نخست وزیر اسبق لبنان به خبر گفت : حریری بسیار تحت تاثیر امریکایی‌ها به خصوص کلینتون و دستگاه خارجی امریکا قرار گرفت. این چیزی است که سفیر عربستان در آمریکا نیز به من گفت. حقیقت این است که عملکرد سعد حریری همه حتی عربستان سعودی و قطر و دیگر کشورهای عربی را ناراحت کرد.

سیدعلی موسوی خلخالی:

با پایان رایزنی‌ها توسط نجیب میقاتی، نخست‌وزیر منتخب مقاومت و بیرون ماندن جریان 14 مارس از کابینه وی، لبنان صفحه تازه‌ای را در کش‌مکش سیاسی خود گشوده است. زمانی که 14 مارسی ها حاضر به همراهی میقاتی در کابینه نشدند، نخست وزیر جدید با کنار زدن حریری به عنوان نماینده یک جریان پرطرفدار لبنانی و تبدیل کردن آنها به یک جریان صرفا اپوزسیون و مخالف دولت در پارلمان لبنان، عملا شیوه سختی را برای ادامه راه خود برگزیده که برای هدایت بهتر کابینه‌اش و غلبه بر این سختی او را بیش از پیش وابسته به جریان 8 مارس و مقاومت می‌کند. از سویی این حرکت به اعتراف اکثر جریان‌های سیاسی لبنانی خود یک بازی دموکراتیک تازه‌ است که بی‌شک تجربه‌ای جدید را برای لبنانی‌ها رقم می‌زند. آینده دولت میقاتی، مشکلاتی که پیش رو دارد و این که چه شد که سعد حریری نگاه خود به میقاتی را از سطح یک هم‌پیمان به یک رقیب تغییر داد، موضوعاتی است که در گفتگویی اختصاصی با سلیم الحص، نخست‌وزیر اسبق لبنان در میان گذاشتیم که در زیر می‌خوانید.

آخرین تحولات لبنان را با توجه به تشکیل دولت نجیب میقاتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
لبنان به وضعیتی رسیده که کسی تصورش را نمی‌کرد. خوشبختانه اوضاع فعلا ایجابی است. نقشه‌هایی که برای به آشوب کشیدن کشور کشیده بودند، همگی نقش بر آب شده و شاید تبدیل به کینه ای پنهان شده باشد ولی فعلا کارایی خود را از دست داده است. ما مراحل سخت را به خوبی سپری کردیم و به وضعیتی عادی رسیدیم. البته قطعا مشکلاتی هنوز پیش روی ما وجود دارد. ما هنوز مسئله دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری را پشت سر نگذاشته‌ایم. مسئله دادگاه همچنان پیش روی ما است و لازم است که با دقت با اتخاذ تصمیم‌های صحیح از این مرحله نیز به سلامت عبور کنیم. در حال حاضر آقای نجیب میقاتی موفق شد با کمترین مشکل دولتی تکنوکرات تشکیل دهد که خود این نیز مرحله‌ای مهم در تحولات لبنان بود.

اختلافات موجود میان سعد حریری و نجیب میقاتی به کجا خواهد انجامید؟
از لحاظ اصولی دلایل اختلاف‌ها روشن است. دو فکر متناقض نزد دو طرف وجود دارد که طبیعی است اختلاف ایجاد می‌کند. آقای میقاتی درک کرد که کشور بر روی خط آتش به سر می‌برد و نیازمند اندیشه‌ای متمایز برای نجات و رهایی است. قطعا همه لبنانی‌ها می‌دانند که هدف دشمن تخریب و تضعیف و نابودی مقاومت است. این را هم همه می‌دانند که نابودی مقاومت به معنای نابودی کشور و وارد ساختن کشور به یک جنگ داخلی با نظارت اسرائیلی بر اساس یک پروژه از پیش تعریف شده صهیونیستی - امریکایی است. من فکر می‌کنم برادرانمان در جریان 14 مارس این مسئله مهم را درک نمی‌کنند و کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کنند. در حالی که آقای میقاتی با توجه به تجربه و درک سیاسی‌ای که دارد واقعیت‌ها را به خوبی درک می‌کند، او فهمید که حقیقت باید با شفافیت کشف و آشکار شود. شفافیت‌سازی با غوغا و جنجال حاصل نمی‌شود. او فهمید که کشور باید بالاتر از هر چیزی قرار بگیرد و دریافت که یک دستور کار ویژه با هدایت اسرائیل و امریکا وجود دارد که می‌خواهد با دستاویز قرار دادن دادگاه بین‌المللی ترور مرحوم رفیق حریری کشور را به آتش بکشد. این حقیقت را سعد حریری درک نکرد. حریری خود را در برابر دو انتخاب دید. یکی احساس و دیگری نجات کشور ولی در نهایت احساس را انتخاب کرد. البته آقای حریری خود نیز نمی‌خواست کار به این جا کشیده شود ولی به هر حال فشار‌های شدید امریکایی‌ها او را به زانو در آورد. اختلاف‌ها همگی از این جا شروع شد. در حالی که میقاتی و حریری دو عضو اصلی و بارز جریان 14 مارس بودند اما وجود تفاوت در درک واقعیت‌های سیاسی آنها را از هم متمایز کرد. همین اتفاق بین سعد حریری و آقای جنبلاط افتاد. جنبلاط نیز تجربه مشابهی را با سعد حریری سپری کرد.

اما سعد حریری صحبت از وجود توطئه‌ای خیانت‌ بار به سرکردگی میقاتی می کند.
به این می گویند ایجاد تشویش. این تشویش حقایق است. همه می‌دانند که دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری از مسیر اصلی آن خارج شد و به سمتی منحرف شد که با پروژه امریکایی صهیونیستی منطبق شود. همه به این حقیقت اعتراف کردند. اما متاسفانه سعد حریری نمی‌خواهد خصومت‌ها را رها کند چرا که تحت تاثیر فشارهای امریکا قرار گرفته است. او فکر می‌کرد که امریکایی‌ها از او پشتیبانی می‌کنند و تا آخر از او حمایت خواهند کرد ولی دیدیم که تحولات سیاسی منطقه همه چیز را تغییر داد. همچنین دیدیم که آنها در برابر مردم و استراتژی مقاومت شکست خوردند و اکنون نیز در تنگنایی گرفتاره شده‌اند که راه خروجی برایشان قابل تصور نیست. اگر می‌خواست میقاتی به عنوان یک چهره معتدل و بادرایت و فهمیده سیاسی و اجتماعی همان راهی را برود که حریری رفته این بدان معنا بود که اختلاف‌های طایفه‌ای و تمایزات سیاسی را بالاتر از هر چیز حتی میهن و نجات آن قرار دهد. ولی میقاتی خطر را درک کرد و خود را نجات داد و در عین حال تلاش کرد که طرحی ویژه برای نجات میهن طراحی کند. من از حریری تعجب می‌کنم که چرا حقیقت را درک نکرد و همانند یک نوآموز سیاسی عمل کرد. میقاتی به هیچ وجه خیانت نکرد، بلکه واقعیت را دید و راه صحیح را انتخاب کرد. برای هر کسی کشور و لبنان بالاتر از هر چیزی است.

قبل از آن که سعد حریری راهی واشنگتن شود بسیاری نسبت به سرنوشت دادگاه ترور رفیق حریری خوشبین بودند. پس از این سفر چه اتفاقی افتاد؟
قطعا من هم می‌خواهم سعد حریری توضیح دهد که در سفرش به واشنگتن چه اتفاقی افتاد. ولید جنبلاط در همان زمان شکست تلاش‌های سوریه و عربستان، به من گفت که سعد حریری به  او وعده داده بود که توافقات را نقض نکند و تلاش‌های جاری برای دادگاه ترور پدرش را به شکست نکشاند. اما متاسفانه خلف وعده کرد. همه ما از حرکت سعد حریری متاثر شدیم. حریری بسیار تحت تاثیر امریکایی‌ها به خصوص هیلاری کلینتون و دستگاه خارجی امریکا قرار گرفت. این چیزی است که سفیر عربستان در ایالات متحده نیز به من گفت. حقیقت این است که عملکرد سعد حریری همه حتی عربستان سعودی و قطر و دیگر کشورهای عربی را ناراحت کرد. این موضوع را چندین بار عربستانی‌ها به من گفتند. 

برخی می‌گویند انتخاب نجیب میقاتی برای نخست‌وزیری لبنان حاصل مهندسی شما و هم‌فکرانتان بوده است؟
نه من به تنهایی نه. ابدا. اصلا این طور نیست. همه ما تلاش کردیم که امور را به بهترین شکل هدایت کنیم. من و آقای ولید جنبلاط و نبیه بری و سید حسن نصرالله و عمر کرامی همه با هم هماهنگ عمل کردیم. به خصوص نبیه بری و ولید جنبلاط تلاش بسیاری برای جلب رضایت نجیب میقاتی انجام دادند.

و در بعد عربی؟
در بعد عربی هم همین طور بود. نمایندگان ما در عربستان سعودی تلاش بسیاری کردند تا نگرانی‌های عربستانی‌ها را رفع کرده و به آنها بگوید این یک پروژه بررسی نشده نیست. قطعا عربستانی‌ها هم نمی‌خواهند لبنان در بحران باشد. این را بارها گفته‌اند. همه ما تلاش کردیم به آنها بگوییم که ما نیز بحران را نمی‌خواهیم و بر عکس، همه تلاشمان را می‌کنیم که بحران و نگرانی‌ها را از فضای کشور دور کنیم. همین طور در سوریه، در آنجا هم تلاش کردیم روشن کنیم که نجات کشور بالاتر از هر چیزی است.

آیا واقعا واقع‌بینانه است که بگوییم 14 مارس نیز به فکر تضعیف کشور است؟
قطعا خیر. هیچ کس نمی‌خواهد کشور تضعیف شود. در جریان 14 مارس سر این موضوع اختلاف‌های بسیاری وجود دارد. آنها هم نمی‌خواهند کشور در تنگنای دردآوری گرفتار شود. آقای امین جمیل به من گفت که او نیز نسبت به آینده کشور بسیار مضطرب است و از فعالیت‌های سعد حریری چندان راضی نیست و می‌ترسد که در نهایت به کشور ضرر بزند. اما به هر حال سیاست است و در عالم سیاست هم همه چیز با یکدیگر متفاوت است. این هم یک تلاش سیاسی است و باید مخاطرات آن را از کشور دور کرد.

آیا نسبت به موفقیت دولت میقاتی خوش‌بینید؟
بله قطعا. من گمان می‌کنم که این دولت با موفقیت به کار خود ادامه خواهد داد و مشکلات را سپری خواهد کرد. البته اگر اتفاق ناگهانی‌ای رخ ندهد.

آیا دادگاه بر عملکرد دولت اثر خواهد گذاشت؟
قطعا در حال حاضر دادگاه تنها ابزار موجود برای جبهه امریکایی برای فشار بر مقاومت است. اما با رد دادگاه از سوی دولت و قطع همکاری‌ها با آن انشاء الله لبنان به طور کامل نجات پیدا خواهد کرد و امریکایی‌ها نیز در پروژه‌شان شکست خواهند خورد.

درباره نقشه آتی امریکا و اسرائیل بر سر لبنان چه نظری دارید؟
در حال حاضر بحران خاورمیانه از کنترل امریکا خارج شده است. اولویت امریکا فعلا مصر است نه لبنان. البته فراموش نکنید امریکایی‌ها همواره به طور عرضی پرونده‌ها را پیگیری کرده‌اند نه طولی. اما در حال حاضر گرفتار پروسه‌ای شده‌اند که ناچارند فعلا اولویت‌های خود را از لبنان و فلسطین و عراق به سمت مصر و تونس جدید و مهار بحران در اردن و یمن و سودان و الجزایر و مغرب و اسرائیل تغییر دهند. ولی به هر حال برای آینده هم نقشه دارند که لبنان جزء مهمی از آن است./16346

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =