یکی از قدیمی‌ترین و اغواکننده‌ترین رویاهای بشری شبیه‌سازی پرواز پرندگان به طور کامل بوده و هست. اکنون دانشمندان روباتی ساخته‌اند که به طور کامل می‌تواند مانند پرندگان پرواز کند.

ابوالفضل کریمی: طراحی فوق‌العاده اسمارت‌برد (SmartBird) به این روبات اجازه می‌دهد به طور خودکار به آسمان بلند شده، پرواز کند و در نهایت هم روی زمین فرود بیاید. این روبات به قدری به پرنده‌های واقعی شبیه است که تشخیص آن از روی زمین بسیار دشوار است.

 

 

 

به گزارش دیلی‌میل، بال‌های این روبات نه تنها مانند پرندگان بالا و پائین می‌رود، بلکه می‌تواند در زاویه‌های خاصی بچرخد. این ویژگی‌ها، قابلیت‌های ایرودینامیکی فوق‌العاده‌ و چالاکی بی‌نظیری را برای این پرنده فراهم می‌کند. این وسیله در اصل توسط یک کنترل رادیویی هدایت می‌شود، اما اگر کنترل پرواز به خود دستگاه سپرده شود، این پرنده می‌تواند مانند گلایدر در آسمان به پرواز خود ادامه دهد. هدایت این پرنده که فقط 450 گرم وزن دارد با حرکت دم و چرخاندن سر به اطراف صورت می‌گیرد.

1

دانشمندان شرکت فناوری فستو (Festo) حرکات بالا و پائین رفتن بال‌های این پرنده را با کنترل کردن چرخش دو چرخ در داخل بدنه این پرنده فراهم کرده‌اند. مشابه با چرخ‌های یک قطار بخار، این چرخ‌ها نیز توسط تسمه‌هایی به بال‌ها متصل می‌شوند و آن‌ها را به حرکت در می‌آورند. زاویه بال‌ها نیز با استفاده از موتورهای چرخشی (torsional motors) تنظیم می‌شود که با قرار دادن بال‌ها در یک جهت مشخص پرنده را وادار به بالا یا پائین رفتن می‌کند.

2

یکی از سخنگویان فستو در این باره گفت: «مواد اولیه به کار رفته، طراحی و ساخت این پرنده فوق سبک می‌تواند راه را برای استفاده کارآمد از منابع انرژی در آینده هموار کند».

3

این روبات که از دیدگاه علم روباتیک واقعا قابل تحسین است، به قدری به پرندگان طبیعی شبیه است که تشخصی آن برای دیگران بسیار مشکل است. به گفته سازندگان این روبات،شیوه پرواز و حرکات این پرنده به قدری به واقعیت شبیه است که ناظر روی زمین به راحتی آن را با یک پرنده اشتباه می‌گیرد.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
    0 3
    فوق العاده باورنکردنیه.قبلا هم یک ربات انسان نما بود که بسیار شبیه ادم و هیکل و گردن و موهای طیبعی داشت.و شبیه یکی از کارمندای خودشون درست کرده بودند.یعنی واقعا به عصر رباتهای طبیعی پا گذاشتیم؟
  • پ IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
    3 3
    انشاالله ایران هم به این تکنولوژی دست خواهد یافت .
  • رهگذر IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
    3 0
    سلام خیلی جالب بود واقعا برایه یه لحظه ادمو به فکر میبره که دیگه بشر داره به پله جدیدوبالاتری از علم و تکنولوزی پا میذاره . ممنون خسته نباشین
  • خواننده IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    2 2
    فوق العاده بود ...این همه شباهت با پرنده ی واقعی واین لطافت پرواز جدا تحسین برانگیز است