۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵

برخی از مطالب خوانده‌شده یک نمودار یا نقشه درست می‌کنند، برخی به زبان خودشان مطالب را خلاصه می‌نویسند و برخی دیگر هم چندین بار متن را می‌خوانند و با خود مرور می‌کنند. کدام روش‌ برای یادگیری بهتر است؟

بهنوش خرم‌روز:‌ درس خواندن، به خاطر سپردن و بعد یادآوری و بازپس دادن اطلاعات خوانده شده،‌ تجربه‌ای آشنا برای همه کسانی است که میزانی از تحصیلات را گذرانده باشند. بسیاری، هنوز محصلند یا به خاطر شغل یا سبک زندگی خود،‌ باید اطلاعات را به خاطر بسپارند. اما این کار برای همه ساده نیست و خیلی‌ها خاطرات خوبی در این زمینه ندارند! اما بهترین راه برای به خاطرسپاری آموخته‌ها چیست؟

به گزارش وایرد، محققان برای پی بردن به پاسخ این سوال، از 200 دانشجو خواستند یک متن کوتاه را بخوانند. همه آن‌ها برای مطالعه 5 دقیقه وقت داشتند و موضوع مورد مطالعه هم علمی بود. سپس دانشجویان به سه دسته تقسیم شدند. از گروه اول خواسته شد که متن را چندین بار بخوانند و با خود مرور کنند،‌ انگار که برای یک امتحان آماده می‌شوند. از گروه دوم خواسته شد نقشه‌های مفهومی در مورد مطلبی که خواندند تهیه کنند و گروه سوم، 10 دقیقه وقت داشتند یک متن بدون چارچوب در مورد آن‌چه خوانده بودند بنویسند.

یک هفته بعد، به همه دانشجویان شرکت‌کننده در مطالعه سوالات کوتاه‌پاسخی داده شد تا ببینند چه قدر از متنی که هفته گذشته خوانده‌اند را به خاطر می‌آورند. همچنین از آن‌ها خواسته شد نتیجه‌گیری‌های منطقی خود از واقعیت‌های علمی خوانده شده را به تصویر بکشند. فکر می‌کنید کدام گروه عملکرد بهتری داشتند؟

نتیجه این مطالعه نشان داد دانشجویانی که در مرحله اول مطالب خوانده شده را به صورت یک انشای بدون چارچوب بازنویسی کرده بودند، بهترین عملکرد را داشتند. بعد از آن‌ها کسانی بودند که با خود مانند آماده شدن برای امتحان، مطالب را مرور کرده بودند و در آخر گروهی قرار گرفتند که نقشه‌های مفهومی کشیده بودند.

همچنین از دانشجویان خواسته شد که بعد از گذشت یک هفته، از حفظ، نقشه‌های مفهومی بکشند و باز هم کسانی که متن کوتاه و بی‌ساختاری را بعد از مطالعه در مورد اطلاعات خوانده‌شده نوشته بودند، بهتر از بقیه بودند،‌ حتی از دانشجویانی که در همان هفته اول،‌ نقشه مفهومی کشیده بودند هم بهتر توانستند از عهده این تکلیف بربیایند!

با این حال نمی‌توان گفت که مرور کردن یا نقشه مفهومی کشیدن کارکردی نداشته،‌ چون دست‌کم در یک زمینه تاثیر خوبی داشته است؛ وقتی از هر سه گروه خواستند میزان یادگیری خود را ارزیابی کنند، دانشجویانی که متن را مرور کرده بودند و یا نقشه مفهومی کشیده بودند، نمره بیشتری به خود دادند. درست است که در حقیقت آن‌ها کم‌تر آموخته بودند، اما احساس‌ می‌کردند که بهتر یاد گرفته‌اند!

 

50172

 

در نمودارهای زیر می‌توانید نتایج این مطالعه را به تفکیک ببینید.

 نمودار اول

 نمودار دوم

 نمودار سوم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید فولادستون IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    6 6
    جالب بود اما نوع مطلب و مدت مطالعه در مورد هر فردی متفاوت و ممکن نتایج متفاوتی حاصل بشه اگر نوع مطلب متفاوت باشه مثلا ریاضیات متن بدون چارچوب جواب میده؟
    • رامین A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      4 0
      راس میگی
  • سامان IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    4 1
    خیلی جالب بود . راستی می شود درباره ی راز بهتر زیستن شادی مطلب بنویسید.
  • ملينا IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۲
    4 0
    سلام ممنونم بسيار عالي و مفيد و خواندني بود.
  • مهدی اسدی IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    5 4
    دوست داشتم بدونم مطالعه با کدام یک از این روشها مفیدتر است:(با صدای بلند/با چشم/زمزمه/صامت خوانی) تشکر.
  • میثم IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    2 1
    سلام خیلی ممنون از اینکه زحمت کشیدین و این مطلب جالب رو نوشتین. من نتیجه رو حدث می زدم اما در مورد مطالب طولانی سخته که بخوای همش بنویسیشون. به نظرم این مطلب جای ادامه دادن و تکمیل شدن داشته باشه، اگه هر دفعه پیرامون همین مساله یه مطلب جدید دیگه که نقش مکمل داشته باشه بنویسین ممنون میشم ازتون. باتشکر
  • كامبيز ملكي IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    1 0
    با تشكر ، بين متن و نمودارها تناسب وجود ندارد زيرا سه گروه مورد تحقيق وجود داشتند كه چهار نمودار رسم شده است. منظور از « متن بدون چارچوب » چيست؟ من كه نفهميدم. به هر شكل بهتر است مطالب كمي قابل فهم و متناسب تهيه شود. از زحمتهاي شما سپاسگزارم
  • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    2 0
    این روش در مرد همه ی درس ها جواب نمیده...مخصوصا برای داوطلبان کنکور. چون مثلا درسی مانند زیست واو به واوش اهمیت داره.
    • علی A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      0 0
      عالی بود مر30
  • فاطمه A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    خییییییییییییلی خوب بود
  • انوشه A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    1 0
    خوب بود
  • رحمت الله A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    تشکر ازاین سایت زیبایتان
  • موسسه تندخوانی نصرت FI ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    1 0
    خیلی مطلب خوب و مفیدی بود. سپاس