نصب سلول‌های خورشیدی نیازمند فضای کافی است. با قرار دادن سلول‌های شناور قابل تنفس روی حوضچه‌های صنعتی نه تنها در کارکرد حوضچه‌ها اختلالی ایجاد نمی‌شود، که از سطح آب به بهترین نحو استفاده می‌شود.

بهنوش خرم‌روز:‌ یکی از مشکلاتی که بر سر راه تامین انرژی‌های پاک وجود دارد، کمبود فضای کافی روی زمین است. برای نصب سلول‌های خورشیدی به طور مثال،‌ نیاز به فضا داریم؛ به طوری که جای زیادی نگیرند و به مانعی برای رفت و آمد هم تبدیل نشوند. محققین برای این منظور پیشنهاد تازه‌ای دارند که تا سال 2012/ 1391 می‌تواند به واقعیت بپیوندد:‌ سلول‌های خورشیدی شناور.

به گزارش دیسکاوری،‌ با طرای جدید، سلول‌های خورشیدی شناور را می‌توان روی حوضچه‌های صنعتی قرار داد و مزارع سلول‌های خورشیدی به وجود آورد که نه فضاهای قابل استفاده را از بین ببرد و نه به مانع تبدیل شود.

برخلاف دریاهای آزاد،‌ دریاچه‌های طبیعی و یا سواحل توریستی، حوضچه‌های صنعتی برای اهداف زندگی شهری امروزی به کار می‌روند،‌ مثل  آبیاری محصولات کشاورزی و یا خنک کردن تاسیسات انرژی هسته‌ای. بدین ترتیب،‌ قرار دادن سلول‌های خورشیدی روی آن‌ها، ضرری برای فضای اطراف ندارد و در کاربرد آن‌ها هم اختلالی به وجود نمی‌آورد،‌ بلکه فضا را به یک فضای چندمنظوره برای برآورده کردن چند هدف تبدیل می‌کند.

به علاوه، سلول‌های خورشیدی شناور می‌توانند از آبی که زیر آن‌ها وجود دارد برای خنک شدن استفاده کنند و بدین ترتیب می‌توان سلول‌های خورشیدی سیلیکونی کارآمدتری داشت، چون این سلول‌ها اگر در جای دیگری نصب شوند، به طور معمول خیلی داغ می‌شوند و دچار مشکل می‌شوند.

ویژگی مهم دیگری که برای سلول‌های خورشیدی شناور در نظر گرفته شده، تکه تکه بودن آن است. به این ترتیب،‌ در هر فضایی بسته به مساحت آن فضا و انرژی مورد نیاز، می‌توان اندازه سلول‌ها را تغییر داد. هر واحد از این سلول‌های خورشیدی 200 کیلووات انرژی تولید می‌کند و برای بالا بردن میزان انرژی،‌ فقط کافی است از واحدهای بیشتری استفاده شود.

همچنین این سلول‌های به نحوی طراحی شده‌اند که کم‌ترین تاثیر را روی محیط بگذراند. آن‌‌ها به اصطلاح قابل تنفس طراحی شده‌اند و به اکسیژن اجازه می‌دهند که از آنها عبور کرده و  به آب برسد. در نتیجه جانوران می‌توانند به زندگی خود در این حوضچه‌ها ادامه دهند. قرار است نمونه‌ای از این سلول‌های خورشیدی شناور روی حوضچه تاسیسات هیدروالکتریک جنوب شرق فرانسه نصب شود تا کارکرد آن در طول فصل‌های مختلف و شرایط آب‌وهوایی گوناگون طی 9 ماه ارزیابی شود. سازندگان این سلول‌های خورشیدی امیدوارند تا تابستان 2012/ 1391 به بازار برسد.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =