برای نخستین بار، تصویر کاملی از تمام سطح خورشید توسط ناسا منتشر شد. این تصویر به کمک ماهواره‌های دوقلوی استریو که از دو زاویه مخالف به خورشید می‌نگردند بدست آمده است.

به گزارش ناسا، ماهواره‌های دوقلوی استریو که سال 2006 / 1385 به فضا پرتاب شده‌اند، روی مدار زمین یکی رو به جلو و دیگری رو به عقب حرکت می‌کنند و هم اکنون در 90 درجه‌ای جلو و عقب زمین واقع شده‌اند. موقعیت خاص این دو فضاپیما این امکان را فراهم آورده تا انسان برای نخستین بار بتواند همزمان تمام سطح خورشید را ببیند. برای مشاهده فیلم 1.8 مگابایتی زیر منتظر بمانید یا اینجا را کلیک کنید.

البته از آن‌جایی‌که خورشید هر 28 روز یک بار به دور خود می‌گردد، تمام سطح خورشید بارها از زمین دیده شده بود، اما این‌که همزمان با رویدادهای واقع در سمت رو به زمین خورشید، در پشت خورشید چه اتفاقی می‌افتد، سوالی بود که تا همین اواخر پاسخی نداشت. (برای مشاهده فیلم 12 مگابایتی زیر که خلاصه ماموریت استریو و تهیه این تصویر 360درجه را نشان میدهد، میتوانید منتظر بمانید یا از اینجا دانلود کنید).

دانشمندان امیدوارند با ادامه فعالیت فضاپیماهای استریو، اطلاعات بیشتری برای درک بهتر ساختار خورشید و دیگر ستارگان بدست آورند.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =