قائم مقام اداره کل نظارت و ارزشیابی با رد این نظریه که فیلم‌های بخش نوعی نگاه به دلیل اصلاحیه وارده شده به آن‌ها به این بخش ارسال شده‌اند تاکید کرد این دوره از جشنواره فیلم فجر به فیلم‌های سیاسی توجه دارد.

داود رسولیان در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین در مورد شبهه ایجاد شده در مورد بخش نوعی نگاه بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: «اصلا چنین نیست که فیلم‌ها به دلیل ممیزی وارد شده به آن‌ها به بخش نوعی نگاه ارسال شوند. ظرفیت بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر مشخص است. در این بخش 22 تا 24 فیلم پذیرفته می‌شود و این در شرایطی است که 67 فیلم سینمایی طالب حضور در جشنواره هستند.»

او ادامه داد: «انتخاب آثار باید به گونه‌ای باشد که بهترین‌ها در بخش مسابقه سینمای ایران دیده شود و باقی آثار نیز برای آنکه امکان نمایش در جشنواره را از دست ندهند راهی بخش‌هایی چون نوعی نگاه، بین‌الملل و بین‌المذاهب می‌شوند.»

رسولیان اظهار داشت: «وجود تمامی این بخش‌ها زمینه آن را فراهم می‌کند که برگزارکنندگان جشنواره و مدیران سینمایی بتوانند از اهالی سینما و مجموعه افرادی که یکسال برای تولید آثار در سینمای ایران زحمت کشیده‌اند دلجویی کنند.»

او همچنین در مورد اعمال ممیزی بر فیلم‌‌های بخش نوعی نگاه گفت: «ممیزی و مسائلی از این دست هیچ ارتباطی به بخش نوعی نگاه ندارد. همانطور که فیلم‌‌های بخش مسابقه سینمای ایران نیز گاه دچار جرح و تعدیل‌هایی می‌شوند. همه می‌دانیم که این مسائل فقط مختص سینمای ایران نیست و در همه جای دنیا چنین رویکردهایی وجود دارد.»

قائم مقام اداره کل نظارت و ارزشیابی درباره احتمال به نمایش درنیامدن فیلم‌‌های بخش نوعی نگاه برای عموم تماشاگران گفت: «تلاش ما بر این بوده که بستر گرم جشنواره برای پذیرش فیلم‌‌ها فراهم شود. در هر دو بخش نوعی نگاه و مسابقه سینمای ایران آثار به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که این بستر گرم و میل و رغبت در تماشاگران به وجود بیاید. براین اساس چنین ذهنیتی که فیلم‌‌های نوعی نگاه فقط برای اهالی رسانه و هنرمندان به نمایش درآید منتفی است.»

رسولیان همچنین در پاسخ به این پرسش که تمایل برای ارائه فهرستی از نام‌های بزرگ سینمای ایران در بخش مسابقه سینما احتمال خارج شدن فیلم‌های کارگردانان جوان را از بخش مسابقه به وجود می‌آورد، گفت: «در میان کارگردانانی که آثارشان در بخش نوعی نگاه پذیرفته شده می‌توان نام کارگردانان سرشناسی را دید که وجود چنین ذهنیتی را منتفی می‌کند. سیروس الوند و علیرضا داودنژاد از کارگردانان سرشناس سینمای ایران هستند که آثارشان به بخش نوعی نگاه رفته است.»

او ادامه داد: «انتخاب فیلم‌‌ها برای حضور در بخش نوعی نگاه و یا سینمای ایران معطوف به خود فیلم‌ها است. هر فیلمی که در هر بخشی انتخاب می‌شود خود باید پاسخگوی توقع مخاطب خود باشد و هیئت انتخاب نیز با در نظر گرفتن چنین توقعی فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند و کاری به عنوان‌‌ها و دسته‌بندی آن‌‌ها ندارند.»

قائم مقام اداره کل نظارت و ارزشیابی در پاسخ به این سئوال که بر چه اساس و معیاری فیلم داودنژاد به بخش نوعی نگاه رفته در شرایطی که اغلب افرادی که اثر را دیده‌اند آن را بهترین فیلم این کارگردان در سال‌های اخیر محسوب می‌‌کنند،‌ گفت: «فرض اولیه در مورد این نوع تلقی اظهارات داودنژاد در مورد فیلمش است. او خود «مرهم» را بهترین فیلم در کارنامه سینمایی‌اش نامیده، باید بپذیریم که این نظر اوست و نباید ملاک ما باشد.»

او ادامه داد: «کسانی که سینمای داودنژاد را دنبال می‌کنند از «نیاز» به عنوان بهترین فیلم سینمایی این کارگردان نام می‌برند، این گروه می‌توانند «مرهم» را در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم فجر ببینند و بعد از دیدن قضاوت کنند که «مرهم» در چه تناسبی از «نیاز» قرار دارد.»

رسولیان در مورد احتمال اعطای جایزه به فیلم‌های حاضر در بخش نوعی نگاه، گفت: «بخش نوعی نگاه دست برگزارکنندگان جشنواره را برای ایجاد زمینه نمایش فیلم‌های متعدد در جشنواره فراهم می‌کند، اما در مورد اینکه در این بخش جایزه‌ای اهدا می‌شود یا خیر باید تا پایان کار جشنواره و برگزاری مراسم اختتامیه منتظر بمانیم،‌ تصمیم‌گیری در این زمینه تا آن زمان انجام می‌شود.»

او با تاکید براینکه فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر همگی آماده نمایش هستند،‌ در مورد دومین فیلم سینمایی حامد کلاهداری که به عنوان فیلمی در ژانر سیاسی به جشنواره ارائه شده،‌ گفت: «چند پلان از فیلم «پایان نامه» جا مانده و برخی سرویس‌های تصویری آن نیز باقی مانده است که در روزهای آینده انجام خواهد شد.»

او ادامه داد: «با توجه به زمان باقی مانده تا جشنواره فیلم فجر و اینکه تمامی کارهای فنی و فیلمبرداری باقی مانده تا آن زمان انجام خواهد شد، هیئت انتخاب فیلم را دید و آن را برگزید تا نسخه نهایی آن به دست هیئت داوران جشنواره برسد.»

رسولیان همچنین در مورد فیلم‌‌های سیاسی حاضر در این دوره از جشنواره فجر گفت: «برای قضاوت در مورد رویکرد سیاسی فیلم‌های حاضر در جشنواره نباید عجولانه عمل شود. در مورد بستر سیاسی یا غیرسیاسی فیلم‌‌ها و نوع نگاه آن‌ها باید بعد از دیدن آثار در جشنواره صحبت کنیم.»

او ادامه داد: «البته باید به خاطر داشته باشیم معاون امور سینمایی در مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر اعلام کردند سینمای ایران نسبت به ژانر سیاسی غافل است و فیلمسازان باید به تولید آثار اینچنینی توجه کنند. ایشان خواستند سینماگران دست از سانسور کردن خود بردارند و براین اساس تعدای از فیلمسازان نیز در زمینه ساخت کارهای سیاسی قدم برداشتند. باید منتظر نمایش این فیلم‌‌ها در جشنواره شویم تا ببینیم چنین آثاری در چه تناسبی از تعریف سینما قرار دارند و به چه شکل به موضوعات سیاسی نگاه می‌‌کنند.»

قائم مقام اداره کل نظارت و ارزشیابی همچنین در مورد طولانی شدن مدت زمان کار هیئت انتخاب بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: «وقتی فیلمسازی یکی دو روز بعد از پایان مهلت ارائه آثار فیلم خود را به دبیرخانه جشنواره تحویل می‌دهد،‌ به دلیل اهمیتی که برای حضور آثار در جشنواره قائل هستیم نمی‌توانیم از پذیرش آن خودداری کنیم. به هر حال بی‌انصافی است این آثار از دایره قضاوت خارج شوند. براین اساس فیلم‌هایی که تصور می‌شد به جشنواره برسد با وجود تاخیر در ارائه آن مورد بازبینی هیئت انتخاب قرار گرفت.»

رسولیان اعلام کرد روز چهارشنبه ششم بهمن اسامی تکمیلی فیلم‌های بخش مسابقه و نوعی نگاه جشنواره فجر اعلام شود.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =