دانشمندان می گویند آب مایع را شاید بتوان در سطح سیارات بدون خورشید یافت. در این صورت شاید بتوان از این سیارات به عنوان سنگ بنایی برای گسترش حیات در کهکشان استفاده کرد.

محمود حاج‌زمان: آب مایع را شاید بتوان در سطح سیاراتی یافت که بدون اینکه خورشیدی داشته باشند تا به آنها گرما ببخشد، یکه و تنها در فضای بیکران گردش می‌کنند. اگر این سیارات بتوانند از حیات پشتیبانی کنند، ممکن است بتوان از آنها به عنوان سنگ بنایی برای گسترش حیات در کهکشان استفاده کرد.

به گزارش نیوساینتیست، نزاع بر سر نیروی گرانش با سایر سیارات یا دنباله‌دارهای عبوری، ممکن است سیارات را از منظومه خورشید‌ی‌شان به بیرون پرتاب کند. اما حتی در سرمای فضا، این دنیاهای نافرمان به لطف واپاشی رادیواکتیو عناصر هسته خود، می‌توانند گرم باقی بمانند.

دوریان ابوت و اریک سویتزر از دانشگاه شیکاگو، حساب کرده‌اند که سیارات سنگی با جرمی مشابه زمین می‌توانند به اندازه کافی گرم بمانند تا در زیر ورقه‌های ضخیم و عایق یخ، آب را برای مدت یک میلیارد سال به صورت مایع نگاه دارند. سیاره‌ای با نسبت آب به خشکی مشابه زمین در صورتی که 3.5 برابر زمین جرم داشته باشد، می‌تواند یک اقیانوس زیرسطحی را به صورت مایع نگاه دارد. اما سیاره‌ای که غلظت آب آن 10 برابر زمین است، قادر است این کار را تنها با یک سوم جرم زمین انجام دهد.

لیزا کالتنگر از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان می‌گوید: «این یک ایده واقعا جالب است. اما ابتدا باید بر روی چنین سیاره‌ای فرود آمد و به درون آن نقب زد، تا معلوم شود که آیا حیات در این شرایط امکان‌پذیر است یا خیر.»

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =