۰ نفر
۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸

تعداد کشته های زلزله 8.9 ریشتری و سونامی با امواج 10 متری در سواحل ژاپن به 29 نفر رسید.

به گزارش اسوشیتدپرس زلزله 8.9 ریشتری که پیشتر 8.8 اعلام شده بود در طول 140 سال گذشته در ژاپن بی سابقه توصیف شده که همراه با سونامی بعد از آن تاکنون جان 29 نفر را گرفته است.

بر این اساس و به نقل از تلویزیون ان اچ ک ژاپن، امواج ده متری آب دریا وارد سواحل شده و باعث شد تا مردم داخل اتومبیل هایشان غرق شوند. همچنین بدنبال زلزله اتش سوزی در چندین ساختمان رخ داد. این زلزله به گفته کارشناسان در طول 140 سال اخیر بی سابقه بوده است که به تایید مقامات پلیس و آتش نشانی در مجموع جان 29 نفر را گرفته و ممکن است این آمار افزایش یابد.

مرگ 5 نفر در سواحل فوکوشیما تایید شده و در حالی است که برق ساکنین 4 میلیون نفری این منطقه همچنان قطع است و مردم در حالت ترس و اضطراب به سر می برند. چندین پس لرزه به وقوع پیوسته که یکی از آنها نیم ساعت بعد از زلزله 8.9 ریشتری به میزان 7.4 ریشتر به ثبت رسیده که این عامل باعث ترس مردم حتی در توکیو پایتخت که بیش از 400 کیلومتر با کانون زلزله فاصله دارد، شده است.

نخست وزیر ژاپن با حضور در تلویزیون اعلام کرد خسارات عمده به مناطق شمال شرق کشور وارد آمده اما به تاسیسات هسته ای این منطقه هیچ خسارتی وارد نشده و گزارشی هم مبنی بر نشت هسته ای دریافت نشده است. وی گفت به طور خودکار تاسیسات خاموش شده اند و نیروهای امداد بیشتری به منطقه گسیل شده اند تا اوضاع را زودتر سر و سامان دهند. وی همچنین گفت دولت خود را موظف می داند تا نهایت تلاش خود را برای حفظ جان مردم انجام دهد تا خسارات احتمالی را به حداقل برساند.

تلویزیون دولتی وقوع چند مورد آتش سوزی را مخصوصا در حومه توکیو -اودیبه- نشان داد. سندایی در شمال شرق ژاپن از مناطقی است که خسارات عمده و آتش سوزی های بزرگ در آنجا گزارش شده است. مسافران مترو توکیو با وقوع زلزله جیغ و فریاد کرده و سعی کردند با نگه داشتن دست یکدیگر به خود آرامش دهند اما به گفته شاهدان کسی قادر به نشان ندادن ترس خود نبود.

آساگی ماچیدا طراح وب سایت و 27 ساله در این باره گفت داخل کافی شاپ بود که زمین لرزید. وی گفت خاطره زلزله نیوزیلند هنوز از ذهن ها بیرون نرفته که این اتفاق رخ داد و باعث ترس و وحشت همگان شد.

مرکز زلزله شناسی امریکا ابتدا زلزله ای به شدت 7.9 ریشتر را در عمق 15 مایلی و 81 مایلی شرق منطقه سندایی و جزیره هونشو به ثبت رساند که بعدا آمار خود را به روز رسانی کرده و اعلام کرد شدت آن 8.8 ریشتر بوده است. مقامات ژاپنی بعدا شدت زلزله را 8.9 ریشتر اعلام کرده و آمار را به روز رسانی کردند.

بازار بورس ژاپن بعد از این حادثه دچار افت شدید شده است. 20 درصد از بزرگترین زلزله ها در ژاپن به وقوع پیوسته است.

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =