مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ارزیابی خود را از درآمدهای مالیاتی بودجه 1390 اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشها، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با بیان این مطلب که درآمدهای مالیاتی پیشنهاد شده در لایحه بودجه سال 1390 نسبت به ارقام مصوب سال جاری 8/11 درصد رشد داشته است، افزود: به نظر می رسد این رشد در موارد مهمی از اجزای مالیاتی دچار بیش برآوردی بوده و تحقق درآمدهای مالیاتی را با چالش روبرو کند.

مرکز پژوهشها اضافه کرد: با توجه به اهمیت پیش بینی و برآورد دقیق درآمدهای مالیاتی در قوانین بودجه، بیش برآوردی درآمدهای مالیاتی می تواند برنامه مالی یک ساله (بودجه) را دچار کسری کند. کسری بودجه نیز آثار نامطلوب اقتصادی بیشماری را در کوتاه مدت و بلندمدت تحمیل اقتصاد خواهد کرد. علاوه بر این عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده در بودجه می تواند تحقق برخی از اهداف مورد نظر در برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت را مخدوش کند.

مرکز پژوهشها همچنین با تاکید بر اینکه پیش بینی درآمدهای مالیاتی در سال 1390 به طور معناداری دچار بیش برآوردی است متذکر شد: این بیش برآوردی حداقل دو اثر مهم دارد. اول اینکه سازمان امور مالیاتی برای تحقق درآمدهای مالیاتی فشار خود را بر مودیان مالیاتی افزایش می دهد که این هم اداره امور سازمان را دچار مشکل می کند و هم کسب و کار مودیان شناسایی شده را مختل و پرهزینه می کند.

دوم اینکه متناسب با این اقلام درآمدی، دولت برای خود تعهدات مالی ایجاد می کند که در پی عدم تحقق درآمدهای مالیاتی، دولت نیز از عهده تعهدات مالی خود بر نمی آید و در مقابل فعالان مختلف اقتصادی و سازمان های دولتی و خصوصی بدهکار می شود. این بی انضباطی مالی نه تنها محیط کسب و کار را پرهزینه می کند، بلکه دولت را وادار می کند در سال های بعد از محل درآمدهای حاصل از واگذاری، یا از سایر روش های مشابه، بدهی های خود را بپردازد که این کار در یک افق بلندمدت به معنای نهادینه کردن بی انضباطی مالی و بی‌ثباتی محیط کسب و کار است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =