نشریه "شما" ارگان حزب موتلفه اسلامی به نقل از آیت الله مصباح یزدی در باره امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری نوشته است:

* مدیریت امام، از وقتی که نهضت را شروع کردند تا زمانی که بعد از انقلاب حیات داشتند، چیزی شبیه اعجاز است. یک فرد عادی با این همه احاطه بر مسائل، جرح و تعدیل‌ها و تعیین اولویت‌ها که با هر کسی متناسب با شأن و موقعیت خودش رفتار کند، امری عادی نیست.

* وقتی حوادث را با نقشی که امام داشت و سیره سیاسی و اجتماعی ایشان بررسی می‌کنیم، واقعاً مایه اعجاب است که پیرمردی که در مدرسه بزرگ‌شده، چگونه این مسائل را در ابعاد مختلفش درک و سپس چنان موضع‌گیری‌های صحیحی می‌کند که متخصصین از درک آنها عاجز می‌مانند.

* در اواخر عمر مبارک ایشان، هر وقت به ذهنمان می‌رسید که اگر امام رحلت کنند، چه خواهد شد، وحشت می‌کردیم. بنده همواره سعی می‌کردم این فکر را از ذهنم خارج کنم، چون چنین قدرت و بصیرت و جامعیت و نورانیت و فراست و قاطعیت و صلابتی را در کسی نمی‌دیدم، ولی اراده الهی بود که ایشان از دنیا بروند و خوشبختانه خدا کسی را ذخیره کرده بود که بدل شایسته‌ای برای ایشان بود، هرچند در اوایل، همه آن ‌طور که باید و شاید ایشان را نمی‌شناختند. حقیقتش این است که خود بنده هم فکر نمی‌کردم ایشان بتوانند نقش امام را به‌درستی ایفا کنند.

*ما به عنوان دو طلبه کم و بیش با هم آشنایی داشتیم. البته سن بنده سه چهار سال بیشتر از ایشان است. بنده می‌دانستم که ایشان شایستگی‌های فراوانی دارند، ولی در اینکه بتوانند نقش امام را درست ایفا کنند، یقین نداشتم، اما همین که شنیدم ایشان برای جانشینی تعیین شدند، مثل آب خنکی بود که روی آتش بریزند و دلم آرام گرفت. بعد هم روز‌ به ‌روز شایستگی‌های ایشان روشن‌تر شد.

* شما حوادثی را که در این 30 سال، علی‌الخصوص در این دو دهه اخیر اتفاق افتادند و ارتباط مستقیم با مسئولیت ایشان داشتند را ملاحظه بفرمایید. ایشان در همه این حوادث حضور فعال، جدّی و مؤثری داشتند. تنها تأثری که از این حوادث ظاهر شد، همانی بود که در آن خطبه با کمال متانت، مهربانی و سعه صدر فرمودند: «خدایا! من آبرویم را با تو معامله می‌کنم.»

* وقتی تاریخ زندگی ایشان را می‌بینیم، واقعاً بعد از زندگی امام، نمونه اعجاب‌آور دیگری است. معامله‌ای را که امام با بنی‌صدر کردند و تا آخرین لحظه‌ هم او را به میدان و میان مردم نکشاندند، ایشان خیلی خوب از امام یاد گرفته بودند و سعی داشتند مباحثی را که با معترضین و در جلسات خصوصی داشتند، به جامعه کشیده نشود تا وحدت جامعه حفظ بشود.

* وقتی ایشان را با رهبران دیگر کشورهای عالم مقایسه می‌کنیم و سوابق اخلاقی و سیاسی و اقتصادی رهبران کشورهای اروپایی پیشرفته و رفتارهای آنها را می‌بینیم، از نتیجه‌ای که می‌گیریم متحیر می‌شویم.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =