« امیدواریم کرش تصمیم به آمدن بگیرد اما اگر او نشد هم به دنبال گزینه دیگری می رویم با همین سطح. خیلی از مربیان بزرگ دنیا ، کار در ایران را دوست دارند.»

فرهاد عشوندی: علی کفاشیان ، رئیس فدراسیون فوتبال ایران ، پس از جام ملت های آسیا اگرچه انتقادهای بسیاری را از سر گذراند اما با حضور در برنامه 90 و دفاعی جانانه از عملکردش منتقدانش را خاموش کرد. حالا نگاه ها به او تغییر کرده و به نظر می رسد ، کفاشیان که دیگر می خواهد تصمیم های کلانش را به تنهایی بگیرد ، مسیر درست را شناخته و با اقتدار به پیش می رود. الگوی مناسب در دیدارهای تدارکاتی و از همه مهمتر گامی بزرگ در جذب یکی از بهترین مربیان ملی دنیا ، همه و همه سبب شده تا نگاه افکار عمومی به کفاشیان تغییر کند. او در پایان بازی ایران و روسیه در گفت و گویی با خبرآنلاین از افق پیش روی فوتبال ایران سخن گفت.

چه می کند این فدراسیون فوتبال!

 می بینی ! حالا که دوره ریاستم دارد تمام می شود تازه یاد گرفتم چی درست است و چی غلط( می خندد)

مخصوصا با دفاعی که در 90 از کارتان کردید ، نشان دادید ، خیلی عوض شدید

راستش این حرف شما را بعد از برنامه خیلی ها به من گفتند. من همیشه سعی می کنم حرمت ها را نگه دارم و هیچ گاه به کسی انتقاد نکنم. به هر حال ایده ام این است که همه ما یک مسیری را باید با هم به پیش برویم ، قبلی ها زحمتی کشیدند ، تلاش شان را کردند و حالا ما هم مسئولیت داریم. قطعا اشتباهاتی ما داریم ، اشتباهاتی هم قبلی ها داشتند اما این درست نیست که خوبی های هم دیگر را نادیده بگیریم. من هیچ وقت قصد بی احترامی به آقای دادکان را نداشتم و باز هم می گویم اگر کمی تند رفتم از ایشان عذر می خواهم اما باید قبول کنیم فوتبال نیاز به فضایی تعاملی دارد.

ولی مردم نیاز داشتند که یکبار هم علی کفاشیان جدی را ببینندو باور کنند او برنامه مدار پیش می رود.

فکر می کنم این اتفاق آن شب افتاده باشد. یعنی امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد و خوشحالم که بازتاب خوبی از آن حضور در محافل مختلف گرفته ام.

کلا انگار بعد از باخت به کره ، روی دور موفقیت هستید. برد به روسیه و ...

فکر نمی کنم شما بازی را دیده باشید ، قطعا اگر بازی را می دیدید راحت تر حرف هایم را می پذیرفتید. من فکر می کنم بچه های جوان ما به یک انگیزه و روحیه خوبی رسیدند. به هر حال در این مسابقه ما در ادامه سه بازی دور مقدماتی جام ملتها یک بازی جسورانه و نترس را به نمایش گذاشتیم که هیچ شباهتی به بازی با کره نداشت. خبری از استرسی که در بازی با کره در تیم وجود داشت نبود. نمی دانم شاید در آن بازی ، حساسیت مسابقه یا حالا استراتژی غلط سبب شده بود که این اتفاق بیفتد. اما هر کسی بازی با روسیه را دید این عقیده را داشت که تیم ایران ، تیمی نترس و با انگیزه بود که می تواند در آینده حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

شنیدیم رئیس فدراسیون فوتبال روسیه هم که کنار شما بود ، حسابی از باخت برابر ایران خشمگین به نظر می رسید

به هر حال آنها تیم دوازدهم رنکینگ فیفا هستند و این باخت در کارشان اثر منفی می گذارد. او هم باورش نمی شد تیم ایران بتواند این قدر خوب برابر تیم ملی کشورش که همه ستاره هایش را در اختیار داشت بازی کند. اما فوتبال است دیگر همیشه آن اتفاقی که فکر می کنی در بازی رقم نمی خورد.

کارلوس کرش چه نظری درباره بازی داشت؟

او به دقت بازی را زیر نظر گرفته بود و چند صفحه ای هم درباره تیم یادداشت برداری کرد . من فکر می کنم ایشان هم بازی ایران را پسنیده بود. به هر حال در این بازی ، بچه ها یکی از بهترین نمایش های فوتبالی اخیرشان را داشتند.

به نظر می رسد آوردن سرمربی بزرگی مثل کرش در روحیه تیم هم اثرگذار بوده است!

من اعتقاد دارم در شرایطی که داریم دو چیز می تواند در جهش فوتبال ملی ما پس از جوانگرایی در تیم ملی موثر باشد. اول از همه اینکه ما بتوانیم یک سرمربی بزرگ و با دانش فنی بالا را در تیم مان داشته باشیم که سبب ارتقای تاکتیکی بازیکنان شود و دریگر اینکه بچه ها بتوانند بازی های ملی دوستانه با تیم های قدرتمند دنیا را تجربه کنند و در تورنمنت های مختلفی شرکت کنند که سبب بالا رفتن تجربه بین المللی شان شود و ضریب اشتباهات شان را در مسابقات رسمی را پایین بیاورد.

و این امکان بازی های دوستانه وجود دارد؟

قطعا این اتفاق خواهد افتاد. ما در سه ماه اخیر یک بازی با برزیل و یک بازی هم با روسیه داشتیم ، همین حالا دوستان ما در کمیته بین الملل در تلاش هستند تا هم برای تیم ملی امید و هم تیم ملی بزرگسالان ، بازی هایی در این سطح را برای تاریخ بعدی شب های بازی ملی فیفا هماهنگ کنند تا فرصت بازی را از دست ندهیم و از این پس سعی می کنیم در همه تاریخ های ملی فیفا در حد تلاش مان ، بازی های بزرگ ملی را به هر شکل ممکن و در سطح توان فدراسیون فوتبال برگزار کنیم. انشاالله اگر  کمی زمان بدهید نام بازی دوستانه بعدی که تیمی در قواره روسیه است هم اعلام می شود.

و در مورد سرمربی. کرش می آید و کارش را آغاز می کند؟

ما که شرایط مان را اعلام کردیم و به شدت علاقمندیم که ایشان هم بیایند و مسئولیت شان را در دست بگیرند. او قبل از این خیلی نگرانی داشت و تصویر درستی درباره کشورمان برایش ساخته نشده بود اما در پی سفرش به تهران فکر می کنم نگاهش به کلی نسبت به آنچه می پنداشت تغییر کرد. یعنی در طول مذاکرات سه شنبه و چهارشنبه می شد دید که او با دیدن کشور به کلی نظرش عوض شده. هم تهران را دید ، هم امکانات ورزشی ما در کمپ و هم تیم ملی در بازی با روسیه. خدا را شکر در این 48 ساعت همه چیز دست به دست هم داده بود که میزبانی از او در بهترین شکل باشد و او تمام خوبی های ما را یک جا ببیند.

به نظر می رسد که کمی دغدغه زندگی در ایران برای خانواده اش را دارد؟

من هم در حرف هایم با او این اضطراب را دیدم اما فکر می کنم بعد از اینکه ایران را دید و شرایط را بررسی کرد نظرش عوض شد. او خودش خیلی راضی بود اما به هر حال ما این را می پذیریم که او باید با خانواده و مشاورانش هم تصمیم بگیرد. ایران شرایطش را اعلام کرده و منتظر این است تا او هم شرایط ما را بپذیرد. اگر او این خواسته رابپذیرد ، یک همکاری شیرین به نظر من شکل خواهد گرفت.

این بحث هم انگار وجود دارد که می خواهد در یکسال اول قراردادش از مرخصی بیشتری استفاده کند چون ترافیک بازی هم در پیش روی تیم ملی نیست؟

نه ، او یک مربی حرفه ای است و در ازای پولی که می گیرد ، کار می کند. مرخصی هایش هم به اندازه قرارداد های رسمی فیفاست. یکی از خواسته های ما از کرش این است که از همان روزهای ابتدایی استقرار در ایران ، کار کلاس های آکادمیک ارتقای سطح دانش مربیگری ، مربیان جوان را آغاز کند. چیزی که بیش از هر چیز می تواند در کمک به فوتبال پایه ما موثر باشد.

و مسئولیتش در تیم ملی امید چطور؟

ایشان قرار است مدیر فنی همه رده های ملی باشد و از همان ابتدا کار نظارت بر تیم امید را آغاز می کند و با پیش بردن این تیم در عرض دو سال ، تیمی جوان هم برای فوتبال ما ساخته می شود. این بار فدراسیون هدفش از مربی برای تیم ملی ، کاری زیر ساختی است . این تصمیم در کمیته فنی تیم های ملی گرفته شده و ما اصرار داریم انجام بپذیرد. خوشحال می شویم که این اتفاق با حضور کرش بیفتد اما اگر به هر دلیلی این توافق حاصل نشد ما سعی می کنیم یک مربی بزرگ دیگر از فوتبال دنیا را به تهران بیاوریم. خیلی از مربیان بزرگ هستند که به کار در تیم ملی ایران علاقمند باشند.

انگار خیلی زود هم با کرش دوست شدید و قرار مسابقه گذاشتید!

به من گفت شنیدم دونده هستی ، من هم گفتم اگر می خواهی مطمئن شوی بیا برویم بدویم . حسابی خندید و گفت نه بابا من زانو هایم را عمل کردم !

38

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    0 0
    اقاي كفاشان ديگران كارشان راخوب ميدانند مشكل شما هستيد كه در كار انان دخالت ميكنيد و باعث بروز مشكل ميشود اگر شما كناره گيري كنيد مطمئنا فوتبال ما به اهداف خودش ميرسد
  • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    0 0
    قضیه از دست دادن کرسی کنفدراسیون بخاطر درایت حضرتعالی به کجا کشید؟