داود میرباقری در تازه ترین اظهاراتش ابراز امیدواری کرده که بتواند چهره حضرت ابوالفضل را در سریال مختارنامه نشان دهد.

کارگردان مختارنامه به مجله مثلث گفته است:

باور همه ما این بوده و هست که فقط نمی‌توانیم معصومین را به علت معصومیت آنها تصویر کنیم. البته ممکن است روزی سیما به توانایی برسد که بتوانیم عظمت معصومین (ع) را به مخاطب منتقل کنیم، ولی با بضاعت و مشکلاتی که در ایران داریم، فعلاً همه توافق کرده‌ایم که نمی‌توانیم معصومین را به تصویر بکشیم. بنابراین ما هیچ‌وقت تصور نمی‌کردیم منعی برای نشان دادن چهره ایشان وجود داشته باشد، چون براساس توافق انجام شده، قرار بود چهره معصومین (ع) را تصویر نکنیم. البته حضرت ابوالفضل (ع) مقام بسیار والا و شایسته‌ای دارند. هنگام تولید هم بخش‌های مربوط به ایشان را با این تصور که منعی برای به تصویر کشیدن چهره ایشان وجود ندارد، ساختیم و وقتی تصاویر ساخته شده را به برخی از اهل فن (در حوزه دین) نشان دادیم، از آنان عکس‌العمل منفی دیده نشد. به هر حال شمایل حضرت ابوالفضل (ع) را تصویر کردیم و به نظر من 10 دقیقه‌ای که در مختارنامه درباره این شخصیت ساختیم، تأثیرگذار است ولی یک جریانی از یک جایی شروع به شکل‌گیری کرد که البته من از ریشه بخشی از این جریان اطلاع دارم و فعلاً مصلحت نمی‌بینم درباره آن صحبت کنم.

وی افزود: این جریان، فضای بدی را درباره نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) در مختارنامه ساخت و همین فضاسازی‌ها باعث عکس‌العمل نشان دادن عده‌ای از علما شد و دوستان بر مبنای چیزی که ندیده و فقط شنیده بودند، اظهارنظر کردند. خیلی غم‌انگیز است که چطور برخی از جریان‌‌ها در کشور قدرت عوض کردن فضا به این حد و برانگیختن عکس‌العمل‌ها را دارند. البته این جریان‌ها همیشه وجود داشته‌اند. به هر حال وقتی شما قدم به قلمروی حساسیت‌برانگیزی می‌گذارید باید خود را برای همه این برخوردها آماده کنید. ما هم فکر نمی‌کردیم در مختارنامه با چنین عکس‌العمل‌هایی مواجه نشویم. حتی اگر از طریق سکانس‌های مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) این جریان‌ها شکل نمی‌گرفت، ممکن بود درباره بخش دیگری از سریال جریان دیگری ایجاد شود و ما را به دردسر بیندازد. فعلاً سکانس‌های مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) سپر بلا شده و خیلی از محورهای دیگر سریال مختارنامه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

میرباقری همچنین گفت:ما در حد توان تلاش می‌کنیم دوستانی را که از روند ساخت این سکانس‌ها مطلع نیستند،‌ آگاه کنیم چون ما همه تلاش خود را کرده‌ایم که نه‌تنها به قداست حضرت ابوالفضل (ع) لطمه‌ای وارد نشود بلکه چیزی بر آن اضافه شود. تا کی ما باید با فرهنگ شیعه زندگی کنیم اما قهرمان‌های ما از جنس دیگر و با فرهنگ دیگری باشند؟! ما شخصیت‌های بسیار باشکوه و بااقتداری در تاریخ داریم که می‌توانند جریان‌ساز باشند. چرا باید دست ما از این شخصیت‌ها کوتاه شود؟ چرا کاری می‌کنیم که این‌گونه قهرمان‌ها از نسلی گرفته شود و در حد حرف،‌ صحبت و منبر باقی بمانند؟ وقتی معتقدیم سینما آنقدر تأثیرگذار است که می‌تواند با یک فیلم خوب جریانی بسیار باقدرت بسازد و روی بخش عظیمی از جهان تأثیر بگذارد، چرا خود را از این امکان محروم می‌کنیم؟

میرباقری در پایان گفته است:من دارم تلاش خود را می‌کنم و با دوستانی که در این جریان مؤثر بوده‌اند، سعی می‌کنم مذاکره کنم. من امیدوارم و هنوز ناامید نشده‌ام. حتی اگر این سکانس‌ها نیز حذف شوند، چون قصه درباره قیام مختار است، به مسیر قصه آسیبی نمی‌رسد اما حیف است که مختارنامه را از برکت چنین اشعه‌هایی محروم کنیم.

 1424

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    4 1
    ترو خدا نشون بدین ما دوس داریم ببینیم
  • بینام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۶
    4 1
    در کجای قرآن آمده که نشان دادن چهره حضرت عباس از تلوزیون حرام است ؟