بیش از 700 نفر از متخصصان و فوق تخصصان قلب، داخلی، جراحی قلب، بیهوشی قلب، تغذیه، رادیولوژی و پرستاران سی سی یو و آی سی یو در این کنگره حضور یافتند و نزدیک به 40 سخنرانی و 140 پوستر به زبان انگلیسی ارائه شد.

اولین هفته اسفند ماه، جزیره کیش میزبان پنجمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه بود؛ همایشی که به همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد و آخرین دستاوردهای علمی در زمینه درمان بیماری های قلب و عروق را مورد بررسی قرار داد.

بیش از 700 نفر از متخصصان و فوق تخصصان قلب، داخلی، جراحی قلب، بیهوشی قلب، تغذیه، رادیولوژی و پرستاران سی سی یو و آی سی یو در این کنگره حضور یافتند و نزدیک به 40 سخنرانی و 140 پوستر به زبان انگلیسی ارائه شد.

البته سایه نابسامانی های سیاسی خاورمیانه بر این کنگره نیز مشهود بود و بسیاری از مدعوین کشورهای حوزه خاورمیانه به دلیل بحران و مشکلات حاکم بر منطقه نتوانستند در این همایش حضور یابند. اما حضور متخصصان داخلی و مهمانان اروپایی و آمریکایی بسیار چشم گیر بود.

دکتر محمد جواد زیبایی نژاد، رئیس پنجمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: بنیاد قلب و عروق خاورمیانه 5 سال پیش در دبی تأسیس شد و با توجه به این مهم که بیماریهای قلب و عروق، اولین علت مرگ و میر در جامعه ماست و 70 درصد بودجه سلامت در منطقه خاورمیانه صرف این بیماری می شود، سعی کردیم با برپایی همایشی از نظرات دانشمندان این حوزه و راهکارهایی در بخش های پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات قلبی استفاده کنیم و خوشبختانه در طول 5 سال گذشته شاهد پیشرفت و بالندگی این کنگره و دستاوردهای آن هستیم.

وی افزود: از دو سال پیش نیز با بنیاد پژوهش‌های قلب و عروق آمریکا موافقت نامه‌ای امضا کردیم که در برگزاری این کنگره از طریق ویدئوکنفرانس به صورت زنده با آنها در ارتباط باشیم.

زیبایی نژاد در خصوص انتخاب مقالات گفت: مقالاتی که از  نظر علمی- تحقیقاتی شرایط لازم را دارا هستند برای ارائه در همایش انتخاب شده اند و بهترین آنها جایزه دریافت می کنند.

رییس کنگره بیماریهای قلب و عروق در خاورمیانه در خصوص تعداد کارگاههای آموزشی گفت: 5 کارگاه فعال در طول همایش برگزار شد که مهمترین آن درباره بیماری های آئورت و نیز سایکوتراپی یا روان درمانی در طب  است که با عنوان سایمنتولوژی از سوی گروهی از پزشکان و روانپزشکان با ایده های جدیدی، ارائه شد.

وی در خصوص حضور روش های طب مکمل فرادرمانی و سایمنتوتراپی گفت: این نخستین بار است که یک روش طب مکمل با ارایه مقاله، برگزاری کارگاه آموزشی در همایش قلب و عروق خاورمیانه  شرکت می کند. ما از هر اندیشه نو و جدیدی استقبال می کنم و آنان می توانند در کارگاههای آموزشی که برایشان در نظر گرفته شده است، مطالب علمی خود را ارائه دهند تا پزشکان با نظریاتشان آشنا شوند.

وی  در ادامه با اشاره به این که بیماری های قلب و عروق  نخستین عامل مرگ و میر در کشور است اظهار داشت: در بعضی از مناطق میزان مرگ ناشی از تصادفات با بیماریهای قلب و عروق برابری می کند.

زیبایی نژاد  تصریح کرد: قبل از سن 55 سالگی میانگین بروز بیماریهای قلب و عروقی بین زنان و مردان یکسان است اما پس از آن بیشترین میزان بیماری در میان مردان مشاهده می شود.

وی سپس در خصوص نقش طب مکمل در درمان بیماری های قلب و عروق گفت: باید به تجربیات جدیدی در این زمینه رسید. عوامل متعددی اعم از تغذیه، شرایط زندگی و شرایط روحی افراد در بروز بیماری نقش دارد و طب مکمل نیز به طور قطع می تواند در زمینه درمان نقشی مؤثر داشته باشد.

وی همچنین با اعلام اینکه برگزاری کنگره قلب و عروق خاورمیانه به صورت خودجوش و غیر دولتی انجام می‌شود، افزود: همواره از وزیر و سایر معاونان و مسئولان وزارت بهداشت برای حضور در این کنگره دعوت کرده‌ایم اما متاسفانه هیچوقت پاسخ مثبت جهت شرکت مسئولان وزارت بهداشت در این کنگره دریافت نکردیم.

دکتر لنکرانی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در این همایش حضور داشت، درباره عدم حضور مسوولان در این کنگره گفت: مسوولان باید به کارهای اجرایی بپردازند و نمی توان توقع داشت در تمامی همایش ها حضور داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، درباره استفاد از روش های طب مکمل گفت: در نظام مراقبتی نمیتوان نقش طب مکمل را نادیده گرفت در بیماری های حرکتی یا سایکو سوماتیک طب مکمل گاه موفق تر از طب رایج بوده است.

افسانه بشارتی رئیس نظام پرستاری شیراز و دبیر علمی شاخه پرستاری پنجمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه، دستاوردهای علمی همایش را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: حضور پزشکان و پرستاران با ارئه مطالب علمی متنوع  نشان می دهد همایش موفق بوده و به اهداف خود رسیده است. امروزه سطح علمی پرستاران نسبت به سال های گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است، که علاقه پرستاران جهت شرکت در این دوره ها و همایش های علمی، گواه این ارتقا می باشد.

وی در خصوص حضور روش های طب مکمل و جایگزین در این همایش گفت: طب مکمل در کنار طب رایج می تواند در درمان موفقیت آمیز باشد و دنیای غرب و کشورهای پیشرفته نیز به این امر پی برده و از آن بهره می گیرند. کشور ما که در این زمینه پیشینه ای قابل توجه دارد نیز می تواند موفق تر عمل کند. حضور پزشکان فرادرمانگر و سیمنتوتراپ و ارائه گزارشات علمی از نتایج این روش های طب مکمل نیز نمایان کننده پتانسیل بالای کشورمان در این حوزه است.

در این همایش مقالاتی با محوریت تأثیر روش های طب مکمل برای روی بیماری های قلب و عروق ارائه شد که از این میان می توان به مقاله ای با آمار قابل توجه از بهبود 60 بیمار قلبی به کمک طب مکمل ایرانی "فرادرمانی" اشاره کرد که توسط دکتر اسحاق اسماعیلی و فاطمه اشرفی امینه ارائه شده بود.     

در پنجمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه، دو کارگاه آموزشی با محوریت دو روش طب مکمل ایرانی "فرادرمانی" و "سایمنتولوژی" برگزار شد.

دکتر سروش عازمی خواه، مدرس کارگاه آموزشی آشنایی با "فرادرمانی" در این خصوص اظهار داشت: این فرصت بستری را فراهم آورد تا متخصصان قلب و عروق با روش فرادرمانی و نظریه پیوند شعوری آشنا شوند.

وی افزود: امیدوارم همان طور که بستر تحقیقات بر روی فرادرمانی و سایمنتولوژی در دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور فراهم شده است، در کشور خودمان نیز اقدامات اساسی در جهت آشنایی و به کارگیری آن صورت گیرد.

عازمی خواه تصریح کرد: اکنون که تحقیقات از سوی مراکز معتبر علمی دنیا در این زمینه آغاز شده است، امیدواریم مسؤولان محترم زمینه سازی لازم را برای تحقق معرفی این روش ها به عنوان "طب مکمل ایرانی" در دنیا فراهم آورند.

در فرادرمانی درمان بیماری ها در حوزه پزشکی و در سایمنتوتراپی درمان اختلالات در حوزه روانپزشکی مورد بررسی قرار می گیرد. این روش ها، درمان هایی کیفی بوده، هیچ مداخله کمی (تجویز و یا تغییر دوز دارو، معاینه فیزیکی و ...) در امر درمان انسان نداشته و در عین حال هیچ گونه عوارض جانبی نیز ندارند.

42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =