در اعماق تاریک اقیانوس،‌ اغلب موجودات نورانی هستند و می‌توانند با رنگدانه‌ها،‌ نور تولید کنند. در گزارش تصویری امروز خبرآنلاین، برخی از زیباترین و البته عجیب‌ترین موجودات نورانی اعماق دریا را ببینید.

بهنوش خرم‌روز:‌ در بین موجواتی که روی خشکی زندگی می‌کنند،‌ تعداد انگشت‌شماری می‌توانند از خود نور بتابانند، اما وقتی به اعماق اقیانوس‌های آزاد می‌رسیم، این ویژگی دیگر یک استثنا نیست. شاید برایتان جالب باشد بدانید در بین موجودات ساکن اعماق تاریک اقیانوس‌ها، 80 تا حتی 90 درصد به طور زیستی نور تولید می‌کنند و تابانند!

آن‌ها رنگدانه لوسیفرین را با لوسیفریز ترکیب می‌کنند. لوسیفریز آنزیمی است که باعث درخشیدن رنگدانه می‌شود و در نتیجه جانور نورانی می‌شود. نور آن‌ها بیشتر گرایش به رنگ‌های سبز و آبی دارد، طول موج هایی از نور مریی که در آب‌های تاریک دریا تا فاصله دوری دیده می‌شوند. درخشیدن به این جانوران کمک می‌کند برای جفت‌گیری جلب توجه کنند، شکار خود را مجذوب کنند و یا برعکس شکارچیان خود را بترسانند و فراری بدهند.

اما اغلب این موجودات در عمق هزاران متری آب‌های اقیانوس زندگی می‌کنند و دانشمندان به سختی می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند. در این گزارش تصویری،‌ می‌توانید زیباترین و عجیب‌ترین جانوران نورانی اعماق اقیانوس را به انتخاب وایرد ببینید.

50172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
    1 0
    لطفا مطالب بیشتری درباره ی موجودات شگفت انگیز بنویسیدو مطلب بخش دانش را بیشتر کنید.
  • فاطمه IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    سلام مطالبي در باره bioluminescenceميخواستم . اگه بتونيد كمكم كنيد ممنون ميشم
  • بدون نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
    0 0
    لطفا از مقالات سایتهایی مثل .... هم استفاده کنین