۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۹

پژوهشگران توانسته‌اند آشکارسازی کوچک و بسیار حساس را تولید کنند که با استفاده از نانوذرات سیلیکونی متصل به پادتن، می‌تواند سلول‌های سرطانی شناور در خون را به سرعت شناسایی کند.

ستاره سمائی: پروژه‌ای دو منظوره با تلفیق بیومدیسن (مطالعه تاثیرات محیط بر اندام‌ها) و مهندسی نانو توانسته است وسیله میکروسکوپی سیالی را به اندازه یک سکه ده‌سنتی (دایره‌ای به قطر 1.8 سانتی‌متر) تولید کند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را به سرعت در نمونه خون شناسایی کند.

به گزارش وب‌سایت گیزمگ، این دستگاه جدید بر اساس دستگاه شناسایی سلول‌های سرطانی ساخته شده که 4 سال پیش توسط مهمت تونر، استاد تمام مهندسی پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد اختراع شد. در اختراع جدید، استفاده از نانولوله‌های کربنی، پیشروی در جمع‌آوری سلول‌ها را 8 برابر کرده است.

نسخه اولیه این وسیله که در حال حاضر با دید تجاری شدن، در بیمارستان‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد؛ با استفاده از میلیون‌ها نانوذره سیلیکونی پوشیده با پادتن، سلول‌های تومور را از نمونه خون جدا می‌کند. هدف این آزمایش‌ها، شناسایی سلول‌های متحرک تومور است؛ سلول‌هایی که نشان‌دهنده متاستاز سرطان (گسترش سلول‌های سرطانی به نقاط مختلف بدن) هستند. اما از آن‌جاکه در میان میلیاردها سلول خونی سالم تنها یک مشت از سلول‌های تومور وجود دارد، پیدا کردن سلول‌های سرطانی بسیار چالش‌برانگیز است. مشکل نسخه اولیه این دستگاه هم، این بود که تمام سلول‌ها نمی‌توانستند به پست‌های سیلیکونی متصل شده تا سلول‌های سرطانی شناسایی شوند.

با کمک‌های برایان واردل، استادیار رشته هوانوردی و فضاپیمایی ام.آی.تی، نانولوله‌های کربنی متخلخل به ضخامت 30 میکرومتر (هرمیکرومتر یک‌هزارم میلی‌متر است) جایگزین لوله‌های سیلیکونی شده‌اند و می‌توانند عمل تصفیه خون با دقت بسیار بیشتری انجام دهد؛ به این ترتیب شانس شناسایی و جمع‌آوری سلول‌های سیار تومور بسیار بیشتر از قبل شده است.

از آنجاکه نانولوله‌ها با پادتن‌های متفاوتی روکش شده‌اند، این وسیله قابلیت شناسایی بیماری‌های دیگری مثل HIV را نیز داراست که ممکن است منجر به تولید دستگاه‌های کوچک چندکاره و ارزان‌قیمتی شود که برای شناسایی انواع بیماری‌ها به خصوص در کشورهای در حال توسعه، گزینه بسیار مفیدی خواهند بود.

جزئیات این دستگاه سیال و میکروسکوپی در مجله آنلاین Small از طریق MIT منتشر شده است.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143112

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • chukwuma MA ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    This is a research by a student of the University of Nigeria Nsukka on breast cancer. Check out the abstract here http://unn.edu.ng/academics/evaluation-media-campaign-breast-cancer-edo-state