روز یکشنبه، ژاپنی‌ها از تشعشعات هسته‌ای به میزان بیش از ده میلیون برابر بیش از مقدار مجاز خبر دادند، اما ساعاتی بعد، این خبر از سوی شرکت تپکو تکذیب و اعلام شد که عدد درست تنها صد هزار برابر است.

مجید جویا: روز یک‌شنبه، سایت نیچر به نقل از شبکه تلویزیونی ژاپنی NHK گزارش داد که رادیواکتیویته به میزان میلیون‌ها بار بیشتر از حد مجاز، در آبی که از زیرزمین ساختمان توربین راکتور شماره 2 جاری است، مشاهده شده است. به نظر می‌رسد که این عناصر از یک نشتی در داخل راکتور نشات گرفته باشند یا این که آب، وارد محفظه فرونشانی شده باشد که فشار اضافی راکتور از طریق آن خارج می‌شود و فیلتر می‌شود.

سطح گزارش شده 1000 میلی‌سیورت بر ساعت برای کسانی که تنها چند ساعت در معرض آن قرار بگیرند، کشنده خواهد بود. در پی این واقعه، کارگران از محل تخلیه شده‌اند، امری که تلاش‌های بعدی برای بازگرداندن نیروی برق به نیروگاه رابا مشکل بیشتری مواجه خواهد کرد.

اما روز دوشنبه، رویترز به نقل از تپکو (شرکت اداره‌کننده نیروگاه) صحت مقادیر قرائت شده را زیر سوال برد و آن را ناشی از اشتباه در اندازه گیری دانست!

نایب‌رئیس شرکت نیروی برق توکیو، (TEPCO)، ساکائی موتو به دلیل اشتباه روز قبل عذرخواهی کرد، اشتباهی که سبب افزایش شدید نگرانی‌ها در داخل و خارج از ژاپن در مورد تاثیرات نشت مواد رادیواکتیو به بیرون از این نیروگاه مصیبت زده شده است.

به گفته موتو، سطح تشعشعات در آب هنوز در سطح نگران کننده صد هزار برابر حد نرمال قرار دارد، ولی با عدد ده میلیون برابری که دیروز گفته شد تفاوت بسیار زیادی دارد. وی گفت: «من خیلی خیلی متاسفم ... و می‌خواهم به شما اطمینان بدهم که چنین اشتباهی تکرار نخواهد شد».

50171

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =