اغلب فعالیت‌های تحقیقاتی در شهرهای بزرگ متمرکز شده است، اما کیفیت و کمیت تحقیقات در این شهرها یکسان نیست. آیا می دانید کدام شهرها، بیشترین تعداد مقالات دنیا را تولید می کنند؟

محمود حاج‌زمان: اغلب فعالیت‌های تحقیقاتی در شهرهای بزرگ متمرکز شده است. بر اساس بررسی کریستین ماتیسن، جغرافی‌دان دانشگاه کپنهاگ دانمارک، 75 گروه مولد علمی دنیا در بین سال‌های 2006 تا 2008 / 1385 تا 1387، به تنهایی 57 درصد تحقیقات دنیا را انجام داده‌اند که حاصل آن 3.9 میلیون مقاله است. برخی ادعا می‌کنند که با انجام یک تحقیق همه جانبه و بررسی تمام جزئیات، می‌توان عوامل ایجاد گروه‌های علمی موفق را شناسایی کرد. به این ترتیب می‌توان به برنامه‌ریزان شهری و سیاست‌گذاران کمک کرد تا مراکز مفید و سودآور علمی را در شهرهای خود ایجاد کنند.

به گزارش نیچر، ماتیسن و گروهش، کره زمین را بر اساس فاصله دسترسی با یک سفر 40 دقیقه‌ای از مرکز یک شهر، به نواحی شهری تقسیم کردند. در این روش، آکسفورد و ردینگ در انگلستان یک ناحیه شهری محسوب می‌شوند، همانطور که آمستردام، لاهه، روتردام و اوتریخت در هلند نیز یک ناحیه واحد در نظر گرفته می‌شوند. با اختصاص دادن آدرس نویسندگان مقالات تحقیقاتی به هر ناحیه، آنها جدولی بر اساس رتبه شهرها از نظر خروجی علمی به دست آوردند. نکته جالب توجه این است که طبقه‌بندی شهرهای جهان از نظر کمیت و کیفیت مقالات منتشر شده، تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

در بررسی کمی تعداد مقالات، در بالای جدول ماتیسن شهرهای توکیو، لندن، پکن، ناحیه خلیج سان‌فرانسیسکو، پاریس و نیویورک قرار دارند. رتبه‌بندی مشابهی در این خصوص توسط مجله نیچر، بر اساس اطلاعات پایگاه Elsevier تهیه شده است. هر دو رتبه‌بندی شهرهایی را برجسته می‌کند که در آنها تولیدات علمی رو به رشد است. به طور خاص، پکن که 0.76 درصد از تولیدات علمی دنیا را در سال 1996 / 1375 تولید می‌کرد، در سال 2008 / 1387 سهم خود را به 2.74 درصد افزایش داده است. سایر نواحی دارای رشد سریع شامل تهران، استانبول، سئول، شهر سنگاپور و سائوپائولو هستند.

برترین شهرها از نظر تعداد مقالات منتشر شده

نتایج به دست آمده، شکوفایی توسعه اقتصادی آسیا و خاورمیانه و یک لیست در حال گسترش از مجلات خارجی زبان را نشان می‌دهد. اما این نتایج لزوما کیفیت تحقیقات منتشر شده را نشان نمی‌دهد. برای بررسی کیفیت تحقیقات، پایگاه Elsevier تحلیلی را بر مبنای میانگین تعداد ارجاعاتی که یک مقاله تحقیقاتی برای یک شهر جذب کرده است، انجام داده است. این روش تصویر کاملا متفاوتی را ایجاد می‌کند. برای اینکه بدانید کدام شهرها در راس این رتبه‌بندی قرار می‌گیرند و چطور می‌توان بهترین مقالات علمی دنیا را منتشر کرد؟ اینجا را کلیک کنید.
اگر مایلید بدانید تولید ثروت در شهر با استفاده از علم و فناوری چگونه است، اینجا را کلیک کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ایجاد شهرهای علم‌پرور را در آموزش گام به گام ساخت بهترین شهرهای علم‌پرور دنیا بخوانید.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =