچه‌ها در طول بحث خود به جواب نرسیده باشند، با طرح ۱۰ سؤال، رفته رفته به پاسخ پرسش کلیدی می‌رسند. در قسمت «فعالیت‌های دیگر»، از بچه‌ها خواسته می‌شود درباره داستان و یا بعضی بخش‌های آن و نیز درباره مضمون، نقاشی کنند، بحث کنند، نمایشنامه اجرا کنند و موارد دیگری از این قبیل.

کتاب به شکل کاربردی تنظیم شده است که در طی هر بخش آن، مفاهیم و مضامین مختلف در ذهن کودکان نقش می‌بندد و چون این شکل گیری همزمان با شکل گیری شخصیت آنها روی می‌دهد، مفاهیم برای همیشه در فکرشان باقی می‌ماند.

رابرت فیشر، استاد رشته تعلیم و تربیت در دانشگاه برونل است که تاکنون مجموعه‌های زیادی را تألیف کرده است؛ از جمله: به بچه‌ها یاد بدهیم فکر کنند، به بچه‌ها یاد بدهیم یاد بگیرند و مجموعه‌هایی از سلسله داستان‌هایی برای فکر کردن: اشعاری برای فکرکردن، معیارهایی برای فکرکردن، بازی‌هایی برای فکرکردن نیز: نخستین داستان‌ها برای فکرکردن، نخستین اشعار برای فکرکردن (برای معلمانِ کودکان ۴ سال به بالا).

۲۹۱/۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =