معروف بود که مصدق از خانه‌اش بیرون نمی‌آید و در خانه و در زیر پتو کابینه را هدایت می‌کند به طوری که به او نخست‌وزیر پتویی می‌گفتند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «خاطرات مصطفی حائری‌زاده» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. غلامعلی پاشازاده، این خاطرات را در 13 فصل تدوین کرده است.

«خانواده و دوران جوانی، گذری بر دولت مصدق، محورهای شکست 28 مرداد، دیکتاتوری شاهانه، ورود به جرگه مبارزه، جمعیت موتلفه اسلامی، نهضت امام خمینی‌(ره) در محرم سال 1342، تهران در روز پس از پانزده خرداد، موتلفه و نهضت اسلامی، مبارزه در دوران تبعید رهبر، عوامل شتاب‌دهنده انقلاب ایران، تاریخچه سازمان مجاهدین خلق از بدو تشکیل تا سال 1350 و حزب جمهوری اسلامی ایران»، عناوین فصل‌های این اثر را تشکیل می‌دهند.

 

خاطرات مصطفی حائری‌زاده

او در بخشی از خاطرات خود مربوط به دوران کودتای 28 مرداد و نخست‌وزیری دکتر مصدق آورده است:
«یکی از روزنامه‌های توده‌ای به نام «چلنگر» که مطالب طنز و فکاهی می‌نوشت، در آن زمان سر به سر مصدق می‌گذاشت و در مطلب طنزآمیز خود، او را به سخره می‌گرفت.

معروف بود که مصدق از خانه‌اش بیرون نمی‌آید و در خانه و در زیر پتو کابینه را هدایت می‌کند به طوری که به او نخست‌وزیر پتویی می‌گفتند. گریه کردن او هم زبانزد بود. حتی در دیوان لاحه و سازمان ملل هم گریه کرد یا در سخنرانی انتخاباتی‌اش در هنگام تبلیغات وقتی حرف از بدبختی و عقب‌ماندگی ایرانیان شد، شروع به گریه کرد و همین باعث شد رای بیاورد.

در همین زمینه، روزنامه چلنگر درباره او نوشته بود: «از خصایص بارز آن جناب، اشک موسمی و غش اختیاری است. جنابش را به پتو علاقه فراوان باشد و از میان ماکولات، میل بی‌پایان به پنیر لیقوان و پالوده گرمک و بورانی اراک و انار زرند و خیار پشند و....
به هر حال روزنامه فکاهی بود و از این چیزها زیاد می‌نوشت. یک بار هم شعری نوشته بود به این مضمون:
پتو غشی، پتو مونس، پتو غمخوار / پتوست معدن اشک و پتوست ابر بهار/ پتو نشاند دشمن ما را به خاک تیره و تار...
و باز منظورش مصدق بود...»

بنابر این گزارش، تصویر 32 سند، بخش دیگری از کتاب «خاطرات مصطفی حائری‌زاده» است. نامه امام خمینی(ره) به امیرعباس هویدا، یکی از اسناد منتشر شده در این کتاب است. در شرح چرایی نگارش نامه امام ‌(ره) به هویدا آمده است: «امام(ره) نخستین اعلامیه خود را پس از تبعید به عراق در تاریخ 27 فروردین 46 خطاب به حوزه‌های علمیه صادر کرد و کمی بعد پیام دیگری خطاب به امیرعباس هویدا نوشت. این نامه آخرین پیامی است که امام خمینی‌‌(ره) برای نصیحت و اتمام حجت به یکی از مسوولان رژیم شاه فرستاده و در این نامه نوشته است...

حائری‌زاده در همین صفحه درباره چگونگی انتشار این نامه گفته است: «این نامه به ایران رسید. با اطلاع از موجودیت نامه، همراه شهید رجایی به ملاقات شهید باهنر رفتیم و موضوع انتشار آن را مطرح کردیم، اما به دلیل صراحت بیان امام خمینی‌(ره)، هیچ چاپخانه‌ای حاضر به انتشار آن نشد. سرانجام چاپخانه‌ای تاسیس کردیم. پس از انتشار نامه‌ها، آن‌ها را داخل بسته‌های چندتایی پاکت قرار دادیم و سپس بر اساس 26 هزار اسم و آدرس‌ به دست آمده، پاکت‌ها را تمبر زده و آماده کردیم...»

کتاب «خاطرات مصطفی حائری‌زاده» در 353 صفحه و شمارگان 1500 نسخه با قیمت 49 هزار ریال توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

ناشران و نویسندگان کشور می‌توانند برای معرفی آثار و تازه‌های خود با نشانی Ketab@khabaronline.ir مکاتبه کنند.

60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
    0 1
    لعنت خدا بر دروغگویان باد.
  • بدون نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    0 0
    آقايان دروغ نمي‌گويند؛ اما تمام حقيقت را هم نمي‌گويند. مي‌گوييد نه؟ از آن‌ها بپرسيد در زمان كودتا چه مي‌كردند: يا ساكت نشستند يا با كودتا همراهي كردند. جالب است كه الان برخي از ايشان مي‌گويند اصلاً كودتايي در كار نبوده است.
  • سعيده IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    0 0
    بيان خاطرات مسلما شامل تمام حقايق نخواهد بود،چنين انتظاري هم نا بجاست.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    وقتي در قسمت نظرات ديدم هنوز مردم ما به بزرگمردي مصدق احترام ميگذارند اشك در چشمانم جمع ميشود راستي چه خوب است مسئولين هم به حال مردم محروم گريه كنند