دانشمندان تجهیزات عکس‌برداری اشعه ایکسی را که اندکی بعد از کشف اشعه ایکس در سال 1895 ساخته شده بود, دوباره به کار انداختند تا آن را با نمونه‌های امروزی مقایسه کنند.

ابوالفضل کریمی: محققان اولین نمونه از دستگاه اشعه ایکس را که بیش از یک قرن پیش ساخته شده دوباره به کار انداختند. این محققان که ساکن همان شهر هلندی هستند که این سیستم برای اولین بار در آن ساخته شده بود، نشان دادند علیرغم عمر طولانی و سادگی ساختار آن، چه تصاویری در آن زمان با این دستگاه تهیه می‌شد.

البته این تیم اعلام کردند دوز اشعه ایکس مورد نیاز این دستگاه برای تهیه تصاویر، نزدیک به 1500 برابر بیش‌تر از دستگاه‌های مدرن امروزی است. جزئیات این مطالعات در نشریه رادیولوژی به چاپ رسیده است.

به گزارش بی‌بی‌سی‌، این سیستم در اصل توسط یک مدیر دبیرستان به نام اچ.جی. هافمنز و مدیر یک بیمارستان به نام لامبرتوس تئودوروس وان کلیف از ماستریخت هلند طراحی و ساخته شده بود. این زوج دستگاه خود را با برخی از اجزای پیدا شده در دبیرستان که برای تحقیقات تصویربرداری آناتومیک استفاده می‌شد ساختند.

اما این ماشین در نهایت در یک انبار در ماستریخت رها شد، تا این که سال گذشته در یک برنامه تاریخی در تلویزیون، دوباره این دستگاه تصویربرداری اشعه ایکس در معرض دید عموم قرار گرفت.

بعد از این برنامه، گریت کمرینک از مرکز پزشکی دانشگاه ماستریچ تصمیم گرفت این دستگاه‌ها را برای مقایسه با سیستم‌های مدرن امروزی به کار انداخته و با آن عکس بگیرد.

دکتر کمرینک در این باره گفت: «تا آن‌جایی که من اطلاع دارم، هیچ کس تا کنون ارزیابی سیستماتیکی روی این ابزار انجام نداده است. این سیستم‌ها امروزه با تجهیزات بسیار پیچیده‌تر جایگزین شده‌اند.»

این تیم با دقت شرایط آزمایشگاهی را که مخترعان این دستگاه در آن قرار داشتند را بازسازی کردند. البته به دلیل تشعشعات زیادی که این دستگاه‌ها داشتند، این تیم از دست یک جسد به عنوان نمونه عکس‌برداری استفاده کردند.

ظرف مدت یک سال از اختراع اشعه ایکس این دستگاه‌ها به اجزای مهمی در علم پزشکی و تحقیقاتی تبدیل شدند. اما در همان سال‌های اولیه مشخص شد قرار گرفتن در معرض این پرتوهای گران‌قیمت ممکن است مضر باشد، در نتیجه با پیشرفت‌های صورت گرفته در علم، امروزه دستگاه‌هایی ساخته شدند که تصاویر بهتر با پرتوهای کم‌تر تولید می‌کنند.

با استفاده از آشکارسازهای مدرن، این دستگاه‌های قدیمی برای عکس‌برداری به دوزی اشعه ایکسی به اندازه 10 برابر بیش‌تر نسبت به سیستم‌های مدرن امروزی نیاز دارند.

اما با استفاده از صفحات عکس‌برداری آن زمان و برقراری همان شرایطی که هافمنز و وان کلیف در آن بودند، این دوز به 1500 مرتبه بیش‌تر افزایش پیدا می‌کرد.

علاوه بر آن، اشعه ایکس خارج شده از ماشین در یک محدوده گسترده پراکنده می‌شد که منجر به گرفتن تصاویر تیره‌تر در مقایسه با تصاویر امروزی می‌شد.

50132
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =