نویسنده در کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی ـ سیاسی ایران» این جریان‌ها و سازمان‌ها را از زمان روی کارآمدن محمد‌رضا شاه تا پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ را با رویکردی تاریخی-فرهنگی و نه جامعه‌شناختی و سیاسی مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرآنلاین، چاپ سیزدهم «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی ـ سیاسی ایران» با اصلاحات و افزوده‌ها، تألیف رسول جعفریان در ۱۱۸۴ صفحه و کتابنامه‌ و فهرست راهنمای مفصل توسط نشر نی به قیمت ۲۲ هزار تومان منتشر شد.

از دیدگاه مؤلف پرسش اساسی انقلاب اسلامی این است که چرا و چگونه نیروهای مذهبی به طور اعم و روحانیون به طور اخص رهبری تحولی بزرگی به‌نام انقلاب را در دست گرفتند. گروهی که هم از طرف دولت و هم از طرف بخش سکولار جامعه به شدت مورد انتقاد و بی‌توجهی بودند.

جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی ـ سیاسی ایران

موضوع اصلی این کتاب پاسخ به این پرسش بنیادین از طریق بررسی و پژوهش در دو زمینه‌ است؛ نخست، بررسی تشکل‌های منظم اعم از گروه‌ها، احزاب، انجمن‌ها، سازمان‌ها و امثالهم که با نوعی تمرکز‌گرایی تعدادی از افراد را به عصویت خود در آوردند و با اندیشه و استراتژی و تاکتیک‌های مخصوص به خود، در متن جامعه‌ ایرانی به فعالیت می‌پرداختند. دوم، بررسی جریان‌های فکری که طیفی از نیرو‌های اجتماع را تحت تأثیر قرار دادند و با ایجاد موج‌های فکری و ارائه‌ تفاسیر جدید از نقش اسلام در جامعه و تحولات اجتماعی و سیاسی، آنان را به سمت و سوی خاصی هدایت کردند.

بازگشت دین به عرصه‌ جامعه و سیاست، فعالیت‌های حوزوی از اواخر دهه‌ ۳۰ تا انقلاب اسلامی، جریان‌های مذهبی-سیاسی فعال دهه‌ ۴۰ تا اوائل ۵۰، اسلام انقلابی سازمان مجاهدین خلق، حسینیه ارشاد و دکتر شریعتی، گروه‌ها و جریان‌های فعال مذهبی-سیاسی، نویسندگان برجسته‌ آثار دینی-سیاسی در آستانه‌ انقلاب اسلامی و جریان‌های تجدید‌ نظر‌طلب در عقائد شیعه عناوین برخی از فصول این کتاب هستند.

۲۹۱/۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =