۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۲

ایکنا نوشت:

کتاب «حقوق قراردادها در فقه امامیه» که به کوشش جمعی از نویسندگان نوشته شده است از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌شود.

کتاب «حقوق قراردادها در فقه امامیه» که توسط سیدمصطفی محقق داماد، ابراهیم عبدی‌پور، جلیل قنواتی و سیدحسن وحدتی شبیری نوشته شده است، در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌شود. این کتاب که جلد دوم از این مجموعه به شمار می‌رود، به توافق دو اراده که از ایجاب و قبول طرفین حاصل و سبب ایجاد عقد می‌شود می‌پردازد. از این ‌رو، مفهوم ایجاب و شرایط آن و نیز مفهوم قبول و شرایط آن دربردارنده مباحث مهمی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

ایکنا نوشت: در مقدمه آمده است: «عیوب اراده از مباحث مهم و تأثیرگذار اعتبار عقد است که مانع تأثیر توافق اراده‌های طرفین است. اکراه و اشتباه به عنوان مصادیق اصلی عیوب اراده در فقه امامیه مورد بحث است که در این تحقیق، اثر هر کدام بر روی اراده و تأثیر آنها بر اعتبار عمل حقوقی بررسی شده و در تکمیل مباحث تأثیر اضطرار بر روی اراده و اعتبار عقد به ویژه در مصادیق مشتبه مورد بحث قرار گرفته است.»

حقوق قراردادها در فقه امامیه

در این کتاب، اهلیت و اختیار(داشتن سمت) از مهمترین شرایط متعاقدان به شمار می‌رود و در این راستا، انعقاد عقد به نمایندگی از دیگری و روابط حقوقی سه‌گانه‌ای که بین اصیل و نماینده، نماینده و طرف عقد، طرف عقد و اصیل به وجود می‌آید، بررسی می‌شود. انعقاد عقد بدون داشتن سمت که از آن به معامله فضولی تعبیر می‌شود، دربردارنده مباحث و مسائل پیچیده‌ای است که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است. شرایط مورد معامله همانند مالیت و منفعت عقلایی، ملکیت، موجود بودن و قدرت بر تسلیم مورد معامله و معلوم و معین بودن آن مباحث پایانی این کتاب را تشکیل می‌دهد.

کتاب «حقوق قراردادها در فقه امامیه» در 476 صفحه، به بهای 55 هزار ریال و در دو هزار نسخه منتشر شده است.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =