تلاش‌ها برای جلوگیری از انتشار مواد رادیواکتیو و مهار نشت آب رادیواکتیو به اقیانوس به ثمر ننشسته است. مسیر انتشار معلوم نیست و کارشناسان می‌خواهند با ریختن رنگ، مسیر عبور را مشخص کنند.

بهنوش خرم‌روز:‌با گذشت بیش از 3 هفته از زلزله و سونامی بی‌سابقه در ژاپن، مردم و مسئولین این کشور هنوز در اضطراب از بحران اتمی به سر می‌برند. به نظر می‌رسد که تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسیده و ژاپنی‌ها تازه می‌خواهند مسیر آب‌های آلوده به رادیواکتیو را پیدا کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در تازه‌ترین اقدام،‌ امروز دوشنبه، کارکنان از رنگ سفید شیری برای پیگیری مسیری که آب آلوده به مقادیر بالای رادیواکتیو در آن جریان دارد، استفاده کرده‌اند. بعد از زلزله و سونامی، آسیب دیدن نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن، باعث انتشار مواد رادیواکتیو، آلوده شدن آب به آن و روانه شدن آب آلوده به سمت اقیانوس شد.

کشف شکافی در یکی از مخازن طی روزهای گذشته تاییدی بود بر این‌که مواد رادیواکتیو همچنان در حال راه یافتن به محیط بیرون هستند. آب آلوده به مواد رادیواکتیو اطراف نیروگاه ریخته و باعث می‌شود کارکنان نتوانند به محل نزدیک شوند؛ اتفاقی که چرخه معیوبی را به وجود آورده است: آب آلوده به رادیواکتیو نمی‌گذارد کارکنان سیستم‌های خنک‌کننده را به راه بیاندازند و رآکتورها را به وضعیت تثبیت برسانند. همین امر هم باعث می‌شود که انتشار مواد رادیواکتیو ادامه داشته باشد.

دیروز مسئولین دولتی ژاپن اعلام کردند که با شرایط موجود، بازگرداندن سیستم‌های خنک‌کننده به حالت طبیعی چندین ماه زمان خواهد برد. به علاوه حتی اگر این اتفاق هم بیافتد، ‌سال‌ها زمان لازم است تا زمین‌های اطراف پاکسازی شوند و  تصمیم گرفته شود که با این شرایط دقیقا چه باید کرد.

اما تا زمانی که استخرهای آلوده به رادیواکتیو تخلیه شوند و سیستم‌های خنک‌کننده ترمیم شوند،‌ تنها راه موجود برای خنک نگه داشتن رآکتورها، ‌پمپ کردن آب روی آن‌ها است، یک چاره موقتی! این آب سپس به هر جا بخواهد جاری می‌شود. این تنها راهی است که بتوان حرارت و فشار رآکتورها را پایین نگه داشت، ‌چون درون آن‌ها هنوز با وجود توقف فعالیتشان، میزان فراوانی گرما تولید می‌شود.

هیدئیکو نیشی‌یاما، سخنگوی آژانس امنیت صنعتی و هسته‌ای در این باره می‌گوید: «ما باید به پمپ کردن‌ آب روی رآکتورها ادامه دهیم، اگرچه می‌دانیم این کار عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه دارد. ما می‌خواهیم از شر این آب‌های راکد آلوده خلاص شویم و منطقه را پاکسازی کنیم، آن‌وقت می‌توانیم به سراغ کار اصلی خود برویم، یعنی سیستم‌های خنک‌کننده را در سریع‌ترین زمان ممکن ترمیم کنیم.»

از طرف دیگر،‌ این چاره موقتی، هدف دیگر اپراتور نیروگاه،‌ شرکت انرژی توکیو الکتریک ،‌ یعنی توقف انتشار مواد رادیواکتیو را با مشکل مواجه ساخته است.

از روز اول حادثه، یعنی 11 مارس / 20 اسفند، مواد رادیواکتیو در حال انتشار از نیروگاه است. بالاخره طی چند روزگذشته،‌ یک شکاف 20 سانتی‌متری در مخزن نگهداری کشف شد که جریانی از آب را به سمت اقیانوس به راه انداخته است. البته منطقه با یک دیوار مانع احاطه شده و از دریا جدا شده، اما درون دیوار مانع هم یک شکاف پیدا شده است.

در حالی که نشت رادیواکتیو به آب‌های اقیانوس،‌ همه را نگران کرده است، یک سخنگوی دولتی اعلام کرده که میزان مواد رادیواکتیوی که تا به حال روانه آب اقیانوس شده هم به خودی خود نگران‌کننده است. کسی نمی‌داند دقیقا چه‌قدر مواد رادیواکتیو تا به حال وارد آب‌های آزاد شده است.

یوکیو ادانو،‌ سخنگوی کابینه ژاپن در این مورد می‌گوید: «حتی اگر بگوییم که آب اقیانوس، ‌آب آلوده را رقیق می‌کند،‌ باز هم وقتی برای مدت طولانی مواد رادیواکتیو وارد آب شوند، میزان ذرات رادیواکتیو در آب بالا می‌رود و اثرات شدیدتری روی اقیانوس خواهد داشت. ما به شدت از شرکت توکیو الکتریک می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر فکر به حال این شرایط بکند.»

از سوی دیگر،‌ توکیوالکتریک امروز اعلام کرده که می‌خواهد مثل موارد انتشار نفت،‌ دور منطقه آلوده، در آب حصار بکشد. البته صفحه‌های این حصارها برای جلوگیری از انتشار مواد رادیواکتیو طراحی نشده‌اند، اما ممکن است جلوی جریان آب‌های آلوده به رادیواکتیو را بگیرد و گسترش آلودگی را کندتر سازد. تا به حال شرکت سعی کرده با سیمان و سپس تزریق ترکیب پلیمر، خاک‌اره و خرده‌های روزنامه، نوعی سنگر به وجود بیاورد تا بتوانند به محلی که فکر می‌کنند منشا انتشار مواد رادیواکتیو است نزدیک‌تر شوند. اما وقتی همه این راه‌ها شکست خورد، ‌آن‌ها متوجه شدند که راه اشتباهی را انتخاب کرده بودند. برای همین کارکنان چندین کیلو رنگ سفید را به سیستم تزریق کرده‌اند تا بتوانند مسیر جریان آب را به درستی پیدا کنند. این ترکیب رنگی هنوز به اقیانوس نرسیده است.

به گفته نیشی‌یاما، ممکن است آب مسیر دیگری داشته باشد. بنابراین، فقط باید خوب رد رنگ را پیگیری کرد و آن مسیر را پیدا کرد. از سوی دیگر، باید از شر آبی که آلوده به رادیواکتیو است و زیر هر سه رآکتور راکد مانده نیز خلاص شوند. توکیو الکتریک در نظر دارد این آب را پس از جمع‌آوری درون تانکرهای مخصوص ریخته و در یک انبار در نیروگاه نگه دارد.  

علی‌رغم همه تلاش‌ها،‌ با گذشت بیش از سه هفته، هنوز پیشرفت دلگرم‌کننده‌ای اتفاق نیفتاده است. با این حال ژاپنی‌ها بسیار امیدوارند و معتقدند که تلاش‌ها تا به امروز بدون ثمر نبوده‌اند. به خصوص این که آن‌ها تنها نیستند. برخی از رآکتورها ساخت شرکت جنرال الکتریک هستند و مدیر اجرایی این شرکت دیروز با مدیر توکیو الکتریک دیدار کرد. جفری ایملت امروز به خبرنگاران گفته که هزار مهندس از جنرال الکتریک و شریک آن، هیتاچی، به ژاپن برای تحلیل مشکل در نیروگاه فوکوشیما کمک می‌کنند.

همچنین وی وعده داده که در زمینه کمبود برق ناشی از آسیب نیروگاه داییچی و دیگر نیروگاه‌ها، به ژاپن کمک خواهد کرد. ژاپن انتظار دارد که تا رسیدن تابستان، حداقل 10 میلیون کیووات کسری انرژی داشته باشد. ایملت در این زمینه گفته که توربین‌های گازی با قابلیت‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت از آمریکا روانه ژاپن شده‌اند.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =