مهندس سید محمد علی شهرستانی، معمار توسعه بناهای حرم مطهر امام حسین و امیر المؤمنین(ع) در تهران درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین پیکر آن مرحوم امروز صبح ( سه شنبه 10 اسفند) از بیمارستان خاتم النبیا به نجف منتقل شد.

سیدمحمدعلی شهرستانی سال 1932 میلادی در کربلا به دنیا آمد و ضمن تحصیل علوم اسلامی در حوزه‌ها، تا سطح دروس خارج به دریافت درجه دکترای مهندسی از دانشگاه‌ انگلستان نایل آمد. بعدها به موازات خدمات علمی ـ فرهنگی در اجرای برنامه‌های مهندسی ـ فنی در کشورهای مختلف از جمله ایران، عراق، مالزی و عربستان به فعالیت پرداخت .

وی در توسعه حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام در مشهد و برداشتن دیواری ضخیم از داخل حرم بدون آنکه آسیبی به گنبد برسد نقش موثری داشت و تلاش او مورد تعجب و تحسین کارشناسان بین‌المللی قرار گرفت. همچنین او جاده‌‌های مواصلاتی و چادرهای حجاج را در منی و عرفات سامان داد و بزرگترین مخزن آهنی را در منی بنیان نهاد و کارخانه سیمان را در آبیک ایران راه‌اندازی کرد .

مهندس شهرستانی در خصوص توسعه حرم امامان در کاظمین، با برداشتن ستون‌هایی که گنبد را نگهداری می‌کردند، به اجرای طرح ایجاد صحن جدید امامان در کاظمین پرداخت.

همچنین ایجاد یک صحن جدید زیرزمینی در کربلا و مسقف‌نمودن صحن فعلی امام حسین علیه‌السلام از جمله اقدامات او بود. به رغم کهولت سن در سن هشتاد سالگی با جدیت تمام در اجرای طرح بازسازی بارگاه امامان در سامرا ـ پس از تخریب کامل آن به دست وهابی‌ها ـ ‌کوشید.

در سطح بین‌المللی نیز ساخت پل‌های فلزی متحرک (SPAN ) را در بعضی از کشورها اجرایی نمود و به‌خاطر همین فعالیت‌های مهندسی علمی در سطح جهانی، مورد تقدیر یونسکو قرار گرفت.

دکتر شهرستانی ضمن تأسیس «دانشگاه بین‌المللی علوم اسلامی در لندن»، فصلنامه علمی و وزین «الجامعه الاسلامیه» را ـ به زبان عربی و انگلیسی ـ در لندن منتشر می نمود و آثار علمی ـ مذهبی خود را توسط این دانشگاه منتشر می ساخت که از جمله آنها: النهضه الحسینیه و صلتها بقاعده اللطف، ازمه الحضاره المعاصره اطروحه الخلاص و الاستراتیجیه الاسلامیه للتطویرالتکنولوجی و: التصور الاسلامی للتنویر، بین‌النظریه و التطبیق (این بحث را نخست در کنفرانس فلاسفه آفریقا ـ آسیا در دانشگاه قاهره در سال 1994 م، ارائه نموده بود).

تأسیس «مؤسسه جهانی خدمات اسلامی» ـ WOFIS ـ که یک بنیاد خیریه و غیرانتفاعی عام و مستقل است، یکی دیگر از اقدامات خداپسندانه دکتر شهرستانی است.این مؤسسه، علاوه بر کارهای خدماتی و خیریه، کتاب‌ها و رساله‌های مربوط به تعلیمات اسلام از دیدگاه اهل بیت علیهم‌السلام را به بیش از 12 زبان ترجمه و در میلیون‌ها نسخه چاپ می کرد و به‌طور رایگان توزیع می نمود. مرکز این مؤسسه در لندن بود ولی بیشتر کارهای ترجمه و فرهنگی را هم اساتید محترم و برادران «نوری» در تهران انجام می‌دادند که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 /62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    1 0
    خدا ایشان را رحمت کند
  • بدون نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    فکر کنم کلی از اموال این ها مصادره شده بود قبلا.
  • کاظم کهربایی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    خداوندا این بنده گان شایسته ات را مورد رحمت خود در آخرت قرار بده همانطرر که دنیایشان را به رحمت واسعه خود متصل نمودی- جهت شادی روح آن مرحوم و اخوی ایشان صلوات
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    بالاخره ايشان دكتر بودند يا مهندس ؟ در هر صورت روحشان قرين الطاف واسعه الهي باد