ممکن است حدود 30% از آسیب ها به مسایل اقتصادی باز گردد اما براساس تحقیقات کمیسیون اجتماعی 70% این مشکلات به هجمه های فرهنگی باز می گردد.

  دکتر هادی مقدسی، نماینده مردم بروجرد میهمان کافه خبر بود. او در این گفت و گو به موضوعات مختلفی از جمله، لایحه بودجه  سال 90 و تاثیر هدفمند سازی یارانه ها در این سال بر جامعه، تاثیر کوتاه مدت هدفمند سازی یارانه ها بر آسیب های اجتماعی، نگاه دولت در  تنظیم بودجه سال نود بر معضل بیکاری، زنان و کودکان خیابانی، مشکلات پیش روی زنان سرپرست خانوار و خانواده های تحت پوشش موسسات حمایتی، لزوم بیمه شدن هفت میلیون از بیمه نشدگان پنچ دهک پائین جامعه اشاره کرد و پیش بینی کرد که در سال 90 مردم تاثیر مثبت این طرح را خواهند دید.

پیش بینی شما از بحث هدفمند سازی یارانه ها و تاثیر آن بر اقشار مختاف جامعه در سال آتی چیست؟

این پروژه در اواخر سال جاری صورت گرفت است.ممکن است مردم احساس کنند که معایب این طرح بیشتر از محاسن آن باشد. البته منظور من تاثیر آن بر اقتصاد خرد جامعه است. اما در میان مدت و بلند مدت خواهید دید که تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.دولت برای عوارض کوتاه مدت آن راهکارهایی  خوبی اندیشیده است. پرداخت نقدی یارانه ها یکی از راهکارهای مناسب بود تا عوارض و بحران های کوتاه مدت آن کنترول شود ما انتظارمان این است تا تاثیرات مثبت آن را در میان مدت بر زندگی مردم ببینیم..یکی از دلایلی که مجلس  با تاخیرنسبت ارائه لایحه بودجه اقدام کرد این بود که دولت باید در تدوین بودجه سال 90 بحث در آمد حاصل از هدفمندی یارانه ها را در بودجه  به گونه ای لحاظ کند تاثیر ضد تورم و اشتغال زایی و گسترش رفاه اجتماعی آن را در سال 90 ببینیم.از آنجایی که مجلس نیز تصمیم جدی در اجرای این پروژه دارد، مجلس درتصویب و اصلاح بودجه سال 90 تلاش خواهد کرد تا مردم در سال آتی تاثیرات مثبت آن را مشاهده کنند. بودجه سال 90 از نظر اعتبارات عمرانی جهش فوق العاده  50% داشته است.این اتفاق فواید بسیاری در بحث تکمیل پروژه های ناتمام  و اشتغال زایی  وراه اندازی و تسهیل و روان کردن چرخه اقتصاد دارد. این جهش نشان از بازشدن دست دولت در تخصیص اعتبار عمرانی است که ناشی از  در آمدی است که از هدفمند سازی یارانه ها به دست می آید.ما در گذشته حدود 120 تا 130 هزار میلیارد تومان بابت یارانه ها پرداخت می کردیم  که در سال آینده قرار است 40% آن هدفمند شود. با این درصد حدود 50 هزار میلیارد تومان به در آمد های دولت اضافه خواهد شد.از این رو دولت برای رسیدگی به طرح ها و پروژهای عمرانی شرایط بهتری خواهد داشت. 

مردم نباید نگران چیزی باشد. با کنترل مجلس  و حمایت های دولتی با پرداخت هزینه های نقدی یارانه ها  هزینه های آب و برق و...تا حدودی جبران خواهد شد. بقیه آن نیز با توجه به ایجاد اشتغالی که در جامعه جبران می شود. اگر امروز در یک خانواده یک نفر کار می کند  و برای دیگران در آمد زایی می کند. در آینده این روند برعکس خواهد شد و جوانان بسیاری از یک خانواده شغل خواهند شد.بر اساس مطالعات و تحقیقات اثار و فواید این قانون در اینده نزدیک نمودار خواهد شد.مردم هم لذت و شیرینی این قانون را خواهند چشید

شما به لایحه بودجه سال 90 اشاره داشتید. در بحث هدفمند سازی یارانه ها کمیسیون اجتمایی چه تدابیری را برای  برخی از گروه ها و اقشار آسیب پذیر در جامعه مانند اقشاری که تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند، اندیشیده؟ 

پیش از اشاره به جامعه هدف شما که شامل کمیته امداد و سازمان بهزیستی و.. می شود باید بگویم کمیسون اجتماعی در تحلیل بودجه سال 90 کلیه دستگاه ها و سازمان ها حمایتی را به کمیسیون دعوت کرد و پای صحبت مشکلات آنها در طول چند ماه اجرا هدفمندی یارانه ها نشست.کمیسیون جدای از اندیشیدن تمهیداتی برای افزایش سهم این سازمانها از یارانه  تصمیمی تخاذ کرده ایم تا دومیلیون و پانصد هزار جوان جذب کارشوند ما باید راهکار ها و مکانیزم عملیاتی جذب یک ملیون و دویست هزار شغل در سال را به دولت ارائه و بستر مالی و اعتباری آنرا نیز دراختیارش قراردهیم. در همین راستا ما اعتبارات فوق العاده ای در صندق مهر امام رضا برای تسهیلات اشتغال زایی در بودجه 90 داشتیم. به همین دلیل دولت را مکلف کردیم تا قسمت اعظمی از یک میلیون دویست هزار شغل را به این گروه اختصاص دهد. زیرا به زعم ما جوانان از خانواهای تحت نظر کمیته امداد و.. نیز آسیب پذیرتر هستند. در تلاش هستیم تا با تزریق اعتبارات و تسهیلات قشر عظیمی از جوانان را در سال 90 به کار مشغول کنیم. جدای این تمهیداتی ویژه ای برای حقوق و دستمزد کارکنان  و کارگران دولت و اقشار تحت پوشش سازمان های حمایتی  نیز در نظر گرفته ایم.این تمهیدات در خصوص خدمات درمانی ، خود اتکایی ،توانمند سازی ، بالا بردن حقوق و دستمزد ، مستمری ها  و برای  اقشار تحت پوشش سازمان های حمایتی در بودجه سال نود لحاظ شده است. هدف اصلی کمیسیون اجتماعی و مجلس این است که باری بیش از گذشته بر دوش مردم محروم و آسیب پذیر و مستضعف نگذاریم.اگر قرار است عدالت بر قرار شود کسی که مصرف بیشتر دارد باید هزینه کم مصرف بودن اقشار کم مصرف را بپردازد. پس تحت تاثیر این قانون یک عدالت اجتماعی تحقق پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه ما هم خیلی ایدالی به این موضوع نگاه نمی کنیم و راهکارهای عملیاتی آنرا نیز در نظر گرفته ایم

سال پیش شاهد بالا رفتن  آمار آسیب های اجتماعی بودیم. بحث زنان خیابانی  ، بالا رفتن آمار طلاق ، کودکان خیابانی ،حتی کمیسون اجتماعی در این خصوص جلسه ای با مسئولان نیروی انتظامی.، بهزیستی و کمیته امداد برگزار کرده بود. برخی از اعضای این کمیسیون نیز در اظهار نظراتشان عنوان داشته بودند که باید نسبت به این موضوع به مردم آگاهی های و هشدار داده شود. به نظر شما بحث هدفمند کردن یارانه ها در کوتاه مدت تا چه حد می تواند بر این موضوع تاثیر بگذارد؟ زیرا برخی بر این عقیده هستند که هدفمندی یارانه ها در کوتاه مدت  باعث بالا رفتن این آسیب ها خواهیم بود. به نظر شما چه تدابیری باید برای جلوگیری از این اتفاق اندیشیده شود؟  

نظر من با آنچه شما می گویید متفاوت است. جدای از بحث هدفمندی یارانه ها ما سازمان های حمایتی را تشکیل داده ایم تا هیچ کسی بی سرپناه نباشد.در بحث کودکان و زنان خیابانی ما سازمان بهزیستی را مکلف کرده ایم تا زنان سرپرست خانواررا ساماندهی کنند.این سامان دهی شامل دفترچه بیمه خدمات درمانی، بیمه بازنشستگی و ... . می شود. پس باید نگاهی متفاوت نسبت به این موضوع داشت. بهتر است کمی هم به وضعیت استراتژیک کشور و انقلابمان نیز در عرصه های بین المللی نگاهی بیندازیم.تردید نکنید که امروز بیش از صد کانال با فرهنگ قرآنی و اسلامی ما مبارزه می کنند.پایه های خانواده در کشور مان بسیار مقاوم است.در مواقعی که پایه های اعتقادی در خانواده ها ضعیف شده شاهد تزلزل هایی در آنها هستیم.در این میان رسانه ها و ماهواره ها نقش اساسی دارند. پس ممکن از حدود 30% از این آسیب ها به مسایل اقتصادی باز گردد اما براساس تحقیقات کمیسیون اجتماعی 70% این مشکلات به هجمه های فرهنگی باز می گردد.چرا که آنها تضعیف پایه ها خانواده را اساس کارشان قرار داده اند.این ها واقعیت هایی است که در اطراف ما وجود دارد وما باید متناسب با آنها فعالیت هایمان را انجام دهیم.  متاسفانه در این ماجرا یک انسجام رویه  و وحدت عملیاتی بین دستگاه های فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی وجود ندارد. با توانمند سازی اقشار آسیب پذیر ، زنان بی سرپرست و کودکان خیابانی می تواند این مشکلات را کنترول کرد.اما دستگاه های فرهنگی نتوانسته اند تمهیداتی در برابر القاع تنوع طلبی که رسانه های غربی ایجاد کرده اند بیندیشند.نیروی انتظامی نیز با این موارد مانند یک نیروی قهری برخورد می کند. اما مانباید این موضوع را تنها یک جرم ببینیم.اگر قرار است مجرمی را معرفی کنیم دستگاهای فرهنگی ما هستند که نتوانستند متناسب با هجوم بی رحمانه دشمن به ارزش های فرهنگی ، انقلابی، اعتقادی ما مقابله کنند. البته ما نسبت به  ازآن 30% نیز  غافل نیستیم. زیرا در بودجه نود تمهیداتی در باره ایجاد شغل های جدید اندیشیده ایم با ایجاد شغل درصد زیادی از این ناهنجاری ها کاسته خواهد شد.

قبول دارید با اجرای این قانون و احتمال بالا رفتن هزینه های زندگی و عدم جبران آن با یارانه نقدی که داده می شود، کاهش سطح رفاه در زندگی این افراد خیلی محسوس خواهد بود؟

بازهم تاکید می کنم بر اینکه مسئله معیشتی تنها 30 % است . زیرا این ناهنجاری ها را در دهک های بالای جامعه به مراتب بیشتر دیده می شود.البته ما به عنوان متولی عدالت اجتماعی باید بر این 30% متمرکز شویم. ما هم می پذیریم که این میزان حقوق ماهاینه کفاف یک خانواده را نمی هد. از سوی دیگر سوء مدیریت ها را نیز نباید نادیده گرفت.  باید پذیرفت ما نتوانسته ایم درآمد لازم را برای گسترش عدالت و اجرای تعهداتی که مجلس  برای ما در نظر گرفته است کسب کنیم.پس ضمن پذیرش این واقعیت ها سعی می کنیم  نیازهای دهک های پائین جامعه را در نظر بگیریم .این ها مباحثی است که باید در کنار مباحث فرهنگی انجام دهیم.از سوی دیگر متولیان فرهنگی ما نتوانستند ارزش های فرهنگی ما را به نسلهای بعدی جامعه انتقال دهند. بحث حجاب و تحکیم مبانی خانواده ، ارزش های مختلف اجتماعی و فردی ، کرامت انسانی و... . دستگاه های فرهنگی به همان میزان که منفعلانه در پی سرگرم کردن هستند در پی بستر سازی ذهنی در نسل های آینده نیستند.این یکی از ایرادات فعالان فرهنگی ما  در این عرصه است. اگر زیرساخت های فرهنگی جدی نگیریم، مشکلات اقتصادی و اجتماعیمان در میان مدت نیز به سرانجام نمی رسد. امروز با چهل هزار تومان ممکن  است یک خانم مجبور به اداره زندکیش شود اما اگر در کنار این چهل هزار تومان فرهنگ قناعت ، کرامت انسانی و انسان زندگی کردن را  و فرهنگ توانمند کردن را به او ندهیم نمی توانیم از او توقع داشته باشیم.باید در این امر متولیان فرهنگی ،اقتصادی ،فرهنگی و نیز متولیان سیاسی نیز به شکل متمرکز وارد کار شوند. امروز به عنوان کودکان ایرانی بسیاری از کودکان غیر ایرانی در سر چهار راه ها برای تکدی گری می پردازند تا چهره جمهوری اسلامی را لوث کنند.

بهر حال بخشی از این پناهندگان افغانی هستند. زیرا ما یک میلیون وچهارصد هزار نفر پناهنده رسمی و ثبت شده افغانی و عراقی  در کشور داریم و یک میلیون و پانصد هزار نفر نیز به صورت پناهنده غیر ثبت شده در کشورمان زندگی می کنند؟

این موضوع هم به همان بخش سیاسی ماجرا باز می گردد. زیرا وزارت کشور کوتاهی می کند.

بحث سیاسی مطرح نیست، زیرا ما  ناگزیریم تا به این افراد پناه بدهیم. این وضعیت به کجا خواهد انجامید؟

امروز وضعیت کشور های همسایه برای زندگی آنها مساعد است و ما دیگر به شکل سابق پناهنده ای را نمی پذیریم. پس ساماندهی آنهایی که در داخل کشور چندان کار سخت و پیچیده ای نیست. بخصوص با بحث هدفمند کردن یارانه ها آنها ترجیح خواهند داد تا به کشورهایشان باز گردند زیرا دیگر زندگی در این کشور برایشان صرف نخواهد کرد. شبکه های خارجی برخی از اینها را اجیر می کنند تا در سر چهار راه ها بایستند و از آنها فیلم تهیه می کنند تا چهره کشور و نظام ما را خدشه دار کنند.بحث بحث ساده ای است اما مطالبات جدی پشت این قرار دارد.

اما هنگامی که در خیابان ها حرکت می کنیم ما نیز این تصاویر را می بینیم. آیا شما خودتان در سر چهارراه ها کودکانی را که تکدی می کنند نمی بینید؟

من منکر وجود برخی افراد که سر جهار راه ها تکدی گری می کنند نیستم. اما دستگاه های سیاسی و وزارت کشور و شهرداری ها و بهزیستی و یا....در این خصوص غفلت کرده است. آنها نمی داند که یک اراده فرامرزی و دشمنی با نظام پشت آن قرار دارد.

یعنی شما فکر می کنید با انجام فعالیت های فرهنگی که در جامعه مغفول مانده می توان یک زن سرپرست خانواری که ماهی 40 هزار تومان در آمد دارد را مجاب کرد با این مبلغ هزینه های زندگیش را فراهم کند؟

نمی خواهم  نگاه ایده الی به این موضوع داشته باشم و چشمم را بر واقعیت ببندم .اما معتقدم که اگر کرامت  واقعی و انسانی این زن را به او بازگو کنیم . اگر اسوه ها و الگوهای صبر را بلحال افتصادی و نه سیاسی و اعتقادی به او یاد آوری کنیم. به آنها نمونه های مشابهی از زنانی که با حفظ هویت و شخصیت و کرامت انسانی و صبر و قناعت زندگی های موفقی دارند را معرفی کنیم . تاثیر مثبتی خواهیم گرفت. البته در کناراین موضوع سعی خواهیم کرد تا نگرانی ها و دغدغه هایشان را در خصوص سلامت  ، آینده فرزندان را برطرف کنیم. و تلاش می کنیم تا برای روی پایشان بایستادند . مجلس در سال 90  بحث توانمند سازی ها را اضافه بر مستمری ها نیز تصویب کرده است.یعنی از یک زنان سر پرست خانوار می خواهد وسایلی برای ایجاد شغل بخواهد اعتبارتی نیاز به او داده خواهد شد و سازمان بهزیستی مکلف است تا این اعتبار را به او بدهد.

شما در سخنانتان اشاره داشتید به این موضوع که قرار است تا سالی یک میلیون و دویست هزار شغل ایجاد شود شما کسانی که بیکار هستند، شغل های کاذب دارند و یا اینکه در هر سال چند درصد به این بیکاران اضافه می شود، را محاسبه می کنید؟ با احتساب این میزان بیکار آیا بازهم معتقدید با این رویکرد دولت  مشکل بیکاری را حل می کند؟

بیکاری در تعاریف مختلف اصطلاحات متفاوتی دارد. برخی برای ارائه آمار کسی را که یکساعت  در روز کار می کند را شاغل محسوب می کنند. ما کسی را شاغل می دانیم که برای اداره زندگی اش حداقل هشت ساعت در روز کار می کند. اگر بخواهیم واقعیت را در نظر بگیریم  طبق آمار های دولت حدود 10 تا 12 درصد است.البته این در خوشبینانه ترین حالت آن است.البته آمار ممکن بیشتر از اینها باشد .  بر اساس رشد جمعیت حدود یک ملیون نفر به این جمعیت  جویای کاراضافه خواهد شد. ما قصد داریم تا با ایجاد سالانه یک ملیون دویست هزار شغل تا پایان برنامه پنجم با ایجاد شش میلیون شغل، درصد بیکاری را به یک درصد طبیعی و نرمال برسانیم.

در این میان تکلیف بیکارانی که سال ها پیش به جمع جویند کار افزوده می شدند چه می شود؟  از سوی دیگر برخی بیکاری ها ازجمله شغل های کاذب، در آمار شما  وجود ندارد؟

در همه اقتصادها چهار یا پنج درصد بیکاری را دارند. ما این آمار را در باره بیکاری های عیان اعلام می کنیم. کارهای کاذب به یک حالت از رشد اقتصادی باز می گردد. رشد را با مکانیزم های آن در جامعه تعریف می کنیم که شامل تشکیل و تزریق اعتبارات به تعاونی ها می شود. باید آنچنان رشد اقتصادی را تنظیم کنیم که مشاغل کاذب را از بین ببریم. مشاغل واقعی مشاغلی هستند که ایجاد ارزش افزوده خواهند کرد.این چهار و پنچ درصد شامل مشاغل کاذب خواهند بود.برای مقابله با بیکاری مجلس 30 %مبلغ یارانه ها را به  توسعه  و رونق درتولید و ایجاد اشتغال اختصاص داده است. این 30% درصد در حدودچهل هزار میلیارد تومان خواهد شد. به این ترتیب اگر کارخانه ای بخاطر هزینه های انرژی عنوان داشت که متضرر شده دولت با پرداخت این پول جلوی ضرر های احتمالی و اخراج کارگرانش را می گیرد. حتی اگر کارخانه ای بتواند اشتغال ایجاد کندبدون بهره وام دریافت خواهد کرد. در کنار این مبالغ می توان وام های خود اشتغالی را نیز اضافه کرد که در مجموع رقمی قابل توجهی خواهد شد. از سوی دیگر 20% دیگر این مبلغ به تکمیل زیر ساخت ها باز می گردد که می تواند ارزش افزوده ایجاد کند. حدود 50% درصد اعتبارات عمرانی سال 90 از سال قبل افزایش داشته است و از حدود 35 هزار میلیارد تومان به حدود 50 هزار میلیارد تومان رسیده است

سال آینده تاثیرات کوتاه مدت هدفمند سازی یارانه ها بر چه بخش هایی مثل نظام سلامت جامعه تاثیر منفی خواهد گذاشت؟  

اگر بخواهید آمار دقیقی از تاثیر هدفمندی یارانه برسیم. باید به مصوبه مجلس در خصوص هدفمند کردن یارانه ها شاره ای بشود.مجلس تصویب کرده 50% مبلغ 130 هزار میلیارد تومان یارانه باید به جبران نقدی و گسترش و تامین تامین اجتماعی و سلامت اختصاص پیدا کند.امروز افراد زیادی هستند که فاقد بیمه های درمانی هستند و به خاطر هزینه های بالا نمی تواند به پزشک مراجعه کنند.

یعنی افرادی که پوشش بیمه ای ندارند، در سال آتی بیشتر دچار مشکل خواهند شد؟

امروز حدود هفت میلیون نفر در کشور فاقد پوشش بیمه ای در کشور هستند. یعنی  پس از32 سال هفت میلیون نفردر اجرای اصل 29 قانون اساسی  عقب هستیم. این به هیچ وجه شایسته  کشورما نیست. قانون اساسی که به قیمت خون چند صد هزار شهید و به قیمت زحمات و تلاشهای حضرت امام(ره) به تصویب رسید در این چند سال از اساسی ترین اصل آن غافل بوده ایم. این هفت میلیون نفر باید تحت پوشش  بیمه قرار بگیرند.وقتی که تحت پوشش قرار گرفتند دیگر نباید نگران سلامت آنها بود. زیرا دولت به خاطر دفترچه هایی که برای آنها صادر می کند از صفر تا صد هزینه های درمانی او را تقبل می کند.یکی از تاثیرات مثبت هدفمندی بحث کاهش هزینه های درمانی است.مجلس 50% را به این موضوع اختصاص داده است. دولت در سال 90 مکلف است که اصل 29 را بطور کامل اجرا کند.  دولت در سال 90 مکلف است دو میلیون و پانصد هزار کارگر ساختمانی را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد . به طور کلی کلیه پنچ دهک پائین جامعه مانند باربران بازار ، زنان سرپرست خانوار ، خادمان مساجد، کارگزاران مخابرات در سال 90 از بیمه های تامین اجتماعی برخوردار خواهند شد.

گویا زنان خانه دار شامل این موضوع نشدند؟

نه اساساً بحث زنان خاندار موضوعی جداگانه دارد . این بحث تامین اعتبار هم نشده است .بحث زنان خانه دار به گسترش رفاه بیشتر باز می گردد. زیرا زنان خانه دار تحت تکفل همسرانشان قرار دارند و می توانند از مستمری شوهرانشان استفاده کنند. فعالیتی هم انجام شود در خصوص اعطای کرامت بیشتر به آنها خواهد بود.

  42

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    1 1
    اي بابا. ما چرا همه مشكلاتمون رو به خارج از مرزها نسبت ميديم. اصلا چرا همش توهم دارم. اين بچه‌هاي كوچك كه سر چهارراهها تكدي گري مي كنندايادي دشمن هستند؟