۰ نفر
۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۳

در سال 89، یکهزار میلیارد تومان مطالبات معوق بازنشستگان پرداخت شد و در صورت تصویب، 2 هزار میلیارد تومان سهام نیز به بازنشستگان داده می شود

امیدسلیمی بنی: ایراندخت عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری می گوید سال 89 سال خوشی برای بازنشستگان بود، زیرا دولت قبول کرد یکهزار میلیارد تومان معوقاتی که از 10 سال پیش بر عهده اش بود به بازنشستگان بپردازد و با رایزنیهای انجام شده قرار است 2 هزار میلیارد تومان دیگر به صورت سهام به بازنشستگانی که مشمول دریافت می شوند، پرداخت شود. ولی پرداخت این سهام هنوز در هاله ای از ابهام است، زیرا به گفته این مسئول، تاکنون، چند و چون این پرداخت و همچنین نحوه تبدیل آن به وجه نقد، مشخص نشده است.

گفتگوی اختصاصی خبرآنلاین با مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، صبح امروز در شورای عالی ایرانیان انجام گرفت که عطاریان برای حضور در آئین گشایش ستاد استقبال از میهمانان نورزی خارج از کشور به آنجا رفته بود.

ایرانداخت عطاریان که ماه های گذشته رایزنیهایی درباره حضور او در کابینه به جای صادق محصولی، وزیر فعلی رفاه و تامین اجتماعی در رسانه ها مطرح بود، ترجیح در مقابل این پرسش که آیا این مسئله را تایید می کند، فقط سکوت کند.

خانم عطاریان، در حال حاضر بازنشستگان اخباری درباره دریافت 2 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق خود می شنوند، ولی عملا چیزی دریافت نکرده اند. چرا؟

ببینید، 2 هزار میلیارد تومان مربوط به مطالبات بازنشستگان از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از 8/7/86 تا مهر 87 است یعنی حدود یک سال که در اصل تمام تمهیدات لازم اندیشیده شده و ما منتظر هستیم تا با خصوصی سازی که شکل می گیرد نوع سهام را مشخص کنیم و به بازنشستگان عزیز اعلام شود مطالبات خود را در قالب سهام کدام شرکتها دریافت می کنند.

در حال حاضر پس هنوز پرداختی به هیچ کس صورت نگرفته است؟

نوع سهام باید مشخص شود. در اصل سیستمهای ما آماده واگذاری هست. یعنی مبلغ ریالی در سیستم وجود دارد که به همان میزان، سهام در اختیار بازنشستگان قرار داده شود. ولی نوع سهام باید مشخص شود.

آیا بازنشستگان می توانند در صورتی که این سهام را دریافت کنند، آن را به وجه نقد تبدیل کنند؟

ببینید، ما طبق ماده 126 قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوبه 7/3/87 ما باید حتما سهام در اختیار بازنشستگان قرار دهیم، ولی در رابطه با بعد، یعنی وقتی که بازنشستگان ما قصد داشته باشند احیانا این سهام را به پول نقد تبدیل کنند، باید تمهیدات دیگری اندیشیده و اعمال شود.

یعنی در حال حاضر امکان پرداخت وجه نقد به ازای قیمت این سهام به بازنشستگان وجود ندارد؟

من می گویم در وهله اول باید تکلیف سهام دادن و نوع سهام مشخص شود تا برای مرحله دوم که تبدیل این سهام به پول نقد است، تصمیم گیری انجام گیرد.این امکان برای ما وجود دارد که مطابق مصوبه هیات وزیران، سهام در اختیار بازنشستگان قرار دهیم، ولی در خصوص در اختیار گذاشتن پول نقد به جای سهم، باید در مرحله بعد فکر شود که چرا و به چه صورتی این پرداختها انجام شود.

برخی از اقدامات اکرام سالمندان و بازنشستگان که در سالهای گذشته بخشنامه شده بود، دیده می شود که به درستی انجام نشده است، برای اجرای دقیق و کامل این بخشنامه ها چه فعالیتهای صورت گرفته؟

ببینید واقعا سال 1389 سال خوش بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری بوده است، شما می بینید هزار میلیارد تومانی که در سال 89 تحقق پیدا کرد، مربوط به ده سال پیش بود، انشاالله اگر این 2 هزار میلیارد تومان که قرار است در قالب واگذاری سهام تحقق پیدا کند، ما در سال جاری توانسته ایم 3 هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان عزیزمان بگیریم. 3 هزار میلیارد تومان کمک دولت و با تلاشی که وزیر محترم رفاه و تامین اجتماعی داشته اند محقق شده و در طول عمر صندوق بازنشستگی کشوری، بی نظیر بوده است. فکر می کنم با این حساب، اقدامات بسیار موثر و خوب بوده است. فکر می کنم در زمینه رفاهی نیز ما در سال 89، 12 باب خانه مهر را افتتاح کرده ایم. امیدوار هستم در بخش رفاهی، حداقل 10 درصد در سال آینده افزایش اعتبارات برای عزیزان بازنشسته را داشته باشیم. این اعتبارات صرف خانه های مهر، وام ضروری و سایر ردیفهای مربوط می شود.

دیروز اعلام شد افزایش حقوق کارگران 9 درصد است. برای بازنشستگان این افزایش در سال آینده چقدر خواهد بود؟

ببینید، حداقل و حداکثر بازنشستگان کشوری طبق ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری توسط هیات وزیران اعلام می شود. ما چون مجری مصوبات این هیات هستیم، منتظریم هیات محترم وزیران این رقم را اعلام کند تا انجام بدهیم.

این خبر خوش چه زمانی به بازنشستگان می رسد و چه زمانی حقوقهای جدید با افزایش سال نو به دست آنها می رسد؟

ما بلافاصله بعد از اعلام هیات محترم وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان، آمادگی برای پرداخت را داریم.

اعتبار برای افزایش پرداختها و حقوقها در اختیار صندوق هست؟

ما  مشکلی برای پرداخت حقوق نداریم.

محل تامین این اعتبارات چی بوده؟

ابتدا میزان حداقل و حداکثر حقوق به ما ابلاغ شود تا بعد به بحث مربوط به اعتبارات برسیم. به هر حال بعد از تصویب هیات وزیران نیز انشاالله تمهیدات لازم برای تامین اعتبارات انجام خواهد شد.

پیش بینی و پیشنهاد شما از این افزایش در سال آینده چند درصد است؟

به هر حال ما مجری مصوبات هیات وزیران و قانون هستیم و علاقمندیم همه کارها سیر قانونی خود را دنبال کند. اگر قانون اجرا شود، فکر می کنم بازنشستگان راضی باشند.

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی US ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    0 0
    آیا درست است که میگویند به جای پرداخت ده سال حق بیمه باید بیست سال بیمه برای بازنشستگی پرداخت شود؟ چگونه دولت بدون تصویب مجلس میتواند این قانون را وضع و اجرا کند؟اگر این خبر درست باشد یعنی دولت در روز روشن و رک و راست به مردم حقه زده است!این موضوع برای مردم کم درآمد و بالای 55 سال بسیار مهم است .