بر اساس دستورالعمل شناسایی معاملات مشکوک موسسات مالی باید روزانه مبادلات مالی مشکوک را گزارش کنند.

بر اساس «دستورالعمل شناسایی معاملات مشکوک و شیوه گزارش دهی» که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است تمامی کارکنان موسسه اعتباری موظفند در صورت مشاهده معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم، مراتب را بدون اطلاع ارباب رجوع، به شخص یا واحد مسئول مبارزه با پولشویی در موسسه خود اطلاع دهند .گزارش های مزبور محرمانه تلقی شده و در صورت اطلاع ارباب رجوع، با متخلف برابر مقررات رفتار خواهد شد. کارکنان ذی ربط در موسسه اعتباری وظیفه دارند تا گزارش های خود را به واحد مبارزه با پولشویی آن موسسه ارسال کنند تا واحد مزبور، آن ها را به واحد اطلاعات مالی ارسال کنند.

در این دستور العمل در توضیح  معملات مشکوک امئده است: معاملات و عملیاتی که اشخاص با در دست داشتن اطلاعات و یا قراین و شواهد منطقی ظن پیدا کنند که این عملیات و معاملات به منظورپولشویی و یا تامین مالی تروریسم انجام می شود. این قراین و شواهد منطقی عبارت است از شرایط و مقتضیاتی که یک انسان متعارف رادر مورد منشاء مال و سپرده گذاری یا سایر عملیات یک شخص (حقیقی، حقوقی )، به شک و تردید می اندازد.

در ماده ای دیگر تاکید شده است واحد مبارزه با پولشویی موسسه اعتباری موظف است هنگام ظن به انجام پولشویی توسط مشتری، اعم از اینکه مشتری متقاضی برخورداری از خدمات پایه یا غیر پایه باشد، نسبت به ارسال گزارش به واحد اطلاعات مالی اقدام کنند.

البته طبق ماده ۶ این دستور العمل ارسال گزارش معاملات مشکوک و نیز سایر گزارش هایی که موسسه اعتبار ی موظف به ارسال آن به واحد اطلاعات مالی است، بیانگر هیچ گونه اتهامی به افراد نبوده و اعلام آن به واحد مذکور، افشای اسرار شخصی محسوب نمی گردد و در نتیجه هیچ اتهامی از این بابت متوجه گزارش دهندگان نخواهد بود.

واحد مبارزه با پولشویی موسسه اعتبار ی موظف است گزارش معاملات مشکوک را از طریق سامانه جمع آوری گزارش معاملات مشکوک و حداکثر تا پایان همان روز کاری برای واحد اطلاعات مالی ارسال نماید . در صورتی که دسترسی به سامانه مذکور از طرف واحد اطلاعات مالی برای موسسه اعتباری فراهم نشده باشد موسسه باید با مراجعه به پایگاه اینترنتی دبیرخانه و اخذ نسخه چاپی گزارش معاملات مشکوک و تکمیل آن، فرم چاپ شده را از طریق پست سفارشی برای واحد اطلاعات مالی ارسال نماید.

در ماده 10 این دستور العمل آمده است به منظور تسریع در رسیدگی به گزارش ها، شخص یا واحد مبارزه با پولشویی در موسسه اعتباری باید از اختیارات و دسترسی های لازم و کافی در موسسه اعتباری برخوردار باشد و انجام تحقیقات و گزارش از سوی آن ها و ارائه آن ها به مراجع ذی ربط نباید منوط به تایید و تصویب مراجع دیگری باشد.

انواع خدمات پایه بانکی عبارتند از: افتتاح انواع حساب های بانکی؛ اعطای تسهیلات وعملیات لیزینگ؛ عملیات اعتبارات اسنادی؛ صدور انواع ضمانتنامه های بانکی وظهر نویسی؛ خرید دین، وصول یا تنزیل اسناد تجاری و بانکی (از جمله بروات، چک و سفته )  و ظهرنویسی آنها؛ اجاره صندوق امانات؛ صدور انواع کارت دریافت و پرداخت.  

انواع خدمات غیرپایه بانکی عبارتند از: حواله وجوه؛ انجام هرگونه دریافت و پرداخت؛ خرید و فروش ارز اعم از نقدی، حواله ای، چک مسافرتی ارزی و موارد مشابه؛ صدور انواع چک های بانکی و چکهای بین بانکی(چک رمزدار) و پرداخت چک.

/222/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تحویلدار IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۹
    5 0
    من کارمند بانک اینقد گرفتارم که حال وحوصله زدن زیراب مشتریمو ندارم خواهشا مردمو ازما نترسونید