دانشمندان در نظریه جدیدی ادعا کرده‌اند با مشاهده عملیات حفاری و فعالیت‌های معدنی در کمربندهای سیارکی منظومه‌های فراخورشیدی می‌توان راحت‌تر از روش‌های فعلی به جستجوی حیات فرازمینی پرداخت.

ابوالفضل کریمی: دانشمندان نزدیک به 50 سال است که با فرستادن سیگنال‌های رادیویی در عمق فضا در تلاش برای برقراری ارتباط با موجودات فرازمینی هستند.

اما اکنون دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل بسیار ساده‌تری برای جستجوی فضایی‌ها وجود دارد و آن جستجو برای پیدا کردن نشانه‌هایی از فعالیت‌های معدنی در کمربندهای سیارکی است.

به گزارش دیلی‌میل،مشاهده و شناسایی این فعالیت‌ها ساده‌تر است، چرا که با این کار گرد و غبار زیادی در دماهای محلی تولید می‌شود و به این ترتیب می‌توان سازگاری این نظریه دانشمندان را با علم و منطق اثبات کرد.

محققان معتقدند، فضایی‌ها با احتمال بیش‌تری اقدام به انجام عملیات حفاری و فعالیت‌های معدنی در مقیاس‌های بزرگ می‌کنند.
این ادعا توسط دکتر دوکان فورگان از دانشگاه ادینبرگ و دکتر مارتین الویس از مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیت‌سونیان در ماساچوست مطرح شده است. 

آن‌ها معتقدند مواد اولیه‌ای مانند طلا، پلاتین، آهن، سیلیکون و مانند این‌ها در سیارک‌ها فراوان است و به همین دلیل احتمال دارد که موجودات هوشمند فضایی به جستجوی آن‌ها در سیارک‌ها بپردازند.

هر فعالیت معدنی خارج از منظومه شمسی سه اثر به همراه دارد که می‌تواند به شناسایی آن‌ها از روی زمین کمک کند: 

اول از همه، دانشمندان به نرخ خاص عناصری که در کمربندهای شهابواره‌ای و سیارکی وجود دارند آگاهند. به این ترتیب با استفاده از طیف سنجی، آن‌ها می‌توانند کمربندهای سیارکی را پیدا کنند که این نسبت‌ها در آن‌‌ها متفاوت هستند.

ثانیا، موجودات فضایی احتمالا کمربندهای سیارکی بزرگ را برای حفر کردن انتخاب می‌کنند، چرا که در آن‌ها عناصر و مواد معدنی بیش‌تری وجود دارد و آن‌ها را سریع‌تر به نیازهایشان می‌رساند.

در مرحله آخر هم باید گفت هر فعالیت معدنی در مقیاس بزرگ، مقادیر فراوانی گرد و غبار تولید می‌کند که گرمای زیادی را از ستاره نزدیک به خود جذب کرده و می‌تواند علائم گرمائی قابل تشخصی از خود تولید کند.

دکتر فورگان و دکتر الویس ادعا می‌کنند مشاهده این نشانه‌ها می‌تواند احتمال وجود حیات فرازمینی را تقویت کند. اگرچه که آن‌ها هم‌چنین اعلام کرده‌اند که تمام این نشانه‌ها به صورت طبیعی هم رخ می‌دهند و فقط می‌توانند شانس پیدا کردن موجودات فرازمینی را بیش‌تر کنند.

آن‌ها در این باره گفتند:« ما متوجه شدیم پیدا کردن نمونه‌هایی از این نشانه‌ها می‌تواند با عوامل طبیعی توضیح داده شود و نمی‌توان فقط با اتکا کردن به آن‌ها وجود حیات فرازمینی را اثبات کرد. اما از سوی دیگر آن‌ها می‌توانند به ما در شناسایی سیستم‌های غیرمعمول با استفاده از فناوری‌های دیگر و در نتیجه یافتن حیات فرازمینی کمک کنند.»

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    1 1
    خب حالا به فرض هم فضاییهارو پیداکردند میخواند چیکار کنند با بنی بشر نمیتونند سازگار باشند برند با موجوداتی مخلوط بشند که یه ذره انسانیت خودشونو هم از دست بدهند/
  • persiaboy CN ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۹
    3 0
    آقای.بی.نام.شاید.انسانیت.یاد.بگیریم