۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸

درحالی که برای آزمون استخدامی پرستاران، حدود 85 هزار نفر شرکت کردند، اما قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری می گوید بدنه دولتی نظام سلامت ایران، 60 هزار پرستار کم دارد.

او در کافه خبر گفت: «آزمون استخدامی 23 هزار پرستار در اسفندماه برای اجرای قانون ارتقاء بهره وری بالینی در پرستاری، معروف به کاهش ساعت کار پرستاری برگزار شد. بحث بود که شاید کمبود پرستار داشته باشیم برای استخدام 23 هزار پرستار. اما طبق اطلاعاتی که ما داریم نشان می دهد حدود 84 هزار نفر در این آزمون شرکت کردند.»

استخدام 23 هزار پرستار درواقع دردی را از کمبود پرستار در مراکز درمانی دولتی کم نمی کند، فقط کمکی برای کاهش ساعت کار پرستاران است. دکتر محمدعلی چراغی دراین باره گفت: «تلاش می کنیم که استخدام نیروهای قراردادی ادامه داشته باشد. چون این 23 هزار پرستار در قالب آن قانون استخدام شده اند تا کاهش ساعت کار پرستاران اتفاق بیفتد؛ 8 ساعت در هفته. با توجه به کاهش ساعت کار پرستاران، ما احتیاج به 23 هزار نیروی جایگزین داشتیم تا سطح خدمات در همین حد بماند. اما این ربطی به تامین کمبود پرستار ما ندارد. وزارت بهداشت و درمان طبق قانون برنامه 5 ساله، برای آن 30 هزار تخت بیمارستانی که می خواهد افزایش دهد، نیاز به نیروی جدید دارد.»

او همچنین گفت: «با آن پیش بینی که نسبت ضریب متوسط پرستار به تخت داریم که 1.5 به یک است، حدود 45 تا 50 هزار پرستار جدید نیاز داریم و طی برنامه 5 باید وارد سیستم کنیم. به هر حال ما باید فعلا استخدام های قراردادی داشته باشیم و طبق برنامه باید استخدام سالیانه پرستار هم داشته باشیم.»

با این اوصاف وزارت بهداشت باید همچنان پرستار قراردادی و پیمانی در پرسنل خود داشته باشد. چراغی دراین باره گفت: «نگرانی ما این است که فرآیند استخدام قراردادی متوقف شود. برای همین با معاونت نیروی انسانی وزارت بهداشت هماهنگ کردیم تا استخدام های قراردادی را همچنان داشته باشیم تا بتوانیم نیروهای جدیدی را وارد سیستم کنیم. اما همین الان 50 تا 60 هزار پرستار را در سیستم سلامت کمبود داریم. چون چارت های بیمارستانی ها درست نیستند. در بازدیدها می بینیم یک بیمارستان 96 تخته خوابی، اکنون 150 تا تخت دارد. ظرفیت بیمارستان افزایش پیدا کرده، اما تعریف نشده در چارت. اما اکنون یک به یک هم نیست. طبق فرمول ما 1.76 به یک است.»

متن کامل گفتگو با قائم مقام وزیر در امور پرستاری را در این لینک بخوانید.

44

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =