بر اساس دستور العمل بانک مرکزی درصورت عدم پر کردن فرمهای مربوطه پولتان بدون اطلاع شما در بانک بلوکه می شود.

طبق ماده 2 و3 دستورالعمل نحوه گزارش واریز نقدی وجوه بیش از سقف مقرر که از سوی بانک مرکزی به کلیه موسسات مالی و بانکها ابلاغ شده است، تمامی موسسات مالی موظف هستند در زمانی که مراجعه کننده ای در خواست واریز مبلغی به صورت نقدی( شامل چکهای غیر قابل شناسایی مانند چکهای پشت نویسی شده) را با حجمی بیش از 15 میلیون تومان را دارد به شکل زیر عمل کنند:

در صورت پرداخت و یا واریز وجوه نقدی بیش از سقف مقرر توسط مشتری ، لازم است گزارش واریز وجوه نقد به طور دقیق و کامل توسط وی تکمیل و امضا شده، در اختیار موسسه اعتباری قرار گیرد. در صورتی که مشتری نتواند گزارش مذکور را تکمیل کند، این گزارش باید توسط کارکنان موسسه اعتباری تکمیل و به تایید مشتری رسانده شود.

این گزارش شامل درج شماره ملی مربوط به اشخاص حقیقی، شناسه ملی اشخاص حقوقی و یا شماره فراگیراشخاص خارجی (حسب مورد) و نیز توضیحات مشتری در مورد منشاء وجوه نقد پرداختی (بیش از 15 میلیون تومان ) توسط وی وعلت پرداخت وجوه مذکور به صورت نقد در فرم پیوست الزامی است . لازم است اطلاعات مذکور در مورد تمامی اشخاص مرتبط با تراکنش (واریز کننده، صاحب حساب،ظهرنویسان چک و ...) اخذ شود.

پس از تکمیل فرم پیوست، کارکنان ذی ربط در موسسه اعتباری باید اطلاعات مندرج درآن را با مدارک شناسا یی مشتری- برابر ضوابط مذکور در دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان موسسه اعتباری- تطبیق داده و سپس اقدام به واریز یا انتقال وجوه مشتری نمایند. در این رابطه:

  • در صورتی که مشتری فرم مذکور را تکمیل نکرد و یا از ارایه اطلاعات جهت تکمیل آن توسط کارکنان ذی ربط در موسسه اعتباری استنکاف نمود، کارکنان موسسه اعتباری وظیفه دارند تا وجوه مذکور را از مشتری پذیرفته؛ لیکن موارد را به قید تسریع به واحد اطلاعات مالی گزارش دهند. در این موارد لازم است ارائه خدمات به مشتری تا رفع ابهام متوقف شود. انجام اقدامات مربوط در این زمینه با ید بدون اطلاع مشتری صورت پذیرد.
  • در صورت وجود ابهام در صحت اطلاعات و یا مدارک ارائه شده توسط مشتری ، کارکنان موسسه اعتباری وظیفه دارند از طریق تحقیق از سایر نظام ها و پایگا ههای اطلاعاتی و نیز استعلام از مراجع قانونی ذ ی ربط، نسبت به رفع ابهام اقدام نمایند. در این موارد لازم است ارائه خدمات به مشتری تا رفع ابهام متوقف شود . انجام اقدامات مربوط در ا ین زمینه با ید بدون اطلاع مشتری صورت پذیرد. چنانچه امکان شناسایی مشتری بر ای موسسه اعتبار ی ممکن نباشد ارائه خدمت به وی متوقف خواهد شد .کارکنان ذی ربط در موسسه اعتباری باید دلایل توقف خدمت را در فرم پیوست تکمیل کرده و به مراجع مربوط ارائه نمایند.
  • چنانچه مشخصات ارائه شده از سوی مشتری صحت نداشته و یا کارت ملی وی، توسط کارمند جعلی تشخیص داده شود ، موسسه اعتباری موظف است مراتب را بلافاصله به واحد اطلاعات مالی گزارش دهد. در این موارد، ادامه خدمت به مشتری به مدت یک روز کاری به تاخیر می افتد . پس از مدت مذکور و در صورت ارایه حکم مراجع قضایی از سوی واحد اطلاعات مالی به موسسه اعتباری ، اقدامات لازم بر اساس آن انجام می پذیرد و در غیر اینصورت، ارایه خدمت به مشتری ادامه پیدا می کند.

در ماده هفت همین آیین نامه آمده است: موسسه اعتباری موظف است نرم افزارهای خود را به گونه ای طراحی نماید که علاوه برثبت کلیه دریافت ها و پرداخت های نقدی در آن، امکان پرداخت وجوه نقد بیش از 15 میلیون تومان به مشتری را غیر ممکن سازد. در صورتی که مشتری بر دریافت وجوه نقد بیش از سقف مقرر اصرار داشت، موسسه اعتباری باید مراتب را به واحد اطلاعات مالی گزارش دهد.

/222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن57 IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
    10 1
    ببخشید این دستورالعمل برای همه است یافقط برای مردم عامه
  • ناظر IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
    7 1
    در بازار طلا روزانه میلیاردها تومان پول رد و بدل میشود همینطور ارز و غیره .ایا با این رفتار مشکلات قاچاق حل میشود؟
  • مهدی GB ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    7 0
    سلام من کارمند بانک هستم ؛ یکی از بانکهای بزرگ و دولتی اما هنوز همچین بخشنامه ای ابلاغ نشده است .