۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۰

سیاست همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری، امسال نیز اجرا می‌شود.

اسفند ماه سال 87 نمایندگان مجلس با الزام سازمان تامین اجتماعی به همسان سازی حقوق تمام بازنشستگان رای مثبت دادند. براساس این مصوبه مجلس که به صورت بند الحاقی به لایحه بودجه اضافه شد، سازمان تامین اجتماعی موظف شد به منظور همسان سازی حقوق بازنشستگان، از محل فروش و سود حاصل از مالکیت سهام قابل عرضه در بورس اوراق بهادار شرکتهای دولتی و یا سهام دولت در سایر شرکتها، حقوق بازنشستگی و مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران خود را از ابتدای سال 1388 افزایش دهد.

با وجود بپیش‌بینی قانونی استمرار یارانه حمایتی دولت برای اجرای سیاست همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری در بودجه‌های سالانه، نه تنها اعتبار منظور شده در بودجه 88 محقق نشد، بلکه در بودجه 89 نیز هیچ اعتباری در این راستا به تصویب نرسید و بر این اساس، سرنوشت همسان‌سازی در سال 90 در هاله‌ای از ابهام فرو رفته بود تا اینکه سرپرست معاونت امور اجتماعی وزارت رفاه و تامین اجتماعی اعلام کرد: سیاست همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری، امسال نیز اجرا می‌شود.

صمد اله فیروزی با اشاره به این که دولت برای همسان‌سازی و ترمیم حقوق مستمری‌بگیران طی دو سال گذشته، اعتبار ویژه‌ای را در قالب سهام اختصاص داد، عنوان کرد: امسال نیز برای استمرار اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اعتبار لازم پیش‌بینی شده است.

وی افزود: افزایش حقوق ناشی از اجرای همسان‌سازی که ماهانه رقمی بین 14 تا 84 هزار تومان است، بر اساس جدول پیش‌بینی شده در حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی اعمال می‌شود.

به گفته فیروزی، اعتبار مصوب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری در سال 88، حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان بود که از این مبلغ، تاکنون 975 میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی پرداخت و برای ترمیم حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی هزینه شده است.

بسیاری از افراد تحت پوشش و اعضای کانونها و تشکلهای در ارتباط با تامین اجتماعی تغییرات مداوم در بدنه مدیریتی این مجموعه را از جمله دلایل تعویق در پیگیری مطالبات خود می دانند. به باور آنها تغییرات بدنه مدیریتی تامین اجتماعی از سطح ریاست این سازمان تا مدیران کل بخشهای مختلف و روسای شعب سبب شده زمان زیادی از وقتی که باید صرف احقاق مطالبات این جامعه شود صرف آشنایی مدیران با حوزه کاری جدید شود.  اما این تغییرات کم کم منجر به برخی اعتراضات شد؛ رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران جامعه اسلامی کارگران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت امسال قرار بود همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری با تامین اجتماعی انجام شود ولی تا کنون این موضوع محقق نشده است.

پرویز احمدی پنجکی افزود: مشکل تغییرات مداوم در سطوح مدیریتی این سازمان موجب از هم گسیختگی امور آن شده است. همچنین در سالهای اخیر از توانایی متخصصین کارآمد به خوبی استفاده نشده و خسارتهای سنگینی به بدنه تامین اجتماعی وارد آمده است.

در حالی که قانون به روشنی درباره موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان اعلام نظر کرده است اما شیوه های اجرای قانون از سوی افراد متفاوت است و حال باید دید این قانون در سال جدید چگونه اجرا خواهد شد!

44/134

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 142451

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۲
    0 0
    یکی میگیره 15000000ریال یکی4000000ریال این اجحاف نیست در حق مستمندان عدالت کجاست
  • بدون نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
    1 0
    همسانسازی حقوق همه کارکنان بازنشسته با توجه به اینکه همه هزینه مساوی و همه بعد از بازنشستگی درشریط مساوی می باشند عدالت اجتمای است
  • محمد علی رستم پور IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    1 0
    با سلام همه ما دراین مملکت خدمت کردیم هرکس دریک کارگاهی چرا بعد از بازنشستگی یکی 400000 هزار ویکی 1000000تومان حقوق میگیرد این کجای عدالت است
  • بدون نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    1 0
    به نام خدا بنده با همسان سازی موافقم وان را از عدالت اجتماعی می دانم به شرط انکه واقعا اجرا شود.