دانشمندان با تحلیل تصاویر فرابنفش بدست‌آمده از رصدخانه دینامیک خورشیدی توانستند شباهت‌های بی‌نظیری بین محیط فوق‌العاده داغ تاج خورشید با پدیده‌های جوی و آبی در زمین کشف کنند.

به گزارش ساینس‌دیلی، تصاویر ارسالی رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا که در محدوده فرابنفش گرفته شده، بخشی از تاج خورشید را نشان می‌دهد که در حال پرتاب‌کردن توده‌های عظیم گاز به فضا است. تاج خورشیدی خارجی‌ترین بخش جو خورشید است که به‌دلیل تعامل میدان‌های مغناطیسی، دمای آن به 11 میلیون درجه سانتی‌گراد می‌رسد و این درحالی است که دمای سطح خورشید حدود 5500 درجه سانتی‌گراد است. (برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید).

بعضی وقت‌ها براثر برخورد خطوط میدان مغناطیسی، انرژی عظیمی در تاج خورشید آزاد می‌شود که موجب پرتاب توده‌های گاز به فضای خارج از خورشید می‌شود. این پدیده که فوران تاج خورشیدی (سی.ام.ای) خوانده می‌شود، طوفانی از ذرات باردار پرانرژی را در منظومه شمسی منتشر می‌کند که اگر در جهت زمین قرار بگیرد، شفق قطبی را در مناطق قطبی زمین به راه می‌اندازد.

اما آن‌چه در این تصویر توجه دانشمندان را به خود جلب کرد، نوعی بی‌ثباتی در فوران تاج خورشیدی بود که پیش از این در حرکت ابرها و امواج اقیانوس زمین نیز مشاهده شده بود. این پدیده که بی‌ثباتی کلوین-هلمهولتز خوانده می‌شود، نوعی بی‌ثباتی مرزی است که به صورت دورانی در مرز اجسامی که با سرعت‌های متفاوت درحرکتند، ظاهر می‌شود. از قرار معلوم، در توده‌های فوران‌یافته نیز تفاوت انرژی و میدان مغناطیسی منجر به تفاوت سرعت لایه‌های مختلف گاز شده و این بی‌ثباتی را پدید آورده است.

ابرهای زیبا و کمیاب کلوین-هلمهولتز در زمین، یکی دو دقیقه بیشتر دوام نمی‌آورند و به سرعت در پهنه آسمان محو می‌شوند. تصویر امواج شکسته‌ای که با فاصله از یکدیگر قرار گرفته‌اند، حاصل تغییر جهت باد است. زمانی که یک تکه ابر در مرز میان لایه‌های سردتر هوا در زیر و لایه‌های گرم‌تر در بالا قرار گیرد و لایه بالایی سریع‌تر از لایه پایینی حرکت کند، شکاف بین این دو می‌تواند ابرها را به شکل موج‌های جدا از هم درآورد. اگر تفاوت میان سرعت حرکت هوای سرد و گرم، مثبت باشد؛ سر موج‌ها به داخل بدنه آنها هل داده می‌شود و در نتیجه تصویری بسیار زیبا از امواج، شبیه لحظه‌های موج سواری خواهیم داشت.