۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۷

تا به حال محصولات زیادی از گیاه آگاوه به‌دست آمده، اما با توجه به رشد سریع و عدم تاثیرپذیری از تغییرات آب‌وهوایی، محققان می‌خواهند این گیاه را به منبع اصلی تهیه سوخت گیاهی تبدیل کنند.

ستاره سمائی: آگاوه (Agave)، گیاه خشن بومی آمریکای جنوبی است که خواص بی‌شماری دارد. این گیاه در آب‌وهوای گرم و خشک رشد می‌کند و تا به حال در تولید محصولاتی چون نوشیدنی، خوراکی و فیبر به کار رفته است. اما یک گیاه‌شناس مکزیکی معتقد است این گیاه می‌تواند ماده خام خوبی برای تولید سوخت گیاهی باشد. نه تنها این گیاه رشد سریعی دارد، بلکه تغییرات آب‌وهوایی دنیا هم نمی‌تواند تاثیر زیادی بر آن داشته باشد و با محصولات خوراکی قابل رقابت نیست.

به گزارش گیزمگ، پروفسور گارسیا مویا و همکارانش بعد از مطالعه تحقیقاتی که در مورد آگاوه شده، به این نتیجه رسیده‌اند که این گیاه به دانه‌های زیست‌توده‌ای پربار مانند ذرت شبیه‌تر است و فراتر از دیگر گیاهان بیابانی است. همچنین این گیاه احتمالا با افزایش دمای جهانی و کاهش بارش، رونق بیشتری پیدا می‌کند و این ویژگی را در کمتر گیاهی می‌توان یافت.

گارسیا مویا همچنین می‌گوید: «آگاوه پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به ماده اولیه تولید انرژی گیاهی دارد، چراکه صرفا برای تولید محصول در زمین‌ها کشت نمی‌شود و در مکزیک به وفور یافت می‌شود بهتر است مقدار آگاوه‌ای را که هر سال بعد از فصل درو در زمین‌ها باقی مانده یا صرف تولید نوشیدنی‌های مختلف می‌شود، برای تولید هزاران تن ماده اولیه برای انرژی گیاهی به کار گرفته شود».

این مقاله اخیرا در مجله «تغییرات جهانی بیولوژی انرژی گیاهی» به چاپ رسیده است.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =