طرح بازنشستگی پیش ازموعد از آن طرح هایی است که موافقان و مخالفان آن هرکدام ادله محکمی برای اثبات حرف خود دارند.

عده از کارمندان دولت از ترس از دست دادن مزایا دعا می کنند این طرح به مرحله اجرای اجباری نرسد .عده دیگری هم مانند برخی کارمندان بانک در اندیشه کار کردن در موسسات خصوصی ، منتظر تصویب نهایی آن هستند

برخی از فارغ التحصیلان بی کار منتظرند تا جای افراد بازنشسته شده را بگیرند و گروهی از نور چشمی ها به خیال خام این فارغ التحصیلان می خندند.

طرح تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد اول اسفند ماه جاری در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای تصویب نهایی در صحن علنی مجلس آماده شد. به این ترتیب تا تمدید این قانون یک قدم بیشتر باقی نمانده است.

قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت، 5 شهریور 1386به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به موجب آن، به دولت اجازه داده می شود از تاریخ تصویب این قانون ظرف مدت سه سال کارکنان رسمـی، پیمانی و قراردادی وزارتخانه ها و موسسات دولتی را که حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت قابل قبول داشته باشند با حداکثر پنج سال سنوات ارفاقی بدون شرط سنی در صورت تقاضای کارکنان و موافقت دستگاه متبوع خود بازنشسته نمایـد. پـاداش پایـان خدمـت این قبیل کارکنان براساس سی سال پرداخت خواهد شـد.
حداقـل سنوات قابل قبول برای استفاده بانوان شاغل از این حکم 20 سال بوده و حداکثر سنوات ارفاقی آنان پنج سال خواهد بود. پاداش پایان خدمت این قبیل کارکنان براساس سنوات خدمت قابل قبول آنان محاسبه و پرداخت خواهد شد.

قانون یاد شده که مدت اجرای آن سه سال بود،عملا در سال 87 و 88 اجرا شد و اجرای آن در شش ماهه اول سال 89 نیز با موانع جدی روبرو شد.

براساس این طرح،قانون بازنشستگی پبش از موعد از زمان اتمام تاریخ اجرای آن که پنجم شهریور سال جاری بود، به مدت پنج سال تمدید می شود.

طرح تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد مانند طرح و لایحه دیگری موافقان و مخالفانی دارد. دلایل موافقان طرح تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد شامل اصلاح نظام ادری، خروج نیروهای بی انگیزه و ناکار آمد از دستگاه های اجرایی،کارآمد و بروز کردن نظام ادری و ایجاد اشتغال و جذب نیروهای متخصص و کارآمد متناسب با پیشرفت فعلی کشور می باشد. هم چنین هدف اصلی این طرح اصلاح ساختار اداری عنوان شده است.

خروج نیروهای توانمند و داشتن بار مالی ، خروج نیروهای باتجربه و کیفی، داشتن بار مالی برای دولت و تاثیر اندک اجرای این قانون در ایجاد اشتغال از جمله دلایل مخالفان طرح تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد است.

به نظر می رسد دولت نیز با تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد موافق باشد و یا حداقل آنکه مخالفتی با تصویب این طرح ندارد.
ایراندخت عطاریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری مجری مصوبات دولت و مجلس است، در این باره می گوید :« در صورتی که بار مالی طرح تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت از سوی نمایندگان مجلس تأمین شود، این سازمان آمادگی کامل دارد تا همانند سه سال گذشته این قانون را به بهترین شکل اجرا کند. »

وی افزود:« درسه سال گذشته، دولت به رغم محدودیت های مالی و اعتباری، با اختصاص بودجه ای زمینه بازنشستگی پیش از موعد 127 هزار و 670 نفر از کارکنان دستگاه های اجرایی را فراهم کرده است. »

گفتنی است بیشترین تقاضای کارکنان دولت مربوط به مقاطع لیسانس با 31.4 درصد ، فوق دیپلم با 28.5 درصد و دیپلم با 25.2 درصد است و مقاطع فوق‌لیسانس با 3.1 درصد ، سیکل با 5.4 درصد و ششم ابتدایی با 5.8 و دکترا با 0.6درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

بنابراین به نظر می رسد اگر روال جایگزینی روال سالم و به دور از بوروکراسی های مرسوم باشد عده محدودی از فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانند به رویای استخدام و یا حتی قرار داد پیمانی تا حدودی امیدوار باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
    1 0
    من يك كارمند هستم ترا به خدا اين طرح را تصويب نماييد
  • اكبري IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام ترا بخدا شما راقسم ميدهم اين طرح خوب را جهت شركت نفت هم اجرا نماييد با تشكر
  • رهرا میرزایی IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۵
    0 0
    تورابه خدااین قانون راتصویب کنید