۰ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۷

نیمه‌شب گذشته، سنگی 1 متری از فاصله 5480 کیلومتری سطح زمین گذشت و رکورد جدیدی در نزدیک‌ترین عبور اجرام آسمانی از سطح زمین برجا گذاشت. این اتفاق فقط 14 ساعت پس از کشف این جسم آسمانی روی داد.

به گزارش ناسا، این تخته‌سنگ که سیارک 2011 CQ1 نام گرفته، بامداد دیروز طی برنامه نقشه‌برداری کاتالینا از آسمان کشف شد و 14 ساعت پس از این کشف، در ساعت 19:39 به وقت جهانی دیروز (23:09 پانزده بهمن به وقت ایران) از فاصله 5480 کیلومتری جایی در میانه اقیانوس آرام عبور کرد.

قطر این سیارک 1 متر اندازه‌گیری شده و با توجه به آن‌چه شب گذشته اتفاق افتاد، این سیارک هم‌اکنون در صدر فهرست نزدیک‌ترین ملاقات‌های سیارکی غیرمخرب با زمین قرار گرفته است. پیش از ملاقات شب گذشته، این سیارک جزو گروه سیارک‌های آپولو دسته‌بندی می‌شد که بیشتر وقت‌ها خارج از مدار زمین گردش می‌کنند؛ اما تحت تاثیر گرانش زمین، مدار این سیارک تغییر کرد و هم‌اکنون این جسم در گروه سیارک‌های آتن دسته‌بندی می‌شود که بیشتر وقت خود را درون مدار زمین سپری می‌کنند.

این اتفاق بار دیگر خطر برخورد اجرام آسمانی ناشناخته را به زمین آشکار کرد. هرچند برنامه‌های نظارتی متعددی سیارک‌های خطرناک اطراف زمین را زیر نظر دارند، اما تعداد این اجرام به‌قدری زیاد است که زیر نظر گرفتن همه آنها غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

به‌دلیل ابعاد بسیار کوچک این اجرام، آن‌ها فوق‌العاده کم‌نورند و کشف آن‌ها جز وقتی که بسیار به زمین نزدیک می‌شوند، عملا غیرممکن است. تخمین زده می‌شود حدود یک میلیارد سیارک با ابعاد چند متر در اطراف مدار زمین وجود داشته باشد که به‌طور متوسط، هر چند هفته یک‌بار یکی از آن‌ها وارد جو زمین می‌شود. خوشبختانه ضخامت جو زمین به‌قدری است که می‌تواند سیارک‌های کوچک‌تر از 100 متر را خرد کند و آن‌ها را به آذرگوی‌هایی (شهاب‌های فوق‌العاده درخشان) تبدیل کند که حداکثر به صورت خرده‌سنگ‌هایی ریز به زمین برسند تا برخوردشان به سطح زمین آسیب‌های جدی به همراه نداشته باشد.