مجموعه چهار جلدی گفتگو درباره گرسنگی، تاریخ، فلسفه و جنگ جهانی اول برای نوجوانان و با زبانی ساده، از دریچه پرسش‌وپاسخ‌هایی ملموس روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، موضوعاتی از قبیل گرسنگی در جهان،‌ عصر پیش از تاریخ، فلسفه و واژه‌های رمزآمیز و علاقه نوجوانان به دانستن معنای زندگی، مرگ، عدالت و جنگ... همه مسائلی است که هر کسی به نوعی به آنها فکر می‌کند و می‌خواهد درباره آن به نحوی بداند.

چهار کتاب «گفتگو» به تمامی این رمز و رازها پاسخ می‌دهد آن هم در قالب پرسش و پاسخ‌هایی که فرزندان و نوه‌ها از پدرانشان و پدربزرگ‌هایشان می‌پرسند و پاسخ می‌یابند. چرا سالانه سی میلیون نفر در جهان از گرسنگی می‌میرند و چرا صدها میلیون نفر از گرسنگی در عذابند؟ جهان در دوران پیش از تاریخ چگونه بوده است؟ آدم‌ها چگونه زندگی و فکر می‌کرده‌اند؟ و دهها سؤال دیگر. نویسندگان این کتاب‌ها در گفتگوهایی شرکت کرده‌اند که شاید میلیون‌ها نفر تمایل به شنیدن پاسخ‌هایی از این قبیل پرسش‌ها در ذهن‌شان دارند.

مجموعه چهار جلدی گفت و گو درباره گرسنگی، تاریخ، فلسفه و جنگ جهانی اول برای نوجوانان علاقمند به این موضوعات توسط نشر آفرینگان منتشر شده است. کتاب «گفتگو با دخترم درباره فلسفه» نوشته روژه - پل درووا؛ کتاب «گفتگو با نوه‌هایم درباره تاریخ» نوشته ژان کلوت؛ کتاب «گفتگو با پسرم درباره گرسنگی در جهان» نوشته ژان زیگلر و کتاب «گفتگو با نوه‌ام درباره جنگ جهانی اول» نوشته آنتوان پروست از جمله کتاب‌های این مجموعه هستند که همگی با ترجمه مهدی ضرغامیان منتشر شده‌اند.

 گفتگو با دخترم درباره فلسفه

در کتاب «گفتگو با دخترم درباره فلسفه» که در قالب گفتگو نوشته شده است نویسنده با دختر شانزده ساله‌اش درباره فلسفه سخن می‌گوید و برایش شرح می‌دهد که فلسفه چماقی سفت و سخت نیست؛ بلکه مانند موسیقی یا ورزش نوعی فعالیت است. فلسفه فعالیتی است که بر پایه آن می‌توان دلیل آورد، سوال کرد و به فکر خود نظم داد.

در کتاب «گفتگو با دخترم درباره فلسفه» می‌خوانیم: «ما همیشه خوبی یا بدی خود را در حق کسی دیگر روا می‌داریم و همیشه کسی دیگر است که نسبت به ما خوبی یا بدی می‌کند. خلاصه اینکه تمامی مسائل اخلاقی ما با این اصل مرتبط‌ است که ما با همنوعان خود ارتباط داریم».

نویسنده در مقدمه کتاب شرح داده است: «در فلسفه، مهم این است که آدم خوب شروع کند. باید از خیال‌بافی، تعصب و پیش‌داوری و دیدگاه‌های مبهم فاصله گرفت. هدف این کتاب نیز همین است؛ فراهم آوردن نگرشی درست و قابل فهم درباره فلسفه با همه یگانگی‌ها و گوناگونی‌هایش».

گفتگو با پسرم درباره گرسنگی در جهان

نویسنده در کتاب «گفتگو با پسرم درباره گرسنگی در جهان» در گفتگو با پسرش به پرسش‌های او درباره علت‌های پیدایش فقر و گرسنگی، نقش جنگ‌ها، مزاحمت شرکت‌های چند ملیتی، دردسر دولت‌های مستبد و عوامل آب و هوایی توضیح می‌دهد. برخی از عناوین مطالب این کتاب عبارتند از «منشأ گرسنگی، جنگ و گرسنگی، آلنده و سلاح غذا، سلاح غذا علیه مردم، پناهندگان زیست محیطی و گرسنگی و طبیعت.»

در این کتاب می‌خوانیم: «کشورهای ثروتمند اگر بخواهند حداقل قیمت را برای محصولات کشاورزان‌شان تضمین کنند دائماً مجبورند یا انبوهی از محصولات کشاورزی را از بین ببرند یا به واسطه قانون، تولید مواد غذایی را محدود کنند».

گفتگو با نوه‌ام درباره جنگ جهانی اول

در کتاب «گفتگو با نوه‌ام درباره جنگ جهانی اول» که در قالب پرسش و پاسخ بین یک پدر بزرگ و نوه‌اش نوشته شده در 11 فصل چگونگی به وجود آمدن جنگ جهانی اول تا صلح مورد توجه قرار گرفته است. عناوین برخی از فصل‌های این کتاب عبارتند از بسیج عمومی، نبرد مارن، فرسودگی سربازها، داخل کشورهای در حال جنگ چه می‌گذشت؟ و جنگ چه فایده‌ای داشت؟

در این کتاب می‌خوانیم: «کشورهای اروپایی از مدت‌ها قبل با هم اختلاف داشتند. آلمان به کشوری توانا تبدیل شده بود. صنعت این کشور خیلی رشد کرده بود و تصور می‌کرد در اروپا به زمین‌های بیشتری نیاز دارد. حال اگر در اروپا ممکن نبود، می‌خواست دست‌کم این امکان در آفریقا فراهم شود اما در آفریقا هم فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در حال استعمار سرزمین‌ها بودند».

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =